דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להתחיל בית-ספר ברגל ימין 

מאת    [ 03/09/2011 ]

מילים במאמר: 741   [ נצפה 2468 פעמים ]

??

ההתלהבות הראשונית

 בכל משפחה ישראלית, המאורע של ילד ההולך לכיתה א', ביחוד ילד בכור, הינו ארוע משפחתי מרגש ורב משמעות. הילד קולט מהוריו את ההתרגשות הגדולה והציפיות הנלוות יחד עם החששות והדאגות  – שרק יאהב את בית-הספר, שיאהב ללמוד, שיסתדר ויתארגן, שיהיו לו חברים, שהמורה תהיה נחמדה, שיהיה לו טוב !                                                    

כל הילדים , בכניסתם לכיתה א', אחוזי התרגשות מן המעמד החדש אליו הם נכנסים,  להיות תלמידי בית-ספר. בגאווה ובשמחה הם נושאים את סממני המעמד, הלא הם התיק הידוע על כל אביזריו. הם מתלהבים מן העולם החדש שנגלה להם, אך החידוש העיקרי הוא בדימוי העצמי שלהם, שמשתנה היום: הם עולים מדרגה בעיני עצמם, מול האחים הקטנים בבית ומול הורים וסבים הם מרגישים גדולים יותר, גם יותר מחוייבים.

 זיהוי איתותי מצוקה

 

 עם זאת, לא תמיד הכל וורוד. לאחר שפגה ההתלהבות הראשונית של החידוש, עלולים להופיע אצל ילדים אותות מצוקה, מצוקה המחלחלת, לרוב, כעבור כמה ימים או בחודשים הבאים. פעמים רבות, ילדים מפתחים חשש מן הבלתי נודע. הם דואגים, מתוחים ומוצפים מן המאמץ "לעכל" את כל החידושים, ממש כמונו, המבוגרים, כשאנו ניצבים בפני אתגרים לא מוכרים.

 סימנים אופיניים למצוקה הם: תלונות תכופות על מיחושי גוף, בחילה, נטיה לחלות, הרבה בכי, סף תסכול נמוך – מתרגזים מהר ועל כל דבר, הילד מתוח בבוקר לפני בית-ספר הרבה יותר מבשבתות וחגים, התיאבון חלש, העייפות רבה, איטיות בפעולות שיגרתיות. לעתים הילד מגיב בתגובות מופרזות, כגון צחוק בלתי נשלט או תנודות קיצונית במצבי רוח, ובמקרים קיצוניים –  מתפתחת מרדנות נגד בית-הספר .

 איך לעזור לילד ?

 1. ילדים מתנהגים בצורה שהם חושבים שמצפים מהם. לכן, ראשית שאלו את עצמכם: האם אתם משדרים מסר סמוי שיש סיבה לחשוש - האם אתם צופים שילדכם יתקשה במשימות - האם אתם דואגים שמא ילדים יתנכלו לו - שהמורה אינה מתאימה לו - להורים חרדים יש ילדים חרדים, שמהם הם לומדים איך לדאוג והיכן לחפש סכנות. הילד זקוק להורים רגועים, המעבירים לו תחושת ביטחון שהוא יסתדר וימצא את דרכו, גם נוכח קשיים. הגידו לו מה הוא כן מסוגל לעשות, לא מה מסוכן ומעבר ליכולת שלו.

 2. ספרו לילדכם איך היה כשאתם הייתם בגילו, שתפו אותו בכך שגם אותכם הטרידו דברים שונים כשהייתם ילדים, לפני שלמדתם איך להתמודד.

 3. יתכן שהילד זקוק לעוד שעות שינה, למנוחה ולרגיעה, כי הוא משקיע הרבה מאוד אנרגיה בהסתגלות לבית-הספר. דאגו לסדר יום נוח ורגוע, והשאירו לו די זמן חופשי, סתם בשביל עצמו – זה חשוב לו מאוד !

 4. רצוי לא להעמיס על הילד הרבה פעילויות מחוץ ללימודים, כמו חוגים, נגינה, לימודי אנגלית, ועוד. תנו לו לבחור חוג אחד, אם בכלל – זה מספיק בהחלט !

 5. אם הילד חושש מכישלונות דברו איתו. הגידו לו, שזו בעיה רגילה ושכיחה מאוד, והמון אנשים לפעמים חוששים מכישלונות. הוסיפו, שאתם משוכנעים, שהוא יוכל להתמודד בהצלחה, כמו שעשה בעבר, והזכירו לו במה הצליח. אין כמו חוויות הצלחה כדי להגן בפני חשש מכישלון !

 6. למדו את הילד "דיבור פנימי" חיובי: מספר משפטים אותם יוכל להגיד לעצמו כשירגיש מודאג או חרד. למשל , 'תמיד אני מודאג בהתחלה, אבל אחר-כך אני נרגע', או 'אף אחד לא מושלם', או 'אני עושה את מה שאני יכול'.

 7. אמנו את ילדכם לפתור בעיות במצבי יומיום. אפשר להציע לו "משחק מצבים": שאלו את הילד, למשל, 'אם ילד גונב לך את התור – מה אפשר לעשות ?' בחנו איתו כמה אלטרנטיבות, ובחרו יחד עמו מה הכי מתאים לו. לא לכולם מתאים אותו פיתרון. בזה אתם מעבירים לו מסר חשוב – 'לכל בעיה יש פיתרון, ואתה תוכל למצוא אותו'.

 8. אם לילד יש יחסים גרועים עם המורה – אתם בצרה שקשה יותר להתמודד איתה. ניתן לחזק את הילד כדי שיוכל לעמוד בדרישותיה של מורה נוקשה, תוך מתן המון שבח לילד על המאמץ שהוא משקיע בהסתגלות אליה. אפשר לשוחח עם הילד ולומר לו שכל מורה רוצה שתלמידיה יצליחו, ואולי זוהי הדרך שהמורה מאמינה בה, שתוביל להצלחה.  אם המורה לא מחייכת לילדכם, ספרו לו על מאמן כדורגל שאינו מחייך לשחקניו כדי שיתאמצו יותר. נסו להיות יצירתיים בפיתוח שיח בנושא ! בזה אתם מכינים את ילדכם היטב לחיים ובעצם אומרים לו: 'כזה הוא העולם, פחות ממושלם, וצריך להסתדר בתוכו'. במצב קיצוני, אפשר לנסות לדבר עם המורה  ולהסביר שלילד יש קשיים, ושהוא מוטרד ומתוח, ולהתייעץ איתה מה ניתן לעשות כדי להקל עליו.

 9. עודדו את הילד לבטא רגשות גם דרך שאלות פתוחות ולא אישיות, כגון – 'איך ילדים מרגישים אם יש להם מורה שמפלה בין ילדים ?' או 'מה ילד בכיתה מרגיש אם ילדים מציקים לו - מה הוא יכול לעשות ?' זה יסייע לילד לעבד פיתרון.

 

 

אירית ברזני, פסיכולוגית מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת קליניקה פרטית במבשרת ציון (שליד ירושלים) טל': 02-5330672 0544-879788 דוא"ל: iritba@012.net.l כתובת אתר: http://www.irit-b.info>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב