דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פציעות מתקבלות על הדעת - האם יש דבר כזה? 

מאת    [ 16/08/2011 ]

מילים במאמר: 707   [ נצפה 2671 פעמים ]

 

איזה סיכון לקחתם היום ועם איזה אתגר התמודדתם?

אולי לקחתם סיכון בכך שנהגתם מהר מדי, או אולי אתגרתם את עצמכם בלימוד תוכנה חדשה?

אולי עסקתם בצליית סטייקים על המנגל עם הגחלים הלוהטות, או אולי אתגרתם את עצמכם באופניים, עם סינגל חדש ביער?

 

בחיי היום-יום אנחנו מתמודדים לא מעט עם סיכונים ועם אתגרים, והנקודה החשובה היא איך אנחנו מנהלים את הסיכונים שאנחנו לוקחים ואיך אנחנו מתגברים על האתגרים שאנחנו נתקלים בהם. רכישת המיומנויות האלו מתחילה דרך המשחק בתקופת הילדות.

 

בשנים האחרונות ישנה ירידה בנגישות של הילדים לסיכונים ולאתגרים דרך המשחק, ובייחוד במשחק בחוץ. הסיבה לכך אינה נעוצה דווקא בפציעות רבות הקורות בסביבות משחק בחוץ (Outdoor), אלא נובעת מתפיסה הרואה את הבטיחות לנגד עיניה ולא את ההתפתחות. הרצון לשמור ולהגן על הילדים מפני פציעות יצר סטנדרטים מאוד נוקשים, שמנעו מהילדים פעילויות אתגריות. בנוסף לזה, הפחד מתביעות כתוצאה מפציעות עודד אף הוא את הדגש על הבטיחות.

ברחבי העולם, התחילו בשנים האחרונות להבין ששמירה על הילד ב"צמר גפן" מזיקה לילד יותר מאשר מועילה לו, והתחילו להבין את החשיבות של התנסות בלקיחת סיכונים להתפתחות הילד וללמידת מיומנויות החשובות לו בשלב מאוחר יותר בחייו,  גם אם הן עלולות להסתיים בפציעה קלה.

 

הסיבה ששמים את הדגש על הבטיחות היא כי את התרומה של הפעילות המוטורית, החברתית, הרגשית והקוגנטיבית להתפתחות הילד, הנעשית בסביבות משחק מחוץ לבית, לא ניתן להעריך או לכמת, גם מכיוון שזו תרומה לא מוחשית שלא ניתן לאמת בעזרת מספרים, וגם כי זו תרומה שאי אפשר לשייך באופן מובהק לפעילות בסביבות משחק, ואילו את מספר הפציעות ניתן לספור, גם אם הן מעטות ולא חמורות.

 

העובדות מצביעות על כך שפעילות בגני משחקים היא בעלת סיכונים מאוד נמוכים לילדים, וזאת בהשוואה לפעילויות ספורט מקובלות אחרות, כגון משחק כדורגל או רכיבה על אופניים, שמעורב בהן סיכון גבוה יותר והילדים חשופים לפציעות גם שם.

 

תאונות קטלניות בגני משחקים הם אירועים מאוד נדירים. בישראל הסטטיסטיקה לגבי פציעות בגני המשחקים, עדיין בחיתוליה, ולכן רוב הנתונים נאספים מהעיתונות. במשך 3 השנים האחרונות שבהם נאספו נתונים, לא היתה אף תאונה קטלנית בגני המשחקים. באנגליה (50 מיליון תושבים) ששם אוספים נתונים על פציעות בגני משחקים במשך כ-3 עשורים, מצאו שקורית תאונה קטלנית המשוייכת לגן המשחקים, אחת ל-3 או 4 שנים, וזאת לעומת 100 ילדים שנהרגים באנגליה מדי שנה כהולכי רגל, או כ-500 ילדים הנהרגים מדי שנה בתאונות שונות, ובכל זאת, גני המשחקים מצטיירים כמקומות מסוכנים הרבה יותר מאשר הבית, לפחות מבחינת ההקפדה על בטיחות.

 

האם כל הפציעות ניתנות לחיזוי ומכאן גם ניתנות למניעה? האם תפקידה של החברה למנוע פציעות קלות של ילדים במחיר של הגבלת המשחק החופשי בגני המשחקים? האם ניתן להעמיד על כף המאזניים פציעה קלה מול התנסות בלקיחת סיכונים ובהתמודדות איתם?  

האם תיתכן הסתכלות אחרת על פציעות ילדים (קלות) בסביבות משחק? הסתכלות שמתייחסת לפציעות מסויימות כמשהו שלא צריך להתרכז בהן ולא צריך לעשות מאמצים רבים על מנת למנוע אותן? האם קיימת "פציעה מתקבלת על הדעת"?

אין כאן תשובה חד משמעית. יש הורים שעבורם פציעה של ילד בגן המשחקים, שבר ביד למשל, תהיה בלתי מתקבלת על הדעת, ואף עלולה להיות עילה לתביעה, ואילו הורים אחרים עשויים לראות את אותה פציעה כחלק בלתי נפרד ממשחק הילדים ומההתנסויות החשובות עבורו, ולכן עבורם פציעה כזו תחשב כ"פציעה מתקבלת על הדעת" אשר תורמת לו ללמוד על היכולות שלו.

 

בכל פעילות אנושית ישנו אלמנט של סיכון, אבל ישנם 3 מדדים מרכזיים על מנת להגדיר האם רמת הסיכון סבירה או בלתי נסבלת:


    • מהי הסבירות להיפצע?
    • מה עלולה להיות חומרת הפציעה?
    • מהם הערכים, התועלות, הגמולים או התוצאות של הפעילות הזו?

 

המודל שמוכן לקבל "פציעה מתקבלת על הדעת", מגדיר אותה כפגיעה לא מכוונת, שהפגיעה אינה חמורה, שהפעילות שנעשתה היתה נורמטיבית וחיונית להתפתחות הילד ולקידום בריאותו, ושנצמדו לאמצעי הזהירות הידועים על מנת למנוע פגיעות.

Tom Mullarkey מנכ"ל    ROSPA(Royal Society for the Prevention of Accidents) באנגליה, מסכם בצורה יפה את האיזון בין סיכון, אתגר ובטיחות:

'as safe as necessary, not as safe as possible' –להיות בטוחים ככל הנדרש ולא בטוחים ככל האפשר.

ילדים מפתחים מיומנויות לחיים רק כאשר ניתנות להם האפשרויות להתנסות בסיכונים וכך הם לומדים איך להתמודד איתן.

הערך והתועלת שהילדים מקבלים ממשחק חופשי בגן המשחקים, עולה על הסכנות הטמונות בו ועל האפשרות להיפגע. זה לא אומר שצריך לבטל את העיסוק בבטיחות, אבל חשוב שהוא יהיה בפרופורציות הנכונות, וחשוב לתת משקל רב יותר לערך המשחקי, לאתגר וליצירתיות.

 

על חוסר תנועה ומשחק בגיל הצעיר לא ניתן לפצות בגיל מאוחר יותר.

 

שחקו יותר ! העזו יותר ! נסו יותר !

יערה בשן חכם  


מומחית לגני משחקים - הדרכה, ייעוץ, תכנון


מעצבת תעשייתית העוסקת בהדרכת גננות, בתכנון גני משחקים מתוך ראיית הצרכים ההתפתחותיים של הילדים, ובקידום המודעות בציבור לחשיבות הפעילות בגני משחקים להתפתחות הילד.


http://yaaraplayground.wordpress.com/


054-2490390


yaarahaham@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב