דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי צריך גני משחקים? 

מאת    [ 16/08/2011 ]

מילים במאמר: 755   [ נצפה 2597 פעמים ]

גני המשחקים פזורים היום בכל מקום בארץ והינם חלק בלתי נפרד בפיתוח כל שכונה חדשה.

הורים רבים חוששים שמא ילדיהם יפגעו כתוצאה מפעילות הילדים על המתקנים, והמגמה לכיוון בטיחות המתקנים הולכת וגוברת, וההסתכלות על התפתחות הילדים קצת נעלמה.
אז בשביל מה צריך גני משחקים?

?

"אני פוחד, אני חי בחרדה בסיסית, אני לא אוהב להיות שם, אני בתחושה שהמתקנים לא בטוחים מספיק ושאני כל הזמן צריך לשמור ושברגע האמת אני לא אספיק, אני לא יכול לרוץ למגלשה ממול ולטפוס ילד שעף ממנה, חלק מזה זה סתם חרדות וחלק מזה זה כי המתקנים הם לא פיקס"                       (אבי – אבא)

 

עזבו אתכם, למה אתם צריכים את החרדות האלו? תנו לילדים שלכם להיות בבית, לשחק במחשב או לצפות בטלויזיה, ותהיו הרבה יותר רגועים. הילדים לא יפלו ולא יקבלו מכה משום נדנדה. הבית הרבה יותר בטוח.

האמנם?

האמנם הבית יותר בטוח?

האמנם גני משחקים זה רק סכנות, דאגות וחרדות?

 

אמא אחת כתבה לי:

"לפני כשבועיים הייתי עם הקטנה שלי (בת 8) בגן המשחקים בפארק הגדול שלנו. הייתה שם אמא עם ילד בערך בן 5-6 שכל הזמן רצה לעלות על המגלשה, והאמא שלו כל הזמן כירכרה סביבו ופשוט הוציאה אותו מדעתו. הקטנה החכמה שלי בדיוק היתה על המגלשה, היא פנתה אליה ואמרה לה: "את לא חושבת שאת מזיקה לילד שלך? את לא מבינה שאם לא תתני לו לנסות לבד הוא פשוט יפחד גם מדברים אחרים לנסות?". האמא של הילד היתה בשוק, ואמרה לה שהיא מפחדת שהוא יפול ויזיק לעצמו, אז אלמוג אמרה לה: "לכי תשבי, ואני אהיה איתו". האמא אמנם לא התיישבה, אבל היא עמדה בצד ולא הפריעה להם. בסוף, כשאלמוגי החזירה אותו אליה, היא פנתה אלי ואמרה לי: "הבת שלך פשוט מדהימה, ברגע אחד היא הכניסה לי סטירה מצלצלת, והתעוררתי" (חני – אמא)

 

המילה "סכנה" נשמעת מאוד מפחידה, מאיימת ו... מסוכנת, ואני רוצה לפרק את המילה הזו לשני מושגים שונים: "סכנה" ו"לקיחת סיכונים" ולעמוד על ההבדל ביניהם, ומה לא צריך להיות בגן המשחקים ומה חשוב שיהיה בגן המשחקים. 

סכנה בגני משחקים זה לעיתים משהו סמוי, משהו שלא ניתן לצפות לו, משהו שלא חושדים בו, למשל קרבה יתרה לכביש, מתקן רעוע, שלבים חסרים בסולם, ברגים בולטים, מחסור בחיפוי קרקע, מגלשה שבורה, מתקן שאינו מוצב נכון במגרש המשחקים, ילדים המתנהגים בחוסר התחשבות בחבריהם, וכו', כל אלו הן סכנות.

לקיחת סיכון היא העזה, פעולה שהילד לוקח על עצמו במכוון והיא גם יכולה לפגוע בו עצמו. קיימת  לקיחת סיכון מחושבת המהווה תנאי להתנסויות באתגרים חדשים. מי שלוקח סיכון מחושב מכיר את נתוניו וכישוריו ומעריך שהוא יכול לעמוד באתגר החדש. קיימת לקיחת סיכון מיותרת שבה הילד לא מכיר בגבולות יכולתו ומנסה להתמודד עם אתגר שהוא מעבר לנתוניו וליכולתו. ילדים לוקחים בדרך כלל סיכונים מחושבים במגרש המשחקים, האתגרים שהם בוחרים הינם הדרגתיים ומתוך הכרות עם נתוניהם. לעיתים, במצבים סמויים או גלויים של תחרות או איום על מיקומם החברתי, הם עלולים לקחת סיכון מיותר.

"...ילדים תמיד ישאפו לגובה, ייקחו סיכון, ואם לא יהיה מתקן, הם יטפסו על עץ, ואם לא יהיה עץ הם יעלו על המקלט שנראה לי מאוד מסוכן"   (איל – אבא)

ילדים רוצים לקחת סיכונים. זהו חלק בסיסי מהגדילה שלהם. למעשה, רמה סבירה של סיכון אפילו טובה להם ולכן חשוב מאוד שגן המשחקים יכיל אפשרויות משחק המאפשרות לילדים להתנסות בלקיחת סיכונים. אם הילדים לא ימצאו  בגן משחקים ריגושים שהם מבקשים, הם ילכו למקום אחר.

כל פעילות יצירתית שאנחנו לוקחים על עצמנו מעורב בזה סיכון כלשהו. ילדים לעולם לא ילמדו ללכת, לטפס על מדרגות או לרכב על אופניים אם הם לא יהיו מונעים על ידי דחף חזק של אתגר שמעורבת בו גם סכנה של פציעה.

אז למה צריך גן משחקים?

גן המשחקים מיועד לפיתוח מיומנויות של הילדים: מוטוריות, חברתיות, רגשיות וקוגנטיביות. גן המשחקים צריך לתת להם הזדמנויות של אתגר ולקיחת סיכונים.

דרך המשחק הילדים לומדים על ידי עשייה ולכן זה בלתי נמנע שהם יעשו גם טעויות ויקרו תאונות ופציעות. ילדים לומדים לאמוד, להעריך ולהסתדר עם סיכונים בזמן המשחק. היכולת להתמודד עם סיכונים מתפתחת עם השנים, וקובעת את המידה שבה יתמלאו חייהם בעתיד.

 

מה עושים כדי לשמור על בטיחות?

משגיחים ! מדריכים ! מלמדים זהירות!

הנתונים של ארגון בטרם מעידים על כך ש-40% מהתאונות היו יכולות להימנע בעזרת השגחה של מבוגר. נתון זה מראה עד כמה חשובה ההשגחה של המבוגר בגן המשחקים למניעת תאונות.

ההורים אחראים לשלומם ולבטיחותם של ילדיהם, והם אחראים להעביר להם את האחריות הזו על ידי לימוד כללי בטיחות ולקיחת אחריות למעשיהם.

"כל מקום שיש סכנה, חשוב שההורה יהיה מודע לה וידע את היכולות של הילד ואת האחריות שלו כהורה, אני חושבת שבבית יש סכנות לא פחותות מאשר בכל גן משחקים, כן הייתי רוצה שגן משחקים יעמוד בתנאים בטיחותיים, מצד שני, גם הגן משחקים הכי בטיחותי יש בו סכנה." (טלי – אמא)

 

שחקו יותר ! העזו יותר ! נסו יותר !

יערה בשן חכם  


מומחית לגני משחקים - הדרכה, ייעוץ, תכנון


מעצבת תעשייתית העוסקת בהדרכת גננות, בתכנון גני משחקים מתוך ראיית הצרכים ההתפתחותיים של הילדים, ובקידום המודעות בציבור לחשיבות הפעילות בגני משחקים להתפתחות הילד.


http://yaaraplayground.wordpress.com/


054-2490390


yaarahaham@gmail.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב