דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בעקבות הרצח בהוד השרון - דרכים להתמודדות עם שוד ואבטחת החנות 

מאת    [ 26/08/2011 ]

מילים במאמר: 682   [ נצפה 2621 פעמים ]

בחודש האחרון, אירעו בארץ מספר מקרי שוד, אשר נסתיימו ברצח. באחד המקרים, לאחר שוד של חנות תכשיטים בהוד השרון, יצאו השודדים מהחנות ואז החל המוכר לרדוף אחריהם. המרדף נגמר בירי מטווח קצר וכתוצאה ממנו – מוות.

בעקבות האירוע, מובא במאמר ייעוץ בטחוני ע"י מספר דרכים להתמודדות ומניעה של מקרים שכאלו.

בחנויות תכשיטים, לאור הרגישות של הסחורה הנמצאת בהן והרווח שעשוי לעלות לשודד מתוך שוד של חנות שכזו, חשוב להקפיד על מספר כללי אבטחה:
לא לנסות "להציל את היום"

חייכם וחיי הלקוחות שבחנות, יקרים יותר מכל רכוש שייגנב. אל תתחכמו ואל תנסו לעצור את הגנבים בעצמכם. גם אם אצם בטוחים שאתם בכושר שיא ולפני 15 שנה הייתם ביחידה קרבית בצבא, הסיכון גדול מדי. השודדים הם לרוב אנשים מיומנים, בכושר, שמגיעים עם תוכנית פעולה ידועה מראש – לעומתכם אשר הופתעתם. ושוב, גם אל תנסו לרדוף אחריהם, השודדים עדיין במתח רב והדבר האחרון שיהיה נכון לעשות הוא להוות מטרה בשבילם.

בנוסף, בהרבה מקרים, שודדים נוטלים סמי מרץ וכדורים נגד חרדה, בכדי להתגבר על הפחדים ולכן אתם מתמודדים מול אנשים שאתם פשוט לא מרתיעים אותם. יתרה מכך, בגלל סמי המרץ, הם יכולים להיות פזיזים ומילה לא המקום או התחכמות מיותרת – עשויים להוות את הזרז ללחיצה על ההדק.

לא להיות חמושים – נשמע מוזר, הרי אתם רוצים להיות מוגנים. המראה המפתיע של נשק מתחת לקופה או ניסיון מצידכם לשלוף אותו, יגררו קרב יריות שלרוב השודד, שכבר מחזיק בנשק דרוך – ינצח בו.
מניעה וסינון ראשוני של הלקוחות

יצירת מנגנון לפתיחת הדלת מבפנים על ידי כפתור. כאשר לקוח מעוניין להכנס, מחליפים איתו מספר מילים ("מה אתה מעוניין לרכוש?", "האם התכשיט מיועד לגבר או אישה?"). הסינון מהווה דבר ראשון גורם מעכב ולכן מרתיע שודדים המעדיפים להכנס ולצאת במהירות האפשרית מבלי להראות בשטח. בנוסף, במידה ועולה חשש מהעומד בדלת, תמיד ניתן לסרב לפתוח.

בחנויות גדולות יותר, ניתן אף לייצר מערכת דלתות כפולה, הדורשת מאנשים המבקשים להכנס, להמתין לפתיחת הדלת הראשונה ורק לאחר שנכנסו וזו נסגרה, פותחים להם את הדלת השניה. דבר זה שוב יוצר מנגנון הרתעה פסיבי ויעיל וגם יוצר כלוב סגור, חסין לירי, אשר במידה ומתגלה חשד, ניתן לכלוא בו את השודד עד להגעת כוחות משטרה / חברת אבטחה/ חברת אבטחה ושמירה.

בנוסף, שני סוגי הדלתות מבהירים לשודד כי גם אם הוא הצליח להכנס ולשדוד את המקום, הבריחה תהיה מסובכת ומסוכנת.
מצלמות אבטחה

למרות שהן נראות כחלק אינטגרלי ונדרש בכל חנות, עדיין ישנם לא מעט בתי עסק וגם חנויות תכשיטים, אשר לא משתמשים במצלמות אבטחה או לחלופין, לא משתמשים בהן ביעילות. את המצלמות יש להתקין במקומות אסטרטגיים אשר מהם ישנו סיכוי גבוה ללכידת פני השודד ואף להקליט את קולו. כמובן שיש לציין בשלט ברור בצד החיצוני של החנות, כי המקום מצולם ומתועד.

המצלמות עשויות לעזור גם להרתעת שודדים וגם לבירור ומציאת קצה חוט לאחר מקרה.
אמצעי הגנה מקיפים

לחצן מצוקה – לחצן מצוקה המחובר בקשר ישיר למוקד שטרתי ולחברת אבטחה פרטית הוא כלי יעיל וגם פשוט להתקנה. את הלחצן רצוי להתקין קרוב לרצפה במקום בו ניתן ללחוץ עם הרגל בצורה שלא תעורר חשד. הלחצן מפעיל אזעקה שקטה אשר קוראת לכוחות האבטחה מבלי לסכן את חיי העובדים והלקוחות בחנות.

מאבטח - דבר שנהוג באירופה, אך בארץ עדיין לא מקובל ולכן ישנן לא מעט מקרי שוד שיכלו להמנע. מאבטח לבוש במדים מקצועיים עם אפוד מגן וחמוש בתת מקלע, אשר מעביר את הלקוחות סינון ראשוני ומוכן לפעולה בעת הצורך. המאבטח המקצועי מיומן מאלו אשר נמצאים בקניונים ובבנקים ועובר הכשרות מקיפות, אימוני רענון תכופים ונמצא בכושר מקיף ויכולת לחימה במצבים שונים.

מערכות גז מדמיע או גז פלפל – ישנם סוגים שונים של מערכות, אשר ניתן להפעיל במקרה הצורך לנטרול השודדים בחנות. חלק מהמערכות כוללות ריסוס גז מדמיע אשר ניתז מתקרת החנות ואמנם עשוי להשפיע גם על בעל החנות אך ניתן להכין מסכת חמצן בהישג יד למקרה הצורך. בנוסף, ניתן להכניס למערכת גם צבע אשר ידבר לשודד ויאפשר לזהותו על ידי כוחות האבטחה במקרה של בריחה מהמקום.

ישנן גם מערכות המאפשרות התזה של גז פלפל, מהקיר שמאחורי גבו של המוכר, ישירות לאזור בו עומדים בדרך כלל הלקוחות. הדבר מנטרל את השודד ואיננו פוגע במוכר.

לסיכום

סחורה וכסף לעולם לא יהיו יקרים יותר מחייכם וחיי הלקוחות. אל תיקחו סיכון ועדיף שתשקיעו באמצעי אבטחה מאשר שתקלעו למצב בו אתם חסרי אונים אל מול שודד חמוש.

בני טל - אל"מ במילואים, יו"ר חברת בי.טי.אס - בני טל סקיוריטילפרטים נוספים :
http://www.bts-security.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב