דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי זכות השביתה? 

מאת    [ 24/08/2011 ]

מילים במאמר: 456   [ נצפה 3333 פעמים ]

יש לכם שאלות בנושא דיני עבודה? רוצים לדעת יותר על הזכויות המגיעות לכם כעובדים ומעסיקים ועל החוקים החלים עליכם במסגרת העבודה? מתי עליכם לשבות? במאמר הנוכחי נציג בפניכם מידע בסיסי בנושאים שונים כגון:


    • זכות השביתה
    • חוזה עבודה
    • חוק הלנת שכר
    • בית דין לעבודה
    • התפטרות

ראשית, מהו חוזה עבודה

לכל עובד במצב תקין יש חוזה עם המעסיק שבו כתובה ההתחייבות שלו כלפי מקום העבודה וכן התחייבות מקום העבודה כלפיו. חשוב שכל עובד יבין את החוזה עליו הוא חותם כדי לדעת מהם חובותיו ומהם זכויותיו. במקרה של חוסר צדק כלפי העובד מהווה החוזה מסמך משפטי ורשמי שהמעסיק חייב לעמוד בו.

חוסר עמידה בסעיפי החוזה מהווה עילת התפטרות לעובד במקרה ונפגע ממקום העבודה. במקרים שכאלה רבים בוחרים שלא לשבות אלא לפנות אל בית דין לעבודה, שם ניתן לבקש פסיקה משפטית בנושאי דיני עבודה ותעסוקה. לעומת זאת, במקרים של פגיעה במספר רב של עובדים יש נטייה לפנות קודם לאפשרות של קיום שביתה.

מהי זכות השביתה?

במדינות דמוקרטיות מותר קיום שביתה כמרכיב הכרחי של משטר דמוקרטי. זוהי בעצם זכות יסוד ברב המשטרים המערביים. מטרת זכות השביתה היא לשמש כלי המגן על העובד ולשמש לעזרתו בעת משא ומתן עם מעסיקיו.

עם זאת, קיימים דיני עבודה ומגבלות גם בתחום של שביתה אליהם חשוב להתייחס במסגרת החוק והדמוקרטיה. ככל זכות אחרת גם השביתה היא זכות יחסית, אשר צריך לאזן אותה עם שיקולים אחרים ולהגביל את היקפה כאשר היא פוגעת בעקרונות בסיסיים של המשטר הדמוקרטי, כמו שלטון הרוב, השוויון בפני החוק ועקרון מנהל ציבורי תקין.

מגבלות השביתה

חשוב לציין כמה מגבלות שיש לשביתה, כלומר, באילו מקרים אזור לקיים שביתה למרות החוק הדמוקרטי במדינה. ראשית, כאשר השביתה פוגעת במתן שירות חיוני לציבור קיימת אפשרות של התערבות מטעם בית המשפט. במקרים כאלו בית המשפט רשאי להוציא צו מניעה המונע מהעובדים לשבות באופן מלא או חלקי, ומחייבם לשוב לעבודה.

כמו כן, בישראל קיימות קבוצות מסוימות, אשר החוק הישראלי אוסר עליהן לשבות. כך למשל אין החוק מתיר שביתה בקרב כוחות הביטחון, צה"ל והמשטרה. עובדים אלה מוגנים על ידי הצמדת שכר להסכם קיבוצי הקיים במגזרים דומים. לבסוף, יש בישראל גם מפעלים חיוניים שזכות השביתה מותרת להם אבל מוגבלת בהיקף שלה בשל אופי העבודה במפעל.

חוק הלנת שכר

נושא שחשוב להתייחס אליו הוא הלנת שכר. מדובר במקרים בהם מעסיק לא דואג לתשלום שכר לעובד או מאחר בתאריך התשלום. במקרים אלו יש חוקים ברורים המגנים על עובדים ואף דואגים לפיצויים. רשמית, שכר שמתעכב מעל 9 ימים מהמועד המקובל, יהווה עילה משפטית להלנת שכר.

באופן כללי קובע החוק כי לשכר מולן יתווסף סכום מסוים המהווה אחוז משכר העבודה הקבוע, ובהתאם לכמות הימים של עיכוב בשכר. מומלץ בחום לקרוא בספרות וכן האתרי אינטרנט בפירוט על דיני עבודה בתחום לפני פנייה אל המעסיק או אל גורמים משפטיים. כך תהיו מוכנים יותר לקראת תהליך קבלת הפיצויים. בהצלחה!

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב