דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלו כל הקצים, אבל מה עדיף: גירושין או גישור? 

מאת    [ 23/08/2011 ]

מילים במאמר: 490   [ נצפה 1676 פעמים ]

נכחתי פעם בהרצאה שעסקה בדיני משפחה בישראל. המרצה, עורך דין מוכר בתחום דיני המשפחה, אמר בבדיחות שאנחנו לעולם לא מתגרשים מאותו אדם שהתחתנו איתו. הוא אמר את האמירה הזאת כדי להסביר מדוע ישנן כל כך הרבה התדיינויות קשות וארוכות בתחום דיני המשפחה.

ישנם זוגות רבים השוקלים גירושין המגיעים אל עו"ד על מנת להיוועץ ולקבל מידע אודות זכויותיהם וחובותיהם בהליך גירושין, במידה ויחליטו להתגרש. כל מי ששמע סיפור על גירושין, יודע עד כמה ההליך טעון רגשית ועד כמה הוא מביא לעתים בני זוג למצבי קיצון ונקודות שפל.

בישראל, מעבר לקושי הטמון בעצם ההפרדות בבן זוג כל כך משמעותי, כיוון שנישואין וגירושין של בני זוג צריכים להתבצע על פי דתם – יש נטל נוסף על ההיפרדות. חוק שיפוט בתי דין רבניים קובע כי ענייני נישואין וגירושין של אדם ייקבעו על פי ההלכה היהודית בבתי דין רבניים. לכאורה, חלק מהיות מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. אולם, ההלכה איננה מכירה בגירושין שלא עקב סיבה. בניגוד לנישואין אזרחיים, אי אפשר לבקש גירושין בבית דין רבני פשוט משום שבני הזוג החליטו להתגרש. יש להראות למשל, שהבעל איננו עומד בחובותיו – על הפי ההלכה – כלפי אשתו (כסותה, שארה ועונתה) ולהיפך. לשון אחר, ההלכה דורשת סיבה כדי לפרק נישואין.

אולם זה בעצם רק חלק מהתהליך הכרוך בהיפרדות מבני זוג בגירושין. נוסף על העניין לעיל, יש לחלק את הרכוש, יש להחליט מה עושים בדירת המגורים – מי יישאר בה, אם בכלל וכמובן – אצל זוגות עם ילדים, עולות שאלות רבות נוספות, בעלות השלכות קשות הרבה יותר. אם ככל שמדובר ביחסים בין בני זוג שאין להם ילדים, ניתן לומר שזה עניינם כיצד הם בוחרים לסיים את הקשר ביניהם, הרי שכאשר יש לבני הזוג ילדים, ההשפעות יכולות להיות מאוד מרחיקות לכת עבור הילדים, ההורים והמשפחות.

האם חייבים לבחור?

הדבר טמון בבני הזוג וביחסים ביניהם, על אף הרצון להיפרד. במצב בו בני הזוג מסוגלים לנהל ביניהם משא ומתן באופן חפשי והוגן, כשווים – הרי שיש די מרווח בהליך הגירושין באמצעות בית המשפט, כדי לאפשר לבני הזוג להגיע להבנות ביניהם ולשלב אותם בהליך הגירושין באמצעות עורך הדין. בעצם ניתן להסכים על רוב הנושאים ולהגיע אל בית הדין הרבני לעניין הגט. במצב כזה, ניתן בהחלט להסתפק בעזרתו של עורך הדין להסדיר את כל הפרטים הדרושים ולקבל את הגירושין.

במקרים בהם בני הזוג אינם יכולים להגיע להסכמות האלה לבד, על מנת להימנע בכל זאת מהגעה מיותרת לבית המשפט – על המשמעויות של כך – ניתן להסתייע במגשר. גישור הוא אלטרנטיבה לניהול משפט. בהליך הגישור, המגשר, להבדיל מבורר, איננו מוסמך להכריע בעניין – תפקיד המגשר לסייע לשני הצדדים להגיע להסכמה בנוגע למחלוקות שביניהם.

נראה, כי ככל שמעורבים ילדים ויש אפשרות לכך, כדאי לנסות להיעזר במגשר, על מנת להגיע לסיכום הוגן מבלי להגיע לטונים הצורמים הנשמעים בבית המשפט. כמובן, שהמגשר איננו יכול לחולל פלאים, ובהחלט ייתכנו מצבים בהם לא תהיה ברירה אלא להגיע לבית המשפט. עורכי דין רבים לענייני משפחה, החלו לעבור הכשרות כדי שיוכלו לשמש כמגשרים אפקטיביים בין בני זוג.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב