דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוניטין נצמח מוציא מתחולת איגוד מקרקעין 

מאת    [ 04/09/2011 ]

מילים במאמר: 521   [ נצפה 2258 פעמים ]

ביום 24.8.2011  ניתן פסק דינה של ועדת ערר בחיפה בעניין אספן בניה ופיתוח בע"מ (להלן:"אספן") עיקרי המעשה הינם כמפורט: בראשית שנות ה-2000 הוקמה שותפות מוגבלת "לב הדר גיל הזהב – שותפות מוגבלת". (להלן: "השותפות"). השותפות זכתה במכרז של משרד השיכון והבינוי, להקמת ותפעול מקבץ דיור בכרמל שבחיפה. השותפות רכשה המקרקעין והקימה מקבץ דיור בן 200 דירות, חדרי שירותים שונים, 18 חנויות וחניון תת קרקעי.

בשנת 2008 רכשה אספן את חלקו של השותף הכללי בשותפות בכ-10 מליוני ש"ח. מנהל מסמ"ק קבע כי השותפות הינה איגוד מקרקעין ובשל כך חייב את אספן במס רכישה.

בדונה בסוגיה קובעת הוועדה כי אין מדובר באיגוד מקרקעין וזאת משני טעמים:

 

א. ככלל ועל פי הגדרת איגוד מקרקעין בחוק, אף שמרבית נכסי האיגוד הינם מקרקעין הרי ככל שיש לאיגוד נכסים שאינם מקרקעין המפיקים לאיגוד הכנסות ואלו אינם טפלים למטרות האיגוד, יוציאו הללו את האיגוד מתחולת "איגוד מקרקעין".

במקרה דנן, הועדה כלל לא בוחנת קיומם של נכסים כגון אלו (נכסים מניבי הכנסה שאינם מקרקעין), אלא מתוארת פעילות השותפות (השכרה, תחזוקה, החזקת צוות עובדים וכד'), ובזה יוצאת הוועדה ידי חובתה: "דעתנו היא כי הקמת מקבץ הדיור על פי ההסכם עם המשרד הינה חיונית לביצוע מטרת שותפות הדר וליצור הכנסותיה...מכירת המניות ..מהווה את זכאותו של המוכר בבעלות במקרקעין יחד עם הזכויות על פי ההסכם עם המשרד. מבחינה כלכלית תוכנה של העסקה לא היה מכירת שתי זכויות נפרדות: האחת זכות הבעלות והשנייה הזכויות על פי ההסכם עם המשרד - אלא מכירת זכות אחת, והיא הבעלות על המקרקעין ששוויה נגזר בין היתר מהתמורות שצפויות להתקבל על פי ההסכם עם המשרד".

הוועדה מאזכרת את הילכת וילאר (ראה מבזק מס 354), השוללת פיצול ברכישת מקרקעין  אליהן נלוותה זכות להקמת והפעלת מקבץ דיור, לשני רכיבים לעניין הטלת מס רכישה,  ורואה בכל העסקה כעסקת מקרקעין, החבה במס רכישה על כולה !!

מכאן עולה כי לדעת הוועדה, גם נכס מקרקעין המניב לאיגוד הכנסות עסקיות (אף שהגדרת עסק כלל לא נדונה) שאינו טפל למטרות האיגוד, יוציא את האיגוד מהגדרת איגוד מקרקעין .

נציין כי בהחלטות המיסוי השונות וכמקובל בענייני בתי מלון דיור מוגן וכד', ההסתמכות הינה ב על נכסים אחרים שאינם נכסי מקרקעין (כגון אביזרים וציוד נלווה) המניבים לאיגוד הכנסות שאינן טפלות, וכאן החידוש לדעתנו.

 

ב. הטעם השני לגישת בית המשפט הוא: "ברור הוא שלעסק לב הדר קיים מוניטין, בשווי כלשהו. למוניטין שהוא נכס בלתי מוחשי יש ערך כלכלי. עסקת המכר שבפנינו כוללת את חלקו היחסי של המוכר במוניטין כחלקו בשותפות .... המסקנה המתבקשת היא כי שווי הפעילות העסקית של לב הדר עולה על 10% משווי כלל נכסיה, ויש לכן גם מטעם זה לקבוע שאינה איגוד מקרקעין". מכאן כי לדעת הוועדה "שווי הפעילות העסקית" המכונה על ידה כמוניטין, הינו נכס אשר יש לכמת את שוויו אף שהמדובר בנכס בלתי מוחשי, שלא נרכש, ובמידה ואכן יהיה שוויו מעל 10% מסך נכסי האיגוד, הרי שאין המדובר באיגוד מקרקעין. יפים הם דברים אלו לחברות רבות אשר מחזיקות בנדל"ן מניב מסוגים שונים אשר לפעילות העסקית של הפעלת הנדל"ן לסוגיה השונים קיים מוניטין אשר ערכו עולה על 10% משווי המקרקעין. לדוגמא בניין משרדים בבעלות חברה אשר מבצעת גם את הניהול, במידה ושווי פעילות הניהול עולה על 10% משווי הבניין הרי לפי קביעת הוועדה, מכירת החברה אינה בבחינת איגוד מקרקעין.

 

נכתב ע"י רו"ח ומשפטן ישי חיבה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב