דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ב' זה בית 

מאת    [ 22/08/2011 ]

מילים במאמר: 1269   [ נצפה 2291 פעמים ]

רבות אני תוהה על המשמעות של המושג בית. בעיקר בימים אלו שאנו בעיצומו של תהליך קניית בית חלומותינו, המחשבות שלי בנושא הולכות ומתרחבות.

מה זה בית? מה הוא מסמל? ולמה אנחנו מיחסים לו משמעות עמוקה כל כך?

"המלחמה על הבית", צועקים היום בכיכרות. רגשות מתעצמים סביב סוגיות הבית ועולם תוכן ומושגים שלם נפתח, רגשות מתערבבים להם עם כלכלה וחומר. אכן, זהו מושג המשלב בין החומר לרוחו של אדם, תפישותיו ומהותו.

בית בהגדרתו הוא מבנה המיועד למגורים של בני אדם או של בעלי חיים. אבל כשמחפשים את ההגדרה למילה בית, מקבלים מס' משמעויות רב.

בית מסמל משפחה (מצומצמת או מורחבת), אך גם רכוש והון. בית הוא לרב הנכס העיקרי של האדם וגם המקום בו הוא שומר את רב רכושו. בית במשמעות נדירה הוא משל לגוף האדם – הבית הוא גם מקום המגורים לנפשו. בית מתאר תחושה או הרגשה ובטח לא מקום פיזי בלבד. כשאנו קונים או בונים בית, מתעוררים בנו רגשות רבים וזה לא מפתיע כיוון שבעצם מה שאנחנו באמת קונים או בונים זה ביטחון ואמון.

מרגיש בבית:

"הבית אינו המקום בו אתה חי, אלא המקום בו מבינים אותך"   (קריסטיאן מורגנסטרן)

כאשר אנו מספרים על תחושה של בית, למעשה אנו מעברים מסר ומתכוונים להרגשה של משהו מוכר, חם ובטוח. תחושה של ביטחון ושייכות. סולם הצרכים של מאסלו מציין את הבית כאחד הצרכים הבסיסיים של האדם: כל אחד בסופו של יום רוצה מקום להניח בו את הראש ובאמת אם ישאלו אותנו מה המשמעות של בית - רובנו נתאר משהו חמים נעים ובטוח ולרוב נתאר את בית ילדותינו.

אך האם התשובה תהיה זהה לילד שגדל בפנימייה? או ממי שהוריו עברו ממדינה למדינה מתוקף עבודתם?

כל מקום או דבר שייתן לנו הרגשה של נוחות וביטחון במשמעות העמוקה של המילה, יכול להוות בעבורנו בית. זה יכול להיות חבר טוב ששהייה במחיצתו מעניקה לנו תחושה של אמון וזו יכולה להיות התחושה שיש לנו כשאנחנו שבים הביתה מארץ זרה. או מגיעים לישוב בו גדלנו אחרי שבוע של תלאות ומסע.

אישה מרגשת שהכרתי, בשנות ה- 40 לחייה רקדנית והרפתקנית, החליטה למכור את ביתה ולטייל בעולם. כאשר היא נודדת כבר 10 שנים עם תיק גב מינימלי המכיל את רוב צרכיה הפיזיים, שאלתי אותה אם לא חסר לה מקום של קבע מקום לחזור אליו בידיעה שיש לך מרחב בעולם הזה שהוא רק שלך? היא היטיבה לתאר תחושה פנימית שהיא יצרה לעצמה, הרגשה שהבית נמצא אתה ובתוכה בכל מקום שאליו היא מגיעה. כמובן שזה מאוד לא אופייני לרוב האנשים שאנו מכירים, אבל היה בזה משהו מרתק עבורי. התובנה הזו שביטחון אמון ושייכות אנו יכולים ליצור בתוכנו ללא קניין פיזי כלל.

כמה שווה לנו הרגשה של ביטחון?

רוב האנשים קונים או בונים על מנת לספק את הצורך בביטחון ובשקט פנימי ולמעשה בית עבור רובינו הוא ביטויי פיזי לצורך רגשי. מכאן אפשר להבין מדוע סביב רכישה או בנייה של בית יש כל כך הרבה טעויות, הפסדים ומשברים.

מה קורה לאנשים שלהוטים לספק את הרגשת הביטחון שמקנה להם הבית ?

זוגיות – "אהובי יבנה לי בית … ". תהליך של בניה או רכישה של בית, משפיע על הזוגיות שלנו ולא במעט. נדמה שאנו משקיעים ימים, לילות, זמן וכסף בתכנון הבית, בדרך לבניית בית חלומותינו. יחד עם הרבה ויכוחים בדרך, אי הסכמות שצצות ועולות ותקציבי שיפוץ שהולכים וטופחים. לא בטוח שהנושא נבדק אבל עם נסתכל לעומק נמצא שיש קשר בין בניית בית המגורים ואחוז הגירושין בתקופה שלאחר מכן.

מערכות יחסים וזיכרונות - "אני זוכר את בית הערבה פיסת מדבר צרובה בארץ חרבה " . חשוב שיהיה לנו נעים לנו לגור בבית, מערכות היחסים בין יושבי הבית חשובות לא פחות לתחושת הנוחות ויש לא מעט מקרים בהם מערכות היחסים עולות לנו בבריאות. זיכרונות מהבית מלווים אותנו לאורך חיינו ולכל אחד מאיתנו יש דברים שמזכירים את הבית לטוב ולרע.

זמן איכות - "כמה טוב שבאת הביתה…" . מציאות חיינו בשנות האלפיים מביאה את רובנו ל"עבדות הבלוקים" אנחנו עובדים קשה למחייתנו ומביאים פרנסה לטובת קורת הגג שמעלינו. לצורך כך הגדלנו את שעות העבודה, צמצמנו את זמן האיכות עם בני המשפחה ובמקרים מסוימים אנו הופכים משועבדים להחזר החודשי של המשכנתא.

להיאחז בבית – "לא עוזב את העיר …עבור אף אחד ". הבית, שנותן לנו תחושת ביטחון והוא כמעט רכושנו היחיד, יכול לפעמים להוות את הגורם הכלכלי,המעכב ביותר שלנו. למרות זאת אנו נאחזים בו בכוח ולא מוכנים לוותר עליו כל כך מהר. כמעט ברב המקרים אנחנו לא פתוחים לראות שיש גם דרך אחרת.

לא תמיד בחירה ממקום רגשי מביאה לנו תוצאות מיטביות בטח כשמדובר ברכישה או בנייה של בית. בעולם הזה, בחירה ממקום רגשי תגרור הרבה מאוד טעויות. בקבלת החלטה רגשית אנחנו מהירים, פזיזים וחסרי שיקול דעת. כדי שלא נעבוד רק עם הרגש ננסה להסתכל על המושג בית במובן שכלתני ופיננסי.

כיצד נהפוך החלטה זו לשכלתנית?

קיבצנו בשבילכם מס' כלים ויסודות שילוו אתכם בתהליך בנייה או רכישה של בית.


    • 

    למידת השטח – בדקו את האפשרויות הקיימות והמענה על הצרכים שלכם מבחינת תקציבית (מרחק ממקום העבודה, עלות מחייה ורמת פיתוח באזור המבוקש: ארנונה, תרבות, גני ילדים, בתי ספר וכדומה). השוו ובדקו מס' אפשרויות למגורים בטווח של עד 25 ק"מ מהמקום אותו הגדרתם כבסיס.


    • 

    תהיו ריאלים – לבדוק מה יותר אפשרי/משתלם/כלכלי (ולא מה אתם רוצים) : לשכור או לקנות? שימו את החלום רגע בצד והתמקדו במציאות הכלכלית שלכם.


    • 

    מינוף זאת לא מלה גסה – לא חייבים לבזבז הכל בבת אחת : למרות הלחץ שיש מסביבכם המשפחה, התקשורת והרצון להתמסד. חכו קצת, תמנפו את ההון העצמי שלכם עוד קצת.


    • 

    שם המשחק יצירתיות – אל תקנו ישר את דירת חלומותיכם אם זה לא אפשרי. יש לא מעט אפשרויות בתחום הנדל"ן בעזרתם תצליחו בסוף להשיג את דירת חלומותיכם.


    • 

    כלל ברזל בעלויות – אם החלטתם לקנות או לשכור,  שמרו על הכלל לפיו עלות הדיור לא תעבור את ה20-22% מהכנסותיכם.


    • 

    ללמוד את התחום – אם יש לכם את הזמן להשקיע, לימדו את תחום הנדל"ן ו/או תחום המשכנתאות. זו לא למידה של תואר ראשון, אבל אין ספק שהבנת המושגים הבסיסיים וקריאת חומר רלוונטי, או אפילו שיחות מהשטח (כל משפחה שנייה בממוצע קנתה בית) ולמידה מהניסיון של אחרים תעזור לכם לא מעט.


    • 

    התייעצו עם מומחי משכנתאות – אל תתפתו להצעות של נציגי הבנק. הסכום שתשקיעו במומחה (שהאינטרס שלו הוא רק לטובתכם) יעזור לכם לבנות את העתיד שלכם ל-20 שנים הקרובות בדרך פיננסית טובה הרבה יותר ולחסוך לכם הרבה מאוד כסף !!

ואם החלטתם לשכור דירה:


    • 

    הגדרות יסוד לשוכרי דירה – הגדירו מראש מהו האזור בו תרצו לגור. מהי משך התקופה המתאימה לכם לחוזה שכירות (חוזה ארוך טווח/מתחדש מדי שנה ..) ומה הסכום שתרצו להשקיע לאורך כל תקופת השכירות (קחו בחשבון אחוז עליה שנתי לרב בהתאם למדד).


    • 

    השוואת מחירים גם בדירות שכורות – במידת האפשר השוו נתונים בין מס' דירות בטרם החלטתכם וקבלו תמונה מקיפה וברורה יותר של האזור בו בחרתם.


    • 

    מועד החיפוש משמעותי- אל תחפשו דירה בלחץ!! התכוננו ופנו לכך זמן מבעוד מועד. עדיף לא לחפש דירות בחודשי הקיץ אז קיימת נטייה לעליית מחירים.


    • 

    צריך לדעת לבחור לא רק בית אלא גם בעל בית !! – אחרי שהגדרתם לעצמכם את הדברים החשובים לכם בסעיף 1, הציגו אותם בפני בעל הדירה נסו להגיע להסכמות בנושאים אלו ובכך לחסוך מכם בעתיד כאבי ראש זמן וכסף.


    • 

    אופציה היא תמיד לשני הצדדים – בדקו בעת חתימת חוזה כי יש לכם אופציה להארכת חוזה ואין חד צדדיות לטובת המשכיר.


    • 

    צריכים שניים לטנגו –  אם תתייחסו אל הדירה ששכרתם כאל הבית שלכם ולא משהו ארעי, סביר להניח שאותו בעל בית שמצאתם בסעיף 4 יסכים אתכם יותר על הגדרות היסוד שלכם כשוכרים.

ובכל מקרה זכרו תמיד !! סמכות פיננסית הוא הבית שלכם.

 

הכותבים : שי דהרי וענת בן כנען פטרידס מבית פשוט כלכלה, המרכז לכלכלת הבית והמשפחה.

 

ענת בן-כנען פטרידס http://www.pashutkal.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב