דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלת לאחר לידה אינו מזכה בדמי אבטלה 

מאת    [ 25/08/2011 ]

מילים במאמר: 428   [ נצפה 2894 פעמים ]

ביטוח אבטלה נועד להגן על שכירים שהעסקתם חדלה, הפכו למובטלים ולא מצאו עבודה אחרת. עובד שהתפטר ימתין 90 ימים עד שיהיה זכאי לדמי אבטלה.

הזכאות לדמי אבטלה בחופשה ללא תשלום מרצון (להלן: "חל"ת") מכוח חוק עבודת נשים נדונה ביום 21 באוגוסט 2011  בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים (ב"ל 27515-05-10) בתביעה של גב' דורית רבניאן (להלן: "המבוטחת") לתשלום דמי אבטלה, בזמן שהייתה בחל"ת לאחר לידת בנה.

רקע עובדתי

המבוטחת עובדת בעיריית ירושלים כ-15 שנים. לאחר חופשת הלידה היא יצאה לחופשה ללא תשלום באישור המעסיק על מנת לטפל בבנה שנולד לאחר סדרת טיפולים קשים (ולא על מנת לעבוד בעבודה אחרת), וחזרה לעבודתה לאחר כחמישה חודשים.

לטענת המבוטחת, נמסר לה במוקד הטלפוני של המוסד לביטוח הלאומי (להלן: "המל"ל") כי תהיה זכאית לדמי אבטלה לאחר 90 הימים הראשונים, וכי עליה להתייצב בלשכת התעסוקה. המבוטחת התייצבה בלשכת התעסוקה ולא הוצעה לה עבודה.

תביעת המבוטחת לדמי אבטלה נדחתה מאחר ולטענת המל"ל לא נותקו יחסי העבודה בינה לבין המעסיק.

דיון והחלטה

הגדרת "מובטל" בסעיף 163(א) לחוק: "רואים אדם כמובטל אם הוא רשום בלשכת שירות התעסוקה כמחוסר עבודה... והוא מוכן ומסוגל לעבודה במקצועו או בכל עבודה אחרת... ולשכת שירות התעסוקה לא הציעה לו עבודה...".

מטרת ביטוח אבטלה, לדעת בית הדין, היא לאפשר לעובדים אשר נפלטו ממעגל העבודה בעל כורחם, להתקיים בכבוד עד שייקלטו במקום עבודה חדש, וכן למי ש"הייתה הצדקה" להפסקת עבודתו מרצונו.

בית הדין הגיע למסקנה כי הצדק עם המל"ל לאור תכלית החוק. מבוטחת בחל"ת, שאליו יצאה מרצונה כדי לטפל בילד שנולד לה אינה "מובטלת", אלא מקדישה את כל זמנה לטיפול בתינוק בלי לחשוש מפיטורים. החופשה אינה בתשלום ואינה "נכפית" על העובדת.

המבוטחת טענה בבית הדין שהמל"ל הודיע לה בכתב על זכאותה לדמי האבטלה. בעניין זה שלל בית הדין את טענת ההסתמכות כיוון שמיד לאחר המכתב האוטומטי המאשר את הגמלה, נשלח מכתב ידני שדוחה את התביעה לדמי האבטלה וכך גם הובהר לה בעל פה.

לסיכום - ככלל, נשים לאחר לידה, שיצאו לחל"ת מכוח חוק עבודת נשים כדי לטפל בתינוק, אינן מובטלות שמחפשות עבודה ולכן אינן זכאיות לדמי אבטלה.

לפיכך, אישה לאחר לידה אשר מעוניינת לקבל דמי אבטלה צריכה לבחון את אפשרות ההתפטרות (תוך שקילת אובדן זכויותיה והסיכוי לחזור אל מקום עבודתה). לעניין זה נציין כי במידה והעובדת הודיעה על התפטרותה לאחר הלידה, או במהלך חופשת הלידה או בחל"ת ימנו 90 ימי השלילה של דמי האבטלה מיום ההודעה ובכפוף לאישור המעסיק על מועד ניתוק יחסי העבודה.

לפיכך מומלץ לעובדת שהחליטה על התפטרותה, להודיע על התפטרותה לפני תחילת חופשת הלידה, כך שמיד עם גמר הזכאות של חופשת הלידה תהיה זכאית לתבוע דמי אבטלה, בכפוף להתייצבותה בלשכת התעסוקה והתנאים הרלוונטיים לזכאות לגמלה.

 

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט)




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב