דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכנת העדים לעדות בבית המשפט 

מאת    [ 25/08/2011 ]

מילים במאמר: 641   [ נצפה 4557 פעמים ]

ככל שמועד הדיון בבית המשפט הולך וקרב על עורך הדין לנצל את הזמן שנותר לקראת הדיון ולהתכונן אליו. הכנת העדים היא אחת מהפעולות החשובות ביותר לקראת הדיון. כמובן, שלעורך הדין אסור בתכלית האיסור לומר לעדים מה לומר בעדות, אבל הוא בהחלט יכול לסייע להם איך לומר את הדברים בעדות. להלן מספר עצות שיכולות לסייע לעורך הדין איך להכין את העדים לעדות בבית המשפט:

מומלץ שעורך הדין לא ישיא עצות לפני שהוא ראה ובחן איך העד מופיע. רופא אשר רושם מרשם לתרופה מבלי שביצע קודם לכן בדיקה של הפציינט ייחשב לרשלן גמור. כך גם על עורך דין להימנע "מלרשום מרשם" לעד לפני שהוא ראה איך העד מעיד על דוכן העדים. לפני הדיון על עורך הדין לזמן את העד למשרדו ולשאול אותו שאלות שהעד עלול להישאל במהלך עדותו, ממש כמו בחקירה בבית המשפט. שאלות קצרות ושאלות ארוכות, שאלות פתוחות ושאלות מדריכות, שאלות נסיבתיות וכיו"ב ולבחון כיצד העד מתנהל. רק לאחר מכן יש באפשרותו של עורך הין להעריך את יכולותיו של העד ולהשיא לו עצות.

כאשר עורך הדין בוחן את האופן שבו העד מעיד הוא יכול להעריך:

איך העד נשמע? האם הוא צריך להרים את קולו? או שהקול של העד כל כך רם שהשופט עוד עלול להיבהל ממנו? האם העד משמיע רעשים? האם הוא מדבר מהר מידיי? או יותר מידיי לאט? האם העד משתמש בסלנג כדי לתאר את העובדות? אומר "אמממ" או "אההה" באופן שכיח? האם העד בוחר את מילותיו, או ממלמל? האם קולו דועך בסופו של כל משפט שנאמר מפיו?

איך העד נראה? האם העד עומד על הדוכן באופן גמלוני? האם הוא עומד או יושב כפוף? נשען קדימה? נשען על הדוכן? האם הוא נינוח יותר מידיי? או יותר מידיי לחוץ? האם הוא מסתכל על השופט? משחק בשערותיו? מניח את ידיו לפני הפנים? או משלב את ידיו? מדבר עם הידיים? מפזר חיוכים מזויפים? נמנע מקשר עין? בוהה? נועץ עיניים? מדבר לכיוון הרצפה? האם כאשר הוא משיב לשאלה הוא מישיר מבט לשואל או לשופט? האם הוא לבוש יותר מידיי, מה שגורם לו להזיע?

איך העד מתנהג? האם הוא מתעמת כאשר הוא נשאל שאלות מדריכות? האם שפת הגוף שלו משתנה בהתאם לאופי השאלה שהוא מתבקש לענות? האם הוא מתגונן כאשר הוא נשאל על נושאים מסוימים? האם העד משנה את קצב הדיבור (לעתים עוצר לפני שהוא משיב ולעתים משיב מיד) ביחס לנושאים מסוימים? האם הוא מתערב ומפריע תוך כדי שאלה? האם לפני שהוא משיב בחקירה נגדית הוא מנסה להסתכל על עורך הדין כדי לקבל עזרה?

לאחר שעורך הדין בחן את האופן שבו מתנהג העד יש באפשרותו לייעץ לו איך לשפר את אופן הופעתו במהלך עדותו (כאמור לעיל, לא לומר לעד מה לומר, אלא איך לומר). להלן קווים מדריכים שמומלץ על פיהם לייעץ לעד:

מומלץ שלא לייעץ לעד יותר מידיי עצות. לעניות דעתי, ל- 50 עצות לעד כיצד לשפר את התנהלותו על דוכן העדים יש בדיוק את אותו אפקט כאילו לא ניתנו כלל. 50 עצות זה יותר מידיי. העד עלול להתבלבל, לקבל את הרושם שהוא לא עושה שום דבר נכון וכתוצאה מכך להילחץ עוד יותר והביטחון העצמי שלו עלול להתערער. אך כאשר עורך הדין נותן לעד בכל פעם 2 או 3 עצות לא רק שהעד לא ייפגע ולא ילחץ מכך, אלא שככל הנראה הוא אפילו יאמץ אותן. בפגישת ההכנה הבאה תמיד אפשר יהיה לתת לו עוד 2 או 3 עצות נוספות.

על עורך הדין להיות כנה עם העד. לא מומלץ להיות נחמד עם העד רק כדי לתת לו הרגשה טובה. סביר להניח שהעד ירגיש בכך ואף ייפגע מכך. אם אפשר מומלץ לתת הערה חיובית לעד על האופן שבו הוא מעיד, אך לא כדאי לשקר לו. אם העד מוכן לשפר את האופן בו הוא מעיד הוא יעריך את ההערות של עורך הדין.

הכנה של עדים לעדות על הדוכן בבית המשפט היא אחת מהפעולות החשובות ביותר בהכנת התיק למשפט. מומלץ לעורך הדין לנצל ככל האפשר את הזמן שיש לו עם העדים לפני המשפט לצורך הכנתם לעדות. מניסיון אישי אימוץ ההמלצות לעיל יכול לשפר באופן דרמתי את ההופעה של העדים בבית המשפט.

על עו"ד אברהם זיו כהן: עוסק בליטיגציה בתחום האזרחי וייצג במאות תיקים בבתי משפט. בנוסף, הנ"ל מתמחה בתחום המקרקעין, מיסוי מקרקעין, ניסוח חוזים, ניהול מו"מ, מימון נדל"ן, ייעוץ ליזמים, קבלנים, בעלי קרקעות וכיו"ב (אם אתה מכיר עורכי דין/משפטנים/חברים שהמאמרים יכולים לעניין אותם אתה מוזמן להזמין אותם גם ל- Avraham Ziv Cohen LawPage ב- Facebook).רחוב נח מוזס 13, בית אגיש רבד, תל אביב 67442טלפון 03-6959993 ; פקס 03-6959665noah mozes st.,tel aviv 67442, israel 13tel.+972-3-6959993 ; fax +972-3-6959665




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב