דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחסו של בית משפט לבקשת הקטנת מזונות ילדים 

מאת    [ 23/08/2011 ]

מילים במאמר: 449   [ נצפה 2260 פעמים ]

החובה למזונות ילדים מקורה הוא בדין העברי. הכלל הבסיסי בהלכה היהודית, ממנה נשאב אף החיוב במזונות בבית המשפט האזרחי, הוא כי מזונות הילדים נקבעים על פי צרכם של הילדים ולא לפי עושרו של אביהם. אם כך- האם יש מצבים בהם ייעתר בית המשפט להקטנת מזונות הילדים?

 1. סרבנות קשר

"סרבנות קשר" היא כאשר ילדים מסרבים להפגש עם אחד מהוריהם. כאשר מוכיחים בבית משפט, שהילדים נהגו בקיצוניות כלפי האב וכי הימנעותם מהקשר עמו אין מקורה בהתנהגות האב אלא בילדים עצמם הם (לעיתים בשל היותם מוסתים), מסרבים לקשר,  יש מקום לשקול את הקטנת המזונות. אין לבטל את חיוב ההורה במזונות ילדיו בעילה של סרבנות הקשר, אלא רק אם מדובר במקרה קיצוני. גם גם במקרה קיצון  ייטה בית המשפט שלא לבטל כליל את דמי המזונות אלא להפחיתם למינימום הנדרש. העיקרון:טובתו של הילד וסיפוק צרכיו המינימאליים גוברים על כבוד האב. 

 2. הפחתה בשל לידת ילדים נוספים לאחר פסק הדין

 בית משפט למשפחה נוטה לשקול האם לידת ילדים נוספים לאב שחייב במזונות היא עילה להפחתת המזונות של ילדיו הקודמים,  אפילו שכבר ניתן פסק דין במזונות אלה. בדרך כלל נימוק זה אינו עומד לבדו. בית משפט יבחן את מצבו הכלכלי של האב בדקדקנות, יבחן את צרכי הילדים הקודמים, גילם, יכולת האם וכדומה  וכך יבחן באותו האופן גם את הילדים הצעירים שנולדו לאב.

3. הילדים הגיעו לגיל 15

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל לאחרונה ערעור של אב  וקבע, שכאשר מצבו של האב מבחינה כלכלית הורע מאד, ואף הגיע בשלב מסוים לפשיטת רגל, יש מקום להתחשב בכך. ילדים אשר הגיעו לגיל 15, חובתו לזון אותם היא "מדין צדקה"(ילדים מגיל 15-18 על פי הדין העברי). 

4. האב פושט רגל

הכלל הבסיסי בהלכה היהודית קובע כי מזונות הילדים נקבעים לפי צרכם של הילדים ולא לפי עושרו של אביהם.  אך בית המשפט למשפחה בהחלט מתייחס למצב של שונות ברווחה או מחסור כלכלי. המצב הסוציאלי והכלכלי הינו בהחלט גורם משפיע אשר בגללו צורכיהם של ילדים עשויים להיות שונים זה מזה. אם האב אמיד, יש גם מקום לחייבו, מדין צדקה (ולא מחובת המזונות ההכרחיים), לתת לילד לא רק מה שהכרחי אלא גם מה שראוי לו וזה בוודאי תלוי גם באפשרויות הכספיות של האב.

 

הסכמים

הסכם יכול להגן מתרחישים עתידיים. בעת עריכת הסכם בין בני זוג חשוב לציין שמוצעים שלל פתרונות המותאמים לכל משפחה. על הסכם להתייחס למיגוון תרחישים אפשריים כמו: אבטלה במעבר בין עבודות, ירידה בהכנסה עקב לימודים , מעבר ליישוב מרוחק או שליחות בחו"ל ,פתיחת עסק חדש  וכו' על כל אלה .

הסכם מקצועי יכול וצריך להבטיח  יציבות של המערכת כולה לאורך זמןוודאות היא עניין חשוב כאשר כל אחד מבני הזוג עומד לפתוח דף חדש בחייו. הסכם יכול לספק זאת בקובעו, מה יהיה בכל מצב משתנה, ומה הבטוחות והרזרבות שיש להקדיש למצבים אלו. לבניית הסכמים מומלץ להעזר במגשר בעל כישורים והניסיון הדרוש,  כדי שבבוא היום לא תקלעו למצב בלתי אפשרי עבורכם ועבור משפחתכם.

 

*הכותבת הינה עורכת דין ומגשרת מוסמכת בדיני משפחה

 

הדרה מטר  |  ייעוץ משפטי וגישור משפחה   054-474-5085  











מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב