האם גן המשחקים מכיל תפריט מאוזן של מתקנים?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

האם גן המשחקים מכיל תפריט מאוזן של מתקנים? 

מאת    [ 16/08/2011 ]
מילים במאמר: 715   [ נצפה 2078 פעמים ]

 
 

אם תחפשו בגוגל "תפריט מאוזן", תמצאו מגוון גדול של אתרים העוסקים בנושא התפריט התזונתי המאוזן, אבל מהו ה"תפריט המאוזן" של ילדים מבחינה התפתחותית? אילו פעולות מוטוריות חשוב שהילד יעשה מדי יום? האם "התפריט" של המתקנים בגן המשחקים מאוזן ומאפשר לילדים לפתח את כל המיומנויות שלהם?

 

גני המשחקים נועדו לתת תשובה לצורך של הילדים לשחק באוויר הפתוח, לנוע בחופשיות, ולחוש בחדוות המשחק והתנועה במרחב.

גני המשחקים הפזורים היום בכל שכונה מהווים מקום מוגדר למשחק של ילדים בגיל הצעיר, כאשר הפעילות של הילדים על מתקני המשחק תורמת להם בתחום המוטורי, החברתי, הרגשי והקוגנטיבי.

במחקר שאותו אני עורכת בכל רחבי הארץ, מצאתי שישנם המון מתקנים להתנדנדות, טיפוס וגלישה, שללא ספק הינם מתקנים חשובים, אבל ישנו מחסור חמור במתקנים לפונקציות כמו זחילה (מנהרות), היתלות (מתח, סולם אופקי, טבעות), הסתובבות (קרוסלות) ושיווי משקל (קורות) המאפשרים פיתוח מיומנויות מוטוריות חשובות נוספות.

 

כיצד פעילות על המתקנים בגן המשחקים תורמת לילד בתחומי ההתפתחות השונים?

בתחום המוטורי

פעילותו האקטיבית של הילד בגיל הרך מהווה גורם התפתחותי חשוב. יש לילד צורך ראשוני לחקור ולבדוק את הסביבה ואת העצמים שבהם הוא נתקל. גני המשחקים מהווים סביבה המאפשרת לילדים לבצע פעולות תנועתיות רבות ומגוונות ובעזרת הכוונה והדרכה ניתן לאתגר את הילד ולספק לו גירויים נוספים.

גן המשחקים צריך להכיל מתקנים המאפשרים לילדים לפתח את השרירים הגדולים והקטנים, את הקואורדינציה בין עין-יד-ורגל, ואת שיווי המשקל. לצורך כך נדרש מגוון של אפשרויות לאימון המיומנויות האלו ולבחינת הגבולות של יכולתם.

בתחום החברתי

גן המשחקים מהווה כר פורה ללמידת חוקי התנהגות ומיומנויות חברתיות, למידה זו הינה תוצאה של נוכחות ילדים נוספים בסביבת הילד.

גן המשחקים הוא אולי המקום היחיד שבו נפגש הילד בחברה רב-גילאית, בחברה שבה משחקים זה לצד זה ילדים מוכרים וזרים, ילדים בעלי מיומנויות ויכולות שונות ובטווח גילאים רחב. הילד לומד לוותר, לעמוד בתור, לעזור, להתחשב, לקבל את השונה, הוא לומד לפעול בשיתוף פעולה, הוא לומד סבלנות וסובלנות כלפי ילדים אחרים. במהלך המשחק, יש לילדים הזדמנות לעריכת שיחות וויכוחים, לציות לחוקים ולקיום משחק הוגן, הזדמנות לקבלת החלטות, לעצמאות, לשיפוט, לגישור על פערים בגיל וביכולת של המשתתפים.

נוכחות ילדים נוספים מהווה עבור הילד גירוי ויזואלי, הילד מתבונן בפעילות של הילדים, הוא לומד מהתבוננות זו כיצד לפעול, הוא מחקה אותם, ילדים בעלי יכולות גבוהות מהווים אתגר עבור הילד, יש לו רצון להעיז ולעשות כמותם.

בתחום הרגשי

פעילות מוטורית והתנהגות תנועתית המלוות בחווית הצלחה, משפיעות באופן חיובי על העיצוב של דימוי הגוף.

סביבת גן המשחקים המכילה מתקנים כמו אוטו או בית קטן, במות, ספסלים, צמחיה ומסלעות, מהווה מקור למשחקי דמיון ולשיתוף פעולה. העושר של האלמנטים הפיזיים והיחסים ביניהם מעוררים את הסקרנות ומעודדים אסוציאציות דמיוניות.

בעזרת הדמיון מתפתחת ביקורת המציאות. במשחק הילד עושה דברים שהוא יודע שבמציאות אסור לעשותם. דבר זה מפתח את חוש המציאות שלו, כלומר לומד להבדיל בין דמיון לבין מציאות, כלומר החשיבה והדמיון מסייעים זה לזה וזקוקים זה לזה, והם מתפתחים במשחקי "כאילו".

התרומה בתחום ההכרתי (קוגנטיבי) 

ילדים זקוקים ללמוד הקשרים מרחביים כמו מעל/מתחת, בחוץ/בפנים, למעלה/למטה, ימין/שמאל, עומק, כיוון, מרחק, זמן. הם צריכים גם לאמוד את הסיכון בקפיצה, הגעה ונפילה, וכדי ללמוד זאת יש צורך במגוון של התנסויות מרחביות.

ההתמצאות במרחב מתפתחת עם הבנת היחסים הקיימים בין גוף האדם והעצמים במרחב. ככל שהילד ירבה בהתנסות ביחסים, תתפתח התפיסה שלו והוא ילמד לנתח את מראה העיניים לשם התמצאות במרחב.

 

מהו, אם כן, התפריט המאוזן של המתקנים המאפשר לילדים לפתח את המיומנויות והכישורים שלו?

כמו בכל תפריט מאוזן, לכל מרכיב יש תרומה שונה להתפתחות הילד ולכן חשוב לזמן לילדים סביבה מגוונת ומאוזנת המכילה את כל המרכיבים. מבחינה מוטורית חשוב שהילדים יפעלו לפחות על סוג אחד של מתקן מכל אחת מהפונקציות העיקריות:

 

שיווי משקל – קורות בגבהים שונים וברוחבים שונים

זחילה – מנהרות באורכים שונים ועם טקסטורות שונות

תלייה – מתח, סולם אופקי, טבעות, מקבילים

גלישה – מגלשות מסוגים שונים ובגבהים שונים, מוט כבאים

הסתובבות – קרוסלות שונות, ליחיד, לרבים, בישיבה, בעמידה

טיפוס – סולמות שונים, רשת חבלים, חבלי טיפוס, פירמידת חבלים, מוט כבאים

התנדנדות – נדנדות שונות, נידנוד באופנים שונים, ליחיד, למספר ילדים

קפיצה – מאבן גדולה, ספסל, מהשלב הראשון (או השני) בסולם

 

כמו כן חשוב שתהיה לילד אפשרות לשחק במשחקי "כאילו", ובשיתוף פעולה עם ילדים אחרים.

משחק סוציודרמטי – בית קטן, אוטו, הגהים

שיתוף פעולה – למשל נדנדת עלה ורד

 

ניתן לנצל את השהייה בגן המשחקים ללימוד מושגים מרחביים שונים, כמו: גבוה-נמוך, קרוב-רחוק, למעלה-למטה, צר-רחב, בפנים-בחוץ, וכו'

 

אם בגן המשחקים שאליו אתם הולכים, חסרה אחת מהפונקציות הללו, חשוב שתזמנו לילדים סביבה המאפשרת להם להשלים את החסר.

שחקו יותר ! העזו יותר ! נסו יותר !

יערה בשן חכם 


גני משחקים - הדרכה, ייעוץ, תכנון
מעצבת תעשייתית העוסקת בהדרכת גננות, תכנון גני משחקים מתוך ראיית הצרכים ההתפתחותיים של הילדים, וקידום המודעות בציבור לחשיבות הפעילות בגני משחקים להתפתחות הילד.


http://yaaraplayground.wordpress.com/


054-2490390  


yaarahaham@gmail.com


 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב