דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחנו את עצמכם - האם הקשר שלכם מכאיב? האם הוא מבוסס על השפלה? האם כסף מעורב? 

מאת    [ 20/08/2011 ]

מילים במאמר: 568   [ נצפה 2359 פעמים ]

בחנו את עצמכם - האם הקשר שלכם מכאיב? האם הוא מבוסס על השפלה? האם כסף מעורב? 

 

 

יחסים של ניצול הדדי

 

יחסים של ניצול הדדי אינם כה נדירים בימנו. יחסים כאלה נוצרים כאשר כל אחד מבני הזוג נכנס לקשר לא עם אהבה בלב אלא עם מטרה ותוכנית. המטרה יכולה להיות "להשיג אישה יפה", "להיות עשירה", "למצוא סידור", "להשתחרר מהקשר הקודם", "לקבל סקס טוב".

 

כאשר אנשים נכנסים לקשר זוגי שלא בצורה נקייה ואוהבת אלא עם אג'נדה או מטרה - המטרה הופכת לעיקר והקשר רק לאמצעי. כתוצאה מכך, הזוגיות הופכת לקשר נצלני במקום לקשר בריא של אהבה ואכפתיות הדדית. 

 

 

 

חוסר אכפתיות, השפלה ותאווה לכוח או לכסף

 

ברגע שבן הזוג הוא אמצעי בלבד, ברגע שמה שחשוב באמת זו המטרה ולא האדם, ברגע שהכל הופך לפונקציונלי ולאמצעי - הזוגיות צומחת מתוך שפה ותפיסה של ניצול הדדי ולא של חמלה, עזרה, כנות ודאגה הדדית.

 

בקשר של ניצול - לבני הזוג לא באמת אכפת אחד מהשני, אלא רק כאילו. בפועל, לכל אחד אכפת רק מעצמו. כתוצאה מכך, בני הזוג פוגעים אחד בשני, מעליבים, פוצעים, משקרים, מסתירים, נאבקים ומתחרים האחד בשני. מה שמאפיין זוגיות נצלנית היא חוסר אכפתיות, השפלה הדדית, תאווה של כל אחד מבני הזוג להשגת עוד כוח ועוד שליטה על חשבון הצד השני וניסיון של כל אחד מבני הזוג "לגבור" על הצד השני, לנצל אותו "יותר" ובסופו של דבר "לנצח" אותו.

 

 

 

אגואיסטיות

 

באהבה - אתה נותן בכייף, באהבה, ברוחב לב. בקשר אגואיסטי ונצלני אתה משתדל לקבל כמה שיותר. ואם לא נותנים לך - אתה מנסה לקחת בכוח. זוגיות נצלנית היא סוג כזה של קשר, זוגיות שבה שני בני הזוג באים לקבל או לקחת בכוח ובאיומים, זוגיות שבה שני בני הזוג מנסים לבזוז אחד את השני כמה שניתן - מבלי לתת כמעט דבר בתמורה.

 

בזוגיות נצלנית האגואיסטיות עומדת במרכז, הניצול והרווח האישי הם הדבר המרכזי. בני הזוג אינם רואים בצד השני אדם עם רגשות אלא אמצעי להעצמה אישית, מקור להזנה עצמית, כלי לפתרון בעיות אישיות.    

 

 

דוגמא

 

קחו לדוגמה, גבר עשיר אך לא חתיך ואישה יפה שמתקשה לשרוד כלכלית. זיווג כזה עלול להפוך במהירות לקשר נצלני במידה והגבר חושק באישה רק כי היא יפה והאישה מעוניינת בגבר משיקולים כלכליים ומתוך מחשבה שהוא מבוסס ואמיד. כתוצאה מכך, הגבר יצפה מהאישה שהיא באמת תאהב ותשקיע בו והאישה תצפה שהגבר ידאג לה, יפצה אותה ויהיה נדיב אליה.

 

הבעיה בקשר כזה היא שהאישה רוצה את הגבר בשל כספו ולכן היא תתקשה באמת להכיל, לקבל ולאהוב אותו בצורה אמיתית ומכל הלב. הגבר, לעומת זאת, רוצה באישה רק כי היא יפה ולא בהכרח בגלל שהוא אוהב אותה ואת פנימיותה, ולכן הוא יתקשה להיות נדיב אליה ולהעניק לה מכספיו הרבים. התוצאה תהיה שהאישה תיאבק בגבר בכל כוחה כדי להוציא ממנו כמה שיותר כסף וביטחון כלכלי ואילו הגבר ייאבק באישה בכל כוחו כדי לגרום לה לאהוב אותו ולהוכיח לו את אהבתה חסרת התנאים. אף אחד מהם לא באמת מתכוון "לתת" את עצמו לצד השני "בחינם", ולכן כל אחד ייאבק לשמור את מה ששלו ולמנוע מהצד השני לקחת ממנו בלי להעניק תמורה הולמת.

 

 

וטיפ לסיום: קשר שמתחיל ללא אהבה ימשיך ללא אהבה. בהעדר אהבה, כל קשר יסבול משיקולים של תועלת ושל ניצול הדדי ולא באמת יהנה מהברכה והקסם האופייניים למערכות יחסים שבהם יש אהבה מלכתחילה. קשר נצלני דומה מאוד לעבודה זמנית - לוקחים אותה כי היא זמינה והיא זמנית. אלא שעבודה זמנית אינה יכולה להפוך לקריירה של ממש ולעבודה שמעניקה תחושת הגשמה עצמית ואהבה עמוקה למקצוע. אותו הדבר בזוגיות נצלנית, אנשים נכנסים אליה כי היא זמינה וזמנית, לעיתים הם נתקעים בה שנים ואז הם מפתחים ציפיות דימיוניות כאילו היא תהפוך מעבודה זמנית לקריירה משגשגת ולהגשמה עצמית מלאת סיפוק. 

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב