דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מרכז השלטון המקומי גורם אינטרגרטיבי בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי הרשויות המקומיות 

מאת    [ 20/08/2011 ]

מילים במאמר: 634   [ נצפה 3281 פעמים ]

 

ד"ר דויד שוורץ:הפונקציות הכלכליות פוליטיות של מרכז השלטון המקומי.

מרכז השלטון המקומי הנו עמותה רשומה, המשמש כגוף מייצג של הרשויות המקומיות: עיריות ומועצות מקומיות, בבואן לדון או לייצג סוגיות משמעותיות מול הרשות המבצעת - הממשלה או הרשות המחוקקת - הכנסת. בנוסף אליו קיים גוף נוסף-מרכז המועצות האזוריות.

סך כל הרשויות המקומיות בישראל עומד על 255 רשויות מקומיות על שטח של מדינה שגודלה כשטח State קטנה אחת בארה"ב.

בראש מרכז השלטון המקומי עומד - יושב-ראש - לאחרונה נבחר יושב-ראש חדש - שלמה בוחבוט ממעלות, איש העבודה בעבר וקדימה כיום, אשר ייצג בעבר את פורום יישובי הצפון-קו העימות.

מרכז השלטון המקומי הקים מספר אורגנים גופים, בנוסף לוועדות השונות: חינוך, קליטה, כספים וכדומה - בכל וועדה עומד ראש רשות.

הייצוג במרכז השלטון המקומי הוא על פי מפתח פוליטי,בהתאם לכוח היחסי של המפלגות בהתאם לכוחן ולבחירות המוניציפאליות,כאשר בד"כ כל המפלגות  מתאגדות בקואליציה אחת גדולה,המתבססת על קונסנסוס רחב של מתן ייצוג נאות לכל המגזרים המרכיבים אתהפסיפס הכללי של השלטון המקומי בישראל.

הגופים המסונפים למרכז השלטון המקומי:

החברה למשק וכלכלה - אשר מופקדת למעשה על תיאום מכרזים לרשויות המקומיות, דהיינו: עורכת מכרזים עם ספקים שונים בנושאים לוגיסטיים להם זקוקות הרשויות המקומיות: כמו ציוד מחשוב לבתי-ספר, סלילת כבישים, ריהוט ועוד. הרעיון בהקמת החברה למשק וכלכלה היה יתרון הגודל וההתמחות בעת יצירת המכרז, כך שהרשויות המקומיות תוכלנה לקבל את השירות במחיר זול יותר, ברם, כיום משמש גוף זה יותר כמתווך הגוזר לעצמו קופון בגין התיווך בשיעור של כ-9% מסך העסקה אותה הוא משווק ומבצע, כך שגזברי רשויות רבות בעלות חוסן כלכלי לא תמיד נוטות להעדיף את החברה למשק וכלכלה, אלא פונות להצעות זולות יותר. חשוב לציין כי החברה למשק פטורה ממכרז ברשויות המקומיות ובכך יתרונה, שכן ראשי הרשות יעדיפו לזרז הליכים ואלו נוחים יותר באמצעות החברה למשק.

החברה לאוטומציה במנהל השלטון המקומי - הינה למעשה בית התוכנה של השלטון המקומי, יחד עם חברת-הבת שלה קומפלוט, חברה זו נשלטת על-ידי מרכז השלטון המקומי הממנה בה את יושב-ראש החברה ומנכ"ל החברה - המשתכרים משכורות עתק ביחס לעובדי עירייה פשוטים מן השורה. בעבר, חברה זו עסקה בפיתוח, כיום חברה זו רוכשת רבות מהתוכנות מבתי תוכנה קיימים ולמעשה מתווכת בינם לבין הרשויות המקומיות, היא מתמודדות מול חיל"ן, מטרופוליטן, מל"מ ועוד המנסות לנגוס ממנה את נתח השוק המוניציפלי בו היא דומיננטית, לאחרונה מעוניינים ראשי החברה לחפש משקיעים שירכשו אותה, שכן נטל המשכורות של העובדים הרובץ לפתחה אינו מקל על פעילותה. החברה אוחזת במסד נתונים, ובאישור מרכז השלטון המקומי הפוטר אותה ממכרזים ברשויות המקומיות.

מינוי הדירקטורים והמנהלים ברוב החברות הללו הנו לפי מפתח מפלגתי, ואין כל צורך בכישורים מיוחדים: כלכליים או ידע במערכות מידע למשל.

בנוסף לכך מפעיל מרכז השלטון המקומי חברת ביטוח לרשויות ולעובדיהם מטעמו.

מפעל הפיס - גם בו קיימת השפעה למרכז השלטון המקומי בנוסף למשרד האוצר והממשלה.

בנק דקסיה - הופרט ופועל באורח מקצועי. בעבר היה בנק אוצר השלטון המקומי חלק ממערך מרכז השלטון המקומי, כיום הנו בנק עסקי לכל דבר.

הסכמי השכר הקיבוציים לעובדי הרשויות המקומיות - הנו תפקיד חשוב ביותר בו מעורב מרכז השלטון המקומי, למעשה מרכז השלטון המקומי משמש כצד להסכמי השכר ברשויות המקומיות בנוסף לממשלה ולמעסיקים הרשויות המקומיות ולהסתדרות העובדים.

כיום מפקח מרכז השלטון המקומי על הסכמי השכר בסקטור המוניציפאלי, אך גם במקביל מקיים השתלמויות בגינן ניתן תגמול: גמול השתלמות. משרד האוצר אינו מפקח על גמול זה כפי שקיים בקרב עובדי המדינה: שם הפיקוח הוא מצד משרד החינוך, משרד האוצר והוועדה המשותפת לשני משרדים אלו.

קשרי חוץ - מרכז השלטון המקומי יוזם קשירת קשרי חוץ, מה שקרוי ברית ערים תאומות בין רשויות מקומיות בישראל, לבין רשויות מקומיות בחו"ל. לרוב הערים בישראל ערים תאומות בחו"ל, ובכל שנה יוצאות משלחות מישראל לחו"ל.
קידום החקיקה בכנסת - גם בכך עוסק המרכז, כאשר הדגל לפעילות זו היוותה ההצעה לחוק ייסוד השלטון המקומי, שטרם חוקק.
הפונקציות הכלכליות פוליטיות של מרכז השלטון המקומי משפיעות בסופו של דבר על כל המרחב המקומי אזורי בישראל ועל דרכי ההתנהלות של הרשויות המקומיות בישראל.

ד"ר דויד שוורץ ייעוץ אסטרטגי,ניהולי,הדרכה ד"ר האוניברסיטה העברית ירושלים(1991),LLB,מגשר,פובליציסט,עיתונאי, הסטוריון,פילוסוף,מנחה אירועים,אוהב אומנות,חזנות,שירה,שעונים,דגמי מכוניות, איסוף ספרים בעלי ערך,יוזמה,ייזמות,חזון,חשיבה יצירתית,מקדם פרוייקטים היום זה היום נצלו את השמש הזורחת -המחר זה כבר עניין אחר מה שלא נעשה היום גם לא נעשה מחר היו בני אדם,בני אנוש,השתדלו לנהוג בשיוויוניות ובחיבה כלפי האדם ובעלי החיים הפילוסופיה היא המביאה אור לעולם-רוח ההסטוריה,הפילוסופיה היא העולם dvd99@015.net.il -ד"ר דויד שוורץ ייעוץ ניהולי עסקי והדרכה-ייעוץ קריירה השכלה לימודים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב