ברכות הנהנין
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

ברכות הנהנין 

מאת    [ 15/08/2011 ]
מילים במאמר: 446   [ נצפה 2091 פעמים ]

 
 

 ברכות

 

 

 

חידוש על ברכות יעקב לבניו

 

(ק) רצה לפרש היאך שייך מלת הורי ללשון אב:

(ר) ר"ל דזיי"ן וצד"י מתחלפין בכמה מקומות, כמו זעקת שהוא כמו צעקת:

(ש) וכן פירוש הפסוק עד תאות גבעות עולם, פירוש ברכות שברכני אבא גברו, כלומר טובים על ה ברכות שבירך את הורי לפי שהברכות שלי חמדו גדולי עולם, ומפרש רש"י מי חמדו שחמדתן אמו וכו'. (מצאתי):

(ת) דקשה לרש"י לפי התרגום דמפרש תאות לשון חמדה א"כ מה שכתוב בתחילה ברכות אביך גברו וגו' שפירושו ה ברכות שלי שנתן לי הקב"ה גברו יותר מ ברכות שבירך את אבותי כדפירש רש"י לעיל, א"כ לפי התרגום היאך מיושב מה שכתוב אחריו עד תאות גבעות עולם, ועל זה פירש שחמדתן אמו וכו', ר"ל לפי התרגום קאי תאות על רבקה שהיא אמו של יעקב שהיא חמדה לאותן ברכות והזקיקה את יעקב לקבלן, ולכן הלבישה את יעקב בגדי עשו החמודות בשביל שיקבל יעקב ה ברכות:

חידוש על ברכות הנהנים

(א) וא"ת למה לא מפרש רש"י זה לעיל בפרשת שופטים (יז, יד) גבי פרשת מלך דהתם ג"כ כתיב וירשתה וישבת בה. וי"ל דדעת רש"י לתרץ למה ליה למימר כאן וירשתה וישבת בה דהא ממלך גמרינן דילפינן ביאה ביאה מהדדי מה התם אינן חייבים אלא אחר כיבוש וחילוק אף הכא כן, והאי גזירה שוה גמירי דהיא הלכה למשה מסיני כמו שפרש"י בפרשת שלח (במדבר טו, יח) גבי חלה על בבואכם אל הארץ משונה ביאה זו מכל ביאות שבתורה וכו' וכיון שפרט לך באחת מהן וכו' ר"ל וכיון שפרט לך במלך שאינו אלא לאחר ירושה וישיבה אף כולן כן אלמא דגזירה שוה גמורה הוא וא"כ למה לו לומר כאן וירשתה וישבת בה, ומתרץ מגיד שלא נתחייבו בביכורים וכו' וא"כ בענין אכילה מדבר והוה אמינא דמיד חייבים בביכורים קודם שנהנין מהן כדאמרינן (ברכות לה.) כל הנהנה מן העוה"ז בלא ברכה כאילו מעל ולא הוה ילפינן גזירה שוה ממלך לכן צריך לפרש ביה בהדיא וירשתה וישבת בה. אבל לעיל בפרשת שופטים לא הוה ילפינן לה מביכורים דהוה אמינא מיד כשנכנסים לארץ מחויבים להעמיד מלך דהא בשביל זה משימין עליהם מלך כדי שיצא לפניהם למלחמה ואין לך צורך יותר גדול משעת כיבוש וחילוק דאז היה עיקר מלחמה ולכן צריך לפרש בה וירשתה וישבת בה שאינה אלא לאחר כיבוש וחילוק כדי שיתלו הכיבוש בהקב"ה ולא במלך בשר ודם:

חידוש בנושא ברכות

 

(ו) קשה לרש"י הוה ליה למימר דבר וחילופו את החיים ואת המות ואת הטוב ואת הרע כדבסמוך. ועוד קשה ראה נתתי וגו' דמשמע דביד הקב"ה הוא מעשה האדם, וזה אינו שהרי אמרו ( ברכות לג ע"ב) הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. לכך פירש זה תלוי בזה שאם תעשה וכו' פירוש שאם תעשה מעצמך טוב אתן לך אני את החיים ואם תעשה אתה רעה אתן לך את המות כי בידך לבחור מהטוב ומהרע ואיזה שתרצה תבחר:

 

ברסלב, רבי נחמן מברסלב, ברכות, שיעור תורה, ניצחת ואנצח הוצאה לאור - הוצאת ספרים, רבי שמעון בר יואי, לג בעומר, רבי נחמן מברסלב, מוסדות תיקון המידות - אתר ברסלב מידות - באתר: אתר על לג בעומר, מידע רב על רבי שמעון בר יוחאי ו ספר הזוהר - כל המידע הנדרש!, מידע על חגי ישראל, שיעורי תורה לצפיה בכל הנושאים ממש בכל התורה, מענין ברכות הצדיקים ובכלל ברכות, חגי ישראל - חגים ... ועוד...

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב