דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהן עילות הגירושין? 

מאת    [ 16/08/2011 ]

מילים במאמר: 554   [ נצפה 2223 פעמים ]

מהם עילות הגירושין שניתן להציגם בבית הדין הרבני?

מאת עורך דין גירושין - עורך הדין אברהם זאדה הרפז.

 

כידוע, לבית הדין הרבני הסמכות הייחודית לדון בענייני גירושין של יהודים.

לעומת ענייני הרכוש,מזונות אישה, משמורת ומזונות ילדים אשר בהם ישנה סמכות מקבילה ובני הזוג ממהרים להגיש תביעות בהתאם למרוץ הסמכויות, הרי שבעניין הגירושין עצמם, לביה”ד הרבני ישנה סמכות ייחודית לדון בעניין. יש לציין כי בנושא מזונות ילדים, אין נפקות למרוץ הסמכויות שכן הילדים הינם ישות משפטית נפרדת ויכולים להגיש תביעתם על ידי האפוטרופוס הטבעי, בבית המשפט לענייני משפחה, זאת אפילו אם צד הקדים את משנהו והגיש תביעה בביה”ד הרבני.

כאשר שני בני הזוג מעוניינים להתגרש העניין הינו פשוט למדי, אם כי אף כאן, יהיו הדיינים בביה”ד מעוניינים לדעת כי קיים קרע שאינו ניתן לאיחוי וכי ישנה עילה מוצדקת לפירוק הנישואין, שכן לא די בהעלאת טענות לא מהותיות – אשר עליהן ניתן לגשר באמצעות ניסיונות נוספים לשלום בית.

הבעיה מתחילה כאשר אחד מבני הזוג אינו מעוניין להתגרש – במקרה זה, על בן הזוג המעוניין בגירושין להוכיח כי קיימת עילת גירושין, שכן טענות שאינן מבוססות לא יועילו במקרה זה.

בין העילות לגירושין, ניתן להבחין בעילות אובייקטיביות אשר אינן קשורות לאשם של בן הזוג השני וביניהם ניתן למנות עילות כגון: מצב בריאותי, גופני או נפשי – הימנו סובל אחד מבני הזוג אשר אינו מאפשר קשר נישואין תקין או את המשך שושלתו של אותו אדם, ובניהם ניתן למנות סיבות כגון: מום אשר אינו מאפשר קיום יחסי אישות, עקרות של אחד מבני הזוג, אין אונות (אימפוטנציה) וכו’.

מאידך, קיימות עילות נוספות אשר אינן אובייקטיביות אלא קשורות באשם בן הזוג. בין סיבות אלו ניתן למנות עילות כגון: סירוב לקיום יחסי אישות, בגידה של אחד מבני הזוג, הכשלה ביודעין של צד את הצד השני מלקיים את מצוות הדת היהודית (כגון הכנת מזון שאינו כשר), התנהגות אלימה מתמדת, התמכרויות למינהן כגון התמכרות לסמים או לטיפה המרה וכו’.

הכיצד יש לעשות שימוש יעיל בעילות הגירושין בעת הגשת תביעת הגירושין?

ריבוי עילות: על מנת שאם עילה אחת לא תתקבל על ידי בית הדין, יש לכלול מספר עילות כדי שתבואנה במקום אלו שלא התקבלו.

ביסוס הטענה: יש להשתמש בעילות גירושין מבוססות דיה, שאותן ניתן להוכיח ויקשה לסתור שכן אם תיסתר אותה עילה, הדבר יגרע מאמינותו של הצד הטוען את העילה בפני הרבנים. בנוסף, על מנת לבסס את אותה עילות תביעה יש להשתמש באישורים או במסמכים או באמצעים אחרים ובלב שהושגו בדרך חוקית.

טענות סותרות: יש להיזהר מהעלאת עילות סותרות שכן, אם ייטען כי הגבר בוגד עם נשים אחרות, הדבר לא יעלה בקנה אחד עם העילה כי הגבר מחוסר כוח גברא (אימפוטנט).

זהירות: אם המדובר באישה, הרי שלא יהיה זה נבון להעלות טענות לגבי בגידתה היא, על מנת שבעלה יגרשה – שכן הדבר יכול לפגוע ביכולתה להינשא לאותו אדם עמו בגדה.

בכל אופן רצוי, עד כמה שניתן הדבר שלא לפגוע בצד השני יתר על המידה ומעל הצורך, שכן הדבר יכול להגביר את להבות הסכסוך ואף להחריף את הטינה הקיימת בין הצדדים בלאו הכי ולדבר תהיינה השלכות אף בעת ניסיון לכל פשרה והשלכות לגבי הקשר העתידי בין הצדדים אשר חיוני במקרה בו ישנם לבני הזוג ילדים.

בכל מקרה רצוי להתייעץ עם עורך דין העוסק בדיני משפחה לשם קבלת הסבר מפורט יותר המתאים לכל מקרה באופן אישי. ניתן להתייעץ במקרים דומים ב עורכי דין משפחה או עורכי דין מומלצים לגירושין

עורך מקרקעין ירושלים עוסק גם בלשון הרע, נדלן, תכנון ובניה, עתירות מנהליות, רשלנות ונזיקין, הוצאה לפועל ופשיטות רגל. 054-3001999




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב