דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהל יקר, האם אתה במשבר? 

מאת    [ 23/08/2011 ]

מילים במאמר: 1068   [ נצפה 3063 פעמים ]

מנהל יקר, האם אתה במשבר ניהולי? 

על 7 משברים בחיי מנהלים בארגונים בישראל

 

גם למנהל הכי חזק יש רגעים בהם הוא מרגיש חלש

רגעים בהם אתה כמנהל עומד חסר אונים מול תהליכים גדולים ממך. אם אתה מנהל- מקצוען תדע לשרוד את הרגעים המחלישים ויתרה מכך, תשכיל להפוך אותם להזדמנויות צמיחה, לא כסלוגן, לא כסיסמא, אלא מהלכה למעשה.

 

משבר 1- תהליכים אסטרטגיים שלא מבוצעים כהלכה

משבר 2- צמיחה מטורפת

משבר 3- גל פיטורין

משבר 4- הטמעת מערכות חוצות ארגון

משבר 5- אבדן מכרזים שהרגישו "סגורים בידיים שלנו"

משבר 6- גיוסים לא מוצלחים

משבר 7- הפוליטיקה טורפת את היחסים...

 

כפל משברים

תארו לעצמכם, מנהל שחווה יותר ממשבר אחד באותה נקודת זמן?. גם איבד מכרז, גם איבד עובדים טובים (בגללו ולעיתים בגללם), או שהמחלקה צמחה בצורה מטורפת ובוצעו גיוסים שהתגלו, מהר מאד כלא מוצלחים, ובדיוק החודש יש להטמיע מערכת חיונית לארגון וללקוחות?

 

בין המיקרו למקרו נמצא השלם

כמנהל, מעבר להתמודדות השוטפת עם ומול כל משבר העומד בפתח המחלקה, האגף, או הארגון שלך, עליך לבחון את האירוע דרך העדשה האסטרטגית- מערכתית. נכון שבמיקרו, אבדן עובד, טוב ככל שיהיה כואב, אבל מה משמעות האבדן בראיית המקרו? מה משמעות אבדן העובד בראייה מערכתית ואסטרטגית? קדימה והלאה- האם יש לעובד אותה משמעות שיש לו היום בעיניך כמנהל?.

 

משבר 1- תהליכים אסטרטגיים שלא מבוצעים כהלכה

תהליכים אסטרטגיים (גיבוש חזון ערכים ותוכנית שנתית, שינויים מבניים פנימיים, מיזוגים, רכישות תחומים, חברות ועסקים) מעצם היותם 'אסטרטגיים' משפיעים על הארגון: העמדות, האמונות והתפיסות הבסיסיות של הארגון עומדות בסימן שאלה, כשמגדירים חזון וערכים בארגון, המצפן מכויל מחדש, הכיוון הקיים נבחן תחת מיקרוסקופ, וברור שמה שלא ראו קודם- רואים עכשיו ובענק. ארגון בעל עמוד שדרה וחוסן פנימי יודע להכיל את התהליך ולצמוח איתו, בעזרתו וממנו. מנהל חזק משכיל להפוך לחלק מרכזי בתהליך אסטרטגי. אחרים יישבו על הגדר, יבצעו תצפיות אנתרופולוגיות עד שהשיירה תעבור. לעיתים איתם, פעמים אחרות עליהם או בלעדיהם.  

 

משבר 2- צמיחה מטורפת

מעבר של סטארט- אפ ממבנה של חממה קטנה ומשתוקקת למבנה של ארגון עם צוות ניהולי, פלוגות עובדים ומערכות רוחביות מחזק מנהל שבטוח ביכולות הניהול שלו, ומנגד, מאיים ומציף מנהל שהינו יזם במהות ונעדר מיומנויות ונשמה של מנהל. אחת הרעות החולות בתחום היזמות היא, שהיזמים מתעקשים להמשיך לנהל את המיזמים, כשהם מגיעים לשלב ההתמסדות. הצמיחה המטורפת, יחד עם הקשר הרגשי של המנהל- יזם לבייבי שהקים מעוורת את קול ההיגיון הפנימי והחיצוני, והיא שגורמת לשלל יזמים בתחום הסטארט- אפ הישראלי למשל, להתעקש לנהל את המיזם כשהוא הופך לעסק חי, נושם ומייצר.

 

משבר 3- גל פיטורין

כל גל, כל נחשול, מאיימים מעצם גודלם. מנהל שמאבד בעקבות מצב כלכלי או שינוי ארגוני, מחצית מעובדיו עובר פאזה מחיובי ואופטימי למדוכא ופסימי. נדרש מנהל בעל שיעור קומה ועוצמות אישיות בלתי רגילות, בכדי לאמץ בנקודה כזו את חשיבת השפע, לראות את ההזדמנות מאחורי הסיבוב, את האופק מאחורי הנחשול הזועם. מנהל כזה משול בעיני לעץ דקל, רחב ענפים, גמיש להפליא, גם אם במט ראשון נראה נוקשה, שיודע להרכין ראשו וגופו בענווה מלאה, עד יעבור זעם. והוא, בניגוד למתנגחים ולגאים שאינם מתכופפים, שעומדים הכי זקופים, שורד.

 

משבר 4- הטמעת מערכות חוצות ארגון

"מאחורי כל צינור שמונח מטעם העירייה עומד קבלן שגובה חוב מראש העיר", כך אמר לי פעם ראש צוות מתקיני צינורות בשעה שביצעו, בפעם החמישית באותה שנה, חפירות בכביש. מאחורי חלק מהמערכות המותקנות בארגונים, עומדת מערכת שיקולים, הכוללת פרמטרים שונים: עלות, צורך, לחצים, קרבה, פוליטיקה ועוד. זו אחת הסיבות שבעטיין, מערכות רבות לא מתאימות במהות, בזמן, במקום ובעיקר לא מתאימות לצרכים וליכולות ההכלה של הארגון. אז מה עושה מנהל בארגון במשבר כזה?.  מנסה לזהות את הפוטנציאל ואת הרציונאל (גם אם הוא נראה לא רציונאלי בעליל) שמאחורי תהליך קבלת ההחלטות ומתגייס לעזרה. בסיום תהליך, אם תוטמע המערכת בהצלחה- יעלה שמו כמי שסייע לתהליך, ואם תוכרז כתקלה- לא יאשימו אותו כמי שחיבל בתהליך.

 

משבר 5- אבדן מכרזים שהרגישו "סגורים בידיים שלנו"

גם הזמנת עבודה חתומה על ידי מנכ"ל וגזבר אינה חתונה קתולית. ומכרז, כמו מכרז, אינו בידיך גם אם יש שמועות ש... וגם אם אתה הספק המועדף מזה שנים... וגם אם הסחורה שאתה מייצר, או השירות שאתה מציע הם מהאיכות הטובה ביותר שניתן לספק. למה? כי הכול אישי, קטן ומאד פוליטי. ומעבר לכך, הכול בעיני המתבונן, והמתבונן הוא, במקרה זה – הלקוח. אבדן בלעדיות, אבדן מכרז, אבדן לקוח ובמיוחד לקוח אסטרטגי, הם הזדמנויות מופלאות לבדק בית פנימי, ממקום של חשיבת שפע והזדמנות, ממקום של מוכנות לשינוי, שיפור וביצוע התאמות. או, במקרים אחרים, אבדנים עסקיים בארגון הם הזדמנות מצוינת לצאת מהקופסא הארגונית ולחשוב כחול... אוקיאנוס כחול... שווקים חדשים שטרם נולדו, נישות שוק שאינן יודעות שהן נישות... לקוחות שטרם זוהו, הן על ידי הארגון והן על ידי עצמם כלקוחות.

 

משבר 6- גיוסים לא מוצלחים

גיסתו של יו"ר הועד היא המזכירה שלי, היא גרועה בצורה בלתי רגילה... המנהל הוא מינוי פוליטי... האחראית היא בת דודה של מנהל המרכז...לא היה לנו זמן לבחון לעומק את המועמדים, היינו בלחץ...התחלנו הרבה פרויקטים בבת אחת והיינו זקוקים לכוח אדם במהירות...

התוצאה- אחת: גיוס לא מוצלח לארגון, לעיתים רק ברמת הפונקציונאליות או היעדרה, פעמים אחרות ברמת אי- ההתאמה לערכים ולתרבות הארגונית. גיוס לא מוצלח ניתן למנוע. גיוס לא מוצלח אינו גזרה משמיים. הגדרה מדויקת של התפקיד, שיחות טלפון וראיונות על ידי איש מקצוע, הם כלים אופרטיביים, זמינים וזולים יחסית לעלות הריאלית של גיוס לא מוצלח באופן חובבני וזול. הזול והמהיר יוצא בשורה תחתונה יקר.

 

משבר 7- הפוליטיקה טורפת את היחסים...

לא מקשיבים לי... לא מתייחסים להצעות שלי... אף אחד לא מכבד את המלצותיי...פעם הקשיבו לדעתי, היום איבדו את הדרך... בכל ארגון, בכל נקודת זמן, יש כוכבים המאכלסים את חדר המנכ"ל, יו"ר הוועד, ראש העיר, ואחרים. הסוד שלהם- הם למדו את ספר התקשורת הבלתי- פורמאלית בארגונים: מי חשוב? מה חשוב לו? למה? מה המטרה שלו? לאן הוא חותר? מה הוא צריך בדרך? ממה הוא חושש?... היכן יושב הפחד הכי גדול שלו? ולמה?... והם יודעים לנווט דרכם בביטחון בין צרכי הכוכב ומטרותיו לבין צרכיהם ומטרותיהם. כך נראה מנהל שהוא כוכב פוליטי: הוא יודע לנווט דרכו באור ובחושך, בין הכוחות, בין כוחות החושך וכוחות האור, בין הכוחות המקדמים והכוחות הבולמים, מטעמיהם האישיים והארגוניים.

 

אמרנו, שגם למנהל הכי חזק יש רגעים בהם הוא מרגיש חלש: רגעים בהם אתה כמנהל עומד חסר אונים מול תהליכים גדולים ממך: גיוסים, פיטורין, צמיחה מטורפת, מערכות ותהליכים אסטרטגיים, וכן, איך לא- הפוליטיקה הארגונית. אם אתה מנהל- מקצוען תדע לשרוד את הרגעים המחלישים ויתרה מכך, תשכיל להפוך אותם להזדמנויות צמיחה. לא כסלוגן, לא כסיסמא, אלא מהלכה למעשה.

 

שירית בן- ישראל, מנכ"ל חברת STS בע"מ, ייעוץ, ליווי ואימון למנכ"לים, הנהלות וצוותים, לפיתוח מצויינות אישית, עסקית וניהולית. 0522-435259,  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב