דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטיפול במזיקים בעצי הנוי 

מאת    [ 18/08/2011 ]

מילים במאמר: 1099   [ נצפה 7842 פעמים ]

הטיפול במזיקים בעצי הנוי

בגן שלנו עצים ושיחים, צמחי תבלין ומדשאה יפה, שלא רק אנחנו נהנים מהם אלא גם חרקים ומזיקים רבים מוצאים בו את מקור מזונם. כדי להנות מגן מלבלב ופורח, מדשאה אחידה ובריאה, תבלינים וצמחי מאכל יפים ונקיים מחרקים, עצי פרי בריאים ושופעי פירות אכילים, צריך לנטר בזמן המתאים מחלות ומזיקים ולטפל בהם. השנה, בפרט עקב המחסור במים, שביכולתם לעזור לנו לשפר מפגעים בגן, נצטרך לשים לב ולטפל במועד המתאים כטיפול מונע, מתוך הכרה וידיעה לבאות. במאמר זה נפרט כיצד ניתן לטפל בצורה נכונה ובמועד המתאים בעצי הנוי בגינה.

עצי פקאן ? בהרבה גינות ותיקות או בשולי גינות בהרחבות בקיבוצים שתולים עצי פקאן יפהפיים המעניקים לנו צל רחב ומלא תחתם, אבל... עצי פקאן שלא טופלו בזמן נגד כנימת הפקאן הזהובה נוטפים כעת נוזל שקוף דביק ומעצבן. כל מה שנמצא תחת העץ ובסביבתו מתמלא בדבק הזה, אשר סופח אליו אבק או פייחת, המתפתחת כפטריה עליו. נוזל זה קשה להסרה במים בלבד, ונדרשים אמצעי ניקיון נוספים על מנת להיפטר ממנו. לו היינו מודעים לכך בזמן, ניתן היה לטפל בעץ ולמנוע את התופעה. בשנה הבאה נבצע טיפול מוקדם על ידי חומר סיסטמי כגון קונפידור, קונפידנס, סייפן ודומיהם. הטיפול צריך להתבצע עם יציאת העץ מתרדמת החורף ותחילת הלבלוב. בעצים צעירים הטיפול ניתן בהגמעה ? ניתן לטפטף כמות חומר מתאימה באיזור טפטפת ההשקייה. מומלץ למהול כמות של 1 סמ"ק תרכיז לכל 1 ס"מ קוטר של גזע העץ, בתוך כמות של 1-2 ליטר מים ולשפוך באיזור בית השורשים של העץ. בעצים בוגרים ניתן לטפל על ידי קדיחה והזרקה ? מומלץ לקדוח בגזע העץ קדח בקוטר 5-8 ס"מ ובעומק 7-15 ס"מ, תלוי בגודל העץ. ניתן לקדוח מספר קדחים ? רצוי גם קרוב לזרועות הענפים הראשיים. את הקדח כדאי להטות באלכסון כלפי מטה ולתוכו להזריק חומר מרוכז. לאחר ההזרקה סותמים את הקדח בעזרת מעט אדמה לחה מהקרקע בצידי העץ, על מנת למנוע התייבשות החומר. בדרך זו, החומר הסיסטמי יכול להגיע דרך צינורות הנוזלים (השיפה) של העץ עד לקצות הענפים. על טיפול זה צריך לחזור לאחר כ ? 6 חודשים וניתן לבצעו עד 30 ימים בלבד לפני מועד הבשלת הפרי. ביצוע טיפול זה כיום, כשאנו כבר סובלים מהתופעה, יכול רק לצמצם חלקית את היקפה על ידי פגיעה במזיק ומניעת התפתחות נוספת. אפשרות אחרת היא לרסס את העץ בחומר הדברה בשם ריגור, שיכול לקטול את כל אוכלוסיית הכנימה הקיימת, אך הטיפול בריגור לא ימנע חזרה והמשך התפתחות הכנימה. ניתן לרסס או להתיז על עלי העץ חומר אורגני בשם זהר נאט. חומר זה מנקה ומסיר את הכנימות מעלי העץ, ויכול לעזור גם לשטיפה של משטחים שכוסו בדבק ופייחת.

עצי זית ? עץ הזית האצילי מקשט את גינותינו ומוסיף להן יופי וגם אופי. בשנים האחרונות יש שינוי במגמה התכנונית והתאמה של הצמחיה לגינה ים תיכונית וחסכונית במים, והזית משתלב במגמה זו היטב. במקרים רבים בוחרים מקימי הגינות להעתיק עץ זית בוגר ולשתול אותו בגינה, כדי לחסוך בזמן הגידול עד לקבלת עץ בוגר ויפה. זיתים לאחר העתקה סובלים לעיתים ממזיקי שלד. לרוב מדובר בחיפושית הקליפה התוקפת עצים חלשים במצב של עקה (לאחר העתקה). הסימנים שרואים על העץ הם חורים קטנים בענפים ובגזע, בגודל של ראש סיכה. חיפושית זו חופרת מנהרות בין קליפת העץ לחלק הפנימי של הגזע (העצה). החורים הם הפתחים של המנהרות שדרכם מוציאה החיפושית את הפסולת החוצה, ועל כן רואים לידם שאריות של נסורת רכה. לטיפול בחיפושית הקליפה ניתן לרסס חומר שנקרא טרייסר סופר. במידה והעץ נגוע מאוד, נשתמש בחומר בשם רופאסט. את החומר נמהול ונרסס על העץ, או נמרח על שלד העץ. חייבים ליישם את החומר בהרטבה מלאה וכיסוי מלא של כל הגזע ובענפים, על מנת להשמיד את המזיק.

מזיקים אחרים שפוגעים בעץ הזית הינם עשים, כנימות ואקריות התוקפים את העלווה. במקרים אלו מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום.

פרי הזית נתקף על ידי זבוב הזית, קצת לאחר החנטה והתפתחות הפרי. נקבת הזבוב עוקצת את הפרי ומטילה בתוכו ביצים, המתפתחות לזחלים, שפוגעים בפרי. ישנו מחזור נוסף של הטלה לקראת הבשלת הפרי, בשלב בו הפרי שוב רך ונוח לדקירה על ידי הזבובה. כדי למנוע פגיעת הזבוב, תולים על העץ מלכודת המכילה הורמון משיכה בפתיון כדורי במרכזה, המונח על פלטת דבק צהובה ללכידה. הצבע הצהוב והפיתיון מושכים את הזבובים, אשר נדבקים ללוחית הדביקה. כאשר מתחילות להופיע עקיצות על הפרי ניתן לרסס בריגור או בטרייסר סופר, ולקטול חלק מהזבובים והביצים. על טיפול הריסוס צריך לחזור מדי מספר שבועות על מנת שיהיה יעיל.

רימון ? עץ פרי הידוע בסגולותיו הרפואיות וטעמו הנפלא. עץ הרימון נתקף באביב על ידי כנימות עלים למיניהם ובכנימת עש הטבק נגדם ניתן לרסס במלתיון או בבוטאניגארד ? שהינו חומר אורגני. לחלופין ניתן לטפל בהגמעה של קונפידור או תחליפיו לאיזור בית השורשים. את הפירות מומלץ לעטוף בשקיות נייר נושמות בימים אלו לפני הבשלתו, אשר יבטיחו המשך התפתחות הפרי ומניעת חדירת מזיקים. אפשר גם לתלות מלכודות נגד זבוב הפירות המושכות ולוכדות את הזבוב.

עצי פרי הדר ? עצים שופעי פירות טעימים ויפים בגינתנו, המתאימים לאופי הים-תיכוני. כאשר הפרי אינו מטופל הוא הופך למטרד ? הפרי נופל ונרקב ומושך זבובים, צרעות ושאר מרעין בישין. עלוות עצי ההדר נתקפת על ידי מזיק בשם עש המנהרות התוקף את הצימוחים החדשים וגורם להתקפלות העלים ועצירת הצימוח. נגד מזיק זה ניתן להגמיע קונפידור באופן דומה לטיפול בעצי הפקאן. עצי פרי הדר נתקפים גם על ידי כנימות עלים, כנימות ממוגנות, כנימות קמחיות ועוד מזיקים, אותם ניתן לאבחן על ידי ייעוץ עם מומחים וטיפול בהתאם. כדי להנות מהפירות מומלץ לתלות מלכודות המושכות את זבוב הפירות. תזמון תליית המלכודות חשוב ? כשלושה שבועות עד חודש לפני מועד הבשלת הפרי. אם תולים לפני כן, החומר על המלכודת מתבזבז או שהמלכודת מתמלאת באבק ואינה יעילה. ברגע האמת ישאר מהמלכודת לוח צהוב בלבד. אם תולים מאוחר מדי הפרי כבר נגוע. לעץ צעיר תספיק מלכודת אחת, ואילו לעץ בוגר 3-5 מלכודות (תלוי בגודל העץ) אותן יש לתלות בגבהים שונים בתוך העץ או על הענפים החיצוניים.

עצי פרי נשירים ? עצים כגון תפוח, אפרסק, משמש, שזיף ועוד נתקפים גם הם במזיקי הפירות שמוזכרים לעיל, כגון כנימות וזבוב הפירות וגם בהם ניתן לטפל לפי הנחיות אלו. טיפול בהגמעה בכל סוגי הפרי אין לבצע 30 יום לפני הבשלת הפרי כדי להימנע מהרעלה. כדי להינות מהפירות כדאי לתלות מלכודות מתאימות או לעטוף את העץ ברשת מיוחדת למניעת חדירת מזיקים וציפורים, החומדות אף הן את הפרי הבשל והערב לחך. עצי הפרי הנשירים רגישים למזיקי שלד ? יש מגוון רחב של מזיקים מסוג זה ועל כן חשוב מאוד להתייעץ עם מומחים לגבי הטיפול המתאים. מזיקים אלו יכולים להיות הרסניים עד כדי תמותת העץ וצורך בכריתתו.

ככלל, אנו ממליצים בעצי פרי לפתוח את ליבת העץ על ידי גיזום ובכך לאפשר מעבר אויר, דבר המאפשר משמעותית את אוכלוסיית המזיקים. ניתן לקרוא עוד על גיזום נכון של העצים במאמר על חידוש והתחדשות בגן. בנוסף, ניתן להביא דוגמאות של עלים, ענפים ופירות אלינו למרכז הגינון האיזורי אילן הכל לחקלאי ולגן בשדה אליעזר בגליל העליון, ואנו נייעץ כיצד מומלץ לטפל, כך שהריסוס יהיה ממוקד ויעיל ולא יבוצע באופן גורף שעלול לפגוע בעץ ובסביבתו. השירות ניתן חינם כשירות ללקוחותינו.

 

אילן נחמיה אילן הכל לחקלאי ולגן מרכז גינון איזורי בשדה אליעזר http://www.gardening.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב