דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהל יקר, האם אתה חושב אסטרטגית או טקטית? 

מאת    [ 16/08/2011 ]

מילים במאמר: 1154   [ נצפה 3821 פעמים ]

חשיבה אסטרטגית בניהול  

שירית בן- ישראל, מנכ"לית STS

 

שנה הלכה. שנה באה. אנחנו לקראת סיום עוד שנת פעילות, ומה השתנה?. מה שבטוח, שאם תמשיכו לעשות את מה שעשיתם עד כה, תקבלו בדיוק אותן תוצאות.

כי- בשביל לייצר מציאות חדשה- צרך לאמץ חשיבה חדשה

רוצים לייצר מציאות חדשה בארגון? בעסק? בחברה? במדינה? בעולם?, תתחילו לחשוב אסטרטגית. כי רק לחשיבה אסטרטגית יש יכול לייצר, החל מכאן ועכשיו, מההווה, את המציאות האחרת, החדשה, המשופרת, טובה יותר, משודרגת.

 

חשיבה אסטרטגית- המציאות נוצרת פעמיים

פתגם טיבטי עתיק אומר, שהמציאות נוצרת פעמיים; פעם אחת בדמיון, ופעם שנייה- במציאות, הלכה למעשה. הדמיון הוא החזון, 5-6 משפטים המהווים את תמצית המהות הארגונית. כמו ניחוח מרוכז של בושם חדש ואיכותי. החזון הוא השלב האטרקטיבי ביותר בעיני חברות ועסקים. הוא השלב הפחות קריטי בתהליך, כי הגדרתו היא רק ההתחלה, מימושו- הבטחת ההצלחה.

מדינות, ערים, חברות, עסקים וארגונים וגם אנשים, חושבים ומגיבים, לרב ט ק ט י ת. נקודתית. ריאקטיבית.

כואב הראש?- לקוחים אקמול או אופטלגין,

הביוב עולה על גדותיו ברחובות בעיר?- העירייה שולחת את "השואב המקומי", פעם אחר פעם, העלות של אלפי שקלים לניקוז.

חומרים מסוכנים מוצאים דרכם לירקון או לים?- במקסימום יוטל קנס מגוחך על החברה,

עסק נקלע לבעיות נזילות?- מבקשים מהבנק להגדיל את מסגרת האשראי,

מחלקות עובדות סולו, ללא תיאום מערכתי ביניהן?- מוצאים את החוליה החלשה בחברה ומשכנעים שהיא הבעיה, מבלי לבדוק את התמונה הרחבה. המשותף לכל הדוגמאות היא ההתנהגות טקטית, נקודתית, פעם אחר פעם.

 

טקטיקה- אקמול. אסטרטגיה- MRI שמראה כיווני פעולה.

בישראל, הממשלה, משרדי הממשלה, רב המוסדות, הארגונים והחברות מתנהלים על בסיס טקטיקה. תאגידים שמתנהלים על בסיס חזון ואסטרטגיה, כדוגמת פרטנר, פלאפון, סלקום, HOT, YES, ועוד, מצליחים להמציא עצמם מחדש כל שנה, להגדיל נתחי שוק, להגדיר ענפים ושווקים חדשים, במיוחד אם הם חושבים מחוץ לקופסא.

 

החברות שתהיינה על מפת העסקים הגלובאלית בשנת 2020

ע"פ מדד סטנדרד אנד פור'ס  (P&S) רב החברות שתהיינה על המפה העסקית הגלובאלית בשנת 2020 נכון להיום עוד לא קמו. למה? כי חברות שפועלות על בסיס טקטיקה לא תשרודנה עד 2020, ומי כן יהיה על המפה? רק חברות, ארגונם ועסקים שפועלים על בסיס חשיבה חזונית- אסטרטגית תתקיימנה ב- 2020.

 אסטרטגיה- הישרדות

אסטרטגיה היא המפתח להישרדות ולא במתכונת ערוץ 10.

אסטרטגיה היא המפתח לצמיחה כלכלית.

אסטרטגיה היא המפתח לזיהוי שווקים חדשים, ענפים חדשים, תחומי פעילות חדשים, נישות שוק חדשות, וצרכים חדשים של לקוחות קיימים ולקוחות פוטנציאליים שעדיין לא יודעים שיהיו לקוחות שלכם. ואתם כיום לא יודעים על קיומם.

בניגוד להישרדות הטלוויזיונית שם קיבלה המילה בחלק גדול מהמקרים הגייה לא נכונה, הואיל וחלק מהמשתתפים בה לא ידע על קיומה עד רגע לפני התוכנית,

 אסטרטגיה איננה  תכמנות,  

אסטרטגיה איננה  מניפולציות מרושעות,  

אסטרטגיה איננה  מסכת שקרים,

אסטרטגיה איננה  מלחמות,  

ואסטרטגיה איננה הגדלת היעילות התפעולית של החברה. זו שוב טקטיקה.

 

אסטרטגיה- מהי?

אסטרטגיה היא שילוב מופלא בין מדע מדויק עם אמנות יצירה ויצירתיות ברמות העסקיות הגבוהות ביותר. מהסוג שלפני כן איש לא ראה ולאחר מכן כולם אומרים 'איך לא חשבנו על זה'.

חשיבה אסטרטגית מדויקת ויצירתית אפשרה לצומת ספרים להוביל מהלך שהפך אותה מחברה די רדומה לחברה המובילה בשוק הספרים. באמצעות חשיבת אסטרטגית של  "אוקיאנוס כחול" השונה תכלית השינוימחשיבה אסטרטגית של אוקיאנוס אדוםיצרה צומת ספרים שוק חדש, שלא היה קודם לכן ובו היא שליטה ופועלת בלעדית. 

וכמובן, הדוגמאות הקלאסיות של תאגידי על גלובאליים, כדוגמת מקדונאלדס, קוקה קולה, דיסני, רשת האופנה זארה, או חברות עסקיות לוקאליות, כדוגמת רשת ארומה, רשת קפה- קפה, קסטרו, הוניגמן, גולף, תמנון, ואנס, חרוז לי, מיכל נגרין ועוד, שחלקן הצליחו לפרוץ את גבולות השוק שהוגדר עד כניסתן ויש שהצליחו לייצר שוק חדש, כדוגמת רשת ארומה ולבסס את המובילות בו.  

 

1.1.2012- מתחילים לפעול אסטרטגית

יש לכם חזון בחברה? היכן הוא? על הקיר בחדר המנכ"ל?  מתויק בקלסר? תלוי בפרוזדורים? רשום באתר החברה? באינטראנט? מופיע באופן קבוע על כרטיסי הביקור? על החשבוניות? על נייר המכתבים?.

ברב החברות והארגונים עימם אני עובדת, החזון קיים, לא ברור מי היה שותף להגדרתו, לעיתים עברו שנים מיום שנכתב, אבל דבר אחד מאד ברור. הוא אינו מוכר, אינו נהיר, אינו ידוע לכולם. וזו משמעות חזון. הוא של ובאחריות כולם. כל מנהל, כל עובד, כולל המנקה או השומר בשער הכניסה למשרדים הוא שגריר להטמעת החזון.

החזון הוא אבן הבניין של תוכנית עסקית שנתית, המושתתת על אסטרטגיה. מתוך החזון נגזרת האסטרטגיה, וממנה צירי הפעולה המרכזיים, היעדים האיכותיים והכמותיים וכל אלפי הפעולות, של כלל מחלקות החברה במהלך שנת הפעילות הבאה.  

חזון הוא לא רק קבוצה של 5-6 משפטים, אלא הגדרת מהות. מהות החברה. מהות הקיום של החברה. מהות הייעוד של החברה בהקשר לתרומה ללקוחותיה ולעולם.

בואו נדמיין שהיום החלטתם להשקיע בתהליך של בניית תוכנית עבודה שנתית לחברה, המושתתת על חזון, ערכים וחשיבה אסטרטגית, מה זה אומר, הלכה למעשה? איך יתנהל התהליך בפועל? מה הוא מצריך ומה ידרוש מכם?

 

מודל SBU-STRATEGIC BUSINESSS UNITE

צעד 1- הצהרת כוונות של החברה בדבר הליכה לתהליך אסטרטגי. הנחייה של המנכ"ל לגבי רצינות התהליך וחובת ההשתתפות של כלל המנהלים בו.

צעד 2-בפגישת הצוות הניהולי הבכיר בודקים אם יש חזון וערכים קיימים. ייתכן ויידרש רק "רענון". בהמשך, מציגים את מפרט התהליך האסטרטגי בפני הצוות. בראייה מערכתית, מחלקתית ופרטית של כל מנהל. רק חיבור דרך ההכרה- הצגת המידע, יאפשר מעבר לשלב 2- יצירת חיבור רגשי, תוך ביטול התנגדויות שתהיינה לתהליך.

צעד 3-  הגדרת מהות החברה וייעודה.

צעד 4-  הגדרת ערכים מובילים, חזוןויעדים מרכזיים.

צעד 5- ניתוח הסביבה הפנימית והחיצונית באמצעות מודל SWOT מודל 5 הכוחות של פורטר, (PORTER 5 FORCES)  הגורו של האסטרטגיה המודרנית שמתייחס לגישת הניתוח הענפי- הסתכלות על הענף מבחוץ פנימה וסקירת הצרכים מבחוץ, כאשר המטרה היא יצירת יתרון תחרותי לחברה.

קיימות 2 דרכים לניתוח אסטרטגי:

  1. הסתכלות על הענף מבפנים החוצה (תיאוריה משנות ה- 60)
  2. הסתכלות מבחוץ פנימה- מבית מדרשו של גורו האסטרטגיה המודרנית, מייקל פורטר.

מגדירים את הענף, את המתחרים, את הסיגמנטים בהם פועלת החברה בשוק, כאשר המטרה לחשוב על שינוי גבולות הענף, כמו שעשתה חברת 'צומת ספרים'. 

צעד 6- בחינת אסטרטגיות ובחירת אסטרטגיית הפעולה המרכזית של החברה. כל אסטרטגיהשתיבחר תהיה חייבת לתת מענה על 4 אבני הבניין המרכזיות:

  • חדשנות
  • יעילות 
  • איכות
  • מוכוונות לקוח

צעד 7-  בניית תוכנית עבודה שנתית נגזרת של האסטרטגיה שהוגדרה:

  • מטרות על
  • יעדים שנתיים- הופכים את החזון למציאות כמותית.
  • יעדים רבעוניים
  • יעדים חודשיים
  • משימות שבועיות ויומיות פר מחלקה
  • כימות היעדים האיכותיים ליעדים כמותיים והצמדתם ללוחות זמנים ומשאבים ארגוניים

* בשלב בניית תוכנית העובדה השנתית מתקיימות פגישות אישיות עם המנהלים, לבקרה על תהליכי הבנייה הנכונים וכ"כ על ההיצמדות למטרות האסטרטגיות שהוגדרו ע"י החברה בתחילת התהליך. השלב כולל תאומים בין המחלקות תוך יצירת שיתוף במידע, בצרכים, בפרשנויות ליעדים.

צעד 8-  איחוד תוכניות המחלקות לתוכנית עבודה שנתית בחשיבה אסטרטגית וסינרגטית.

צעד 9-  יישום, פיקוח, בקרה להטמעת התוכנית ועמידה ביעדים, בלו"ז, במשאבים שהוגדרו. פגישות ודוחות חודשיים ורבעוניים של כל מחלקה לשיתוף במידע ולהבטחת היישום.

 

שירית בן- ישראל, מנכ"לית חברת STS בע"מ, מומחית לפיתוח ארגונים ומנהלים מובילים


יועצת, מלווה ומאמנת מנכ"לים והנהלות למצויינות אישית, עסקית וניהולית.


0522-435250




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב