דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לנווט דינמיקה סמויה בקבוצה לקידום המטלה הגלויה. 

מאת    [ 15/08/2011 ]

מילים במאמר: 1134   [ נצפה 5330 פעמים ]

לנווט דינאמיקה סמויה בקבוצה  לקידום המטלה הגלויה.

רחל פרג.

בכול פעם שאני יוצאת לדרך עם קבוצה, כמנחה, מדריכה או כמשתתפת אני  משתאה   מחדש על הכוח הרב, הדינמיקה, האצורה בידיהם של חברי הקבוצה, ותמיד אני תוהה: האם אדע לעזור לחברי הקבוצה לחשוף את מקורותיה ואת כיווני זרימתה? האם חברי הקבוצה יבינו כי אוצר טמון בידיהם? מאמר זה  עוסק ביחיד המשתתף  בקבוצה ובהבנת הכוחות החבויים בידי חבריה.

הנחת היסוד המדריכה אותי בעבודתי  היא: מנחה שרוצה לנווט תהליכי שינוי חייב להיות מודע לדינמיקה המתחוללת בין חבריה בכל רגע ורגע ולגייס אנרגיה זו לקידום המטלה הגלויה .

 במאמר אנסה לתאר מה מתרחש בפועל כאשר קבוצה יוצאת לדרך חדשה, מה הם התהליכים הסמויים והגלויים המתרחשים בה ואת ההתקדמות שניתן לחולל באמצעות חבריה. אני מקווה שאוכל להביא את הדברים בצורה ברורה ושווה לכול נפש כך שכול אדם המשתתף בקבוצה (ומי מאיתנו לא), יוכל להשתמש במידע לצרכיו הוא.

בכל קבוצה קיימים שני דחפים מרכזיים אשר יוצרים מנגנון המניע תנועה וצמיחה : הדחף להיות נפרד והדחף להיות קשור. מי שמלווה קבוצה צריך להכיר את הדינמיקה הנוצרת מתוך הדחפים הללו, להבין איך היא משפיעה על חברי הקבוצה ואיך לנווט אותה לקידום יעד רצוי כלשהו שהקבוצה או הארגון רוצים להשיג.

חברי קבוצה הנמצאים בתוך תהליך אינם מודעים תמיד לרגשותיהם או למניעים למעשיהם, הם בטוחים שהם עסוקים כול הזמן במטלה, יש צורך בעבודה רבה כדי לחשוף את הדינמיקה הסמויה המתרחשת באינטראקציות הבינאישיות ובקבוצה כשלם על מנת ולנווט אותה ליצירת תובנות  ועשייה יעילה יותר.

במשך ארבעים שנים אני עוסקת במפגשים עם קבוצות שונות במגזרים שונים: בחינוך, בתעשייה, במגזרים ציבוריים שונים, בקיבוצים, יישובים קהילתיים, אני עובדת עם אוכלוסיות שונות: עולים, ותיקים, דתיים, חילוניים מסורתיים, ערבים, יהודים ועוד.

מהמפגשים הרבים החלו לצוץ בהדרגה הגיון ועקרונות עבודה חוזרים ונשנים,  הללו הפכו עם הזמן  למודל עבודה המאפשר לחולל תהליכים ולהתערב בהם  במגוון רחב של קבוצות.  

בחיפושים אחרי תימוכין תיאורטיים למודל ולביסוס ההיגיון  ועקרונות העבודה נתקלתי  בגישתו של אדוארד דה בונו ובמה שהוא מכנה  "היגיון המים והיגיון הסלע" ,  מים עוסקים בעיקר בתנועה ועל כן הם המספקים את האנרגיה לשינוי  ואילו  הסלעים מסמלים  מסורת שיפוטית, שיש בה קיבעון.

 אני מאמינה שהדינאמיקה הקיימת בקבוצה, היא "כוח המים", היא יכולה ל"פרק סלעים" ולהניע את התהליך הדרוש לשינוי.

המודל  שאני מציעה מאפשר לכול מנחה לראות תהליך שלם של התנהלות קבוצתית ,להבין את הרצף של החיים בה, את היסוד המארגן אותה, את התהליך השלם  ובו-זמנית להבין את המשמעות של כל אחד ואחד מן החלקים ברצף של התהליך.

מודל עבודה זה מבוסס על תיאוריות של פסיכואנליטיקנים, פסיכולוגים ויועצים ארגוניים רבים. (ביון,וויתיקר, מהלר, טיילור,גולמן, סנג'י, דרוקמן), הוא צמח מתיאוריות הטוענות להתפתחות בחיי קבוצה ועל חקירות, מחקרים והסתכלויות בקבוצות לאורך זמן בתחומים שונים.

הנחות היסוד  של המודל


    • קבוצה היא שלם המורכב מפרטים הנמצאים במקומות שונים מבחינת התפתחות הלמידה שלהם, לכול פרט תרומה ייחודית ואנרגיה משלו המניעה את השלם.
    • התכנים המוצהרים  והתהליכים הגלויים והסמויים המתרחשים בקבוצה, שלובים זה בזה.
    • כול קבוצה שמתכנסת יחד לצורך השגת יעד או מטלה עוברת תהליך שיש בו אינטראקציות  היוצרות שמונה סוגים של דינאמיקות.
    • מנחה שמבין את האינטראקציות ומכיר את שמונת סוגי הדינאמיקה לומד לרתום אותן, לקידום המטלה של הקבוצה.
    • גיוס הדינאמיקה לקידום המטלה מתאפשר על ידי בניית פעילויות המתאימות לכל אחת משמונת סוגי הדינאמיקה .

שמונת סוגי הדינאמיקה יוצרים תהליך שלם  והקבוצה חייבת לחוות את כולם כדי להגיע ללמידה של השינוי אותה היא רוצה או צריכה לעבור.

 חשוב להדגיש, שבכול סוג של דינאמיקה מסתתרים  במינונים נמוכים כול שמונת  הסוגים אבל אחד מהם הוא השולט.

להלן שמונת סוגי הדינמיקה הנוצרים בכל תהליך קבוצתי:

 דינמיקה סמויה הנוצרת בבקבוצה      הדרך לנווט את הדינמיקה            התרומה לקידום המטלה

1. הצפה ובלבול                              הצפה בידע                               מודעות לשינוי הנדרש

2. התנגדות                              שימוש בהתנגדות כמתנה                   בחינת ובדיקת המטלה

3. אמביוולנטיות                         בין לבין                                      התחזקות הצורך בשינוי.

4. הארה                                   תובנה                                      הבנת מהות השינוי וקבלתו .

5. אכזבה                               מהי לאי                                      הכרה בפער בין הבנה ליכולת ביצוע..

6. השלמה                               בחזרה לאיזון                               העלאת ובחינת הכוחות הקיימים לקידום המטלה.

7. יציאה לדרך                         ארגון וסדר                                    בניית מערך פעילויות לקידום המטלה.

8. למידה                               מבט לאחור                                   לקחים מסקנות ותכנון להמשך.

בלבול והצפה

כאשר קבוצה יוצאת לדרך חדשה קיימת ציפייה ובו זמנית בלבול ואי ידיעה לאן יוביל התהליך.  הציפייה נוצרת מתוך הכרזת המטלה הנדרשת מהקבוצה, מטלה שיש בה חידוש, אתגר ושינוי.בלבול ואי ידיעה קיימים מהחשש לדרישות חדשות , ומהיכולות והרצון שלחברי הקבוצה  להתגייס לשינוי.

תפקידו של המנחה הוא דווקא להציף את הקבוצה בידע על המטלה החדשה ולהשתמש בדינמיקה הסמויה (הבלבול וההצפה) ככוח המנווט ליצירת מודעות לשינוי הנדרש.

התנגדויות

כאשר חברי הקבוצה מתחילים להבין מהי מהות השינוי הנדרש  ומה הם דפוסי ההתנהגות והעבודה החדשים, ייתכנו עימותים ואימותים של היחידים בתוך הקבוצה ושל הקבוצה כולה, מאבקי שליטה, הרגלים, ודפוסי חשיבה ישנים יצוצו וייצרו דינמיקה של התנגדות. רובנו נבהלים מהתנגדות ומנסים להתגונן ממנה או להדוף אותה מבלי להבין שיש לנו כאן מתנה המאפשרת לנו לגרום לחברי הקבוצה להציב את החדש ולבחון אותו שוב ושוב.

 אמביוולנטיות

העימותים והאימותים מובילים לכך שחלק מחברי הקבוצה מתחילים להירתם למטלה ולהוביל קדימה ואף לסחוף ולשכנע אחרים להצטרף.

חלק אחר של הקבוצה  ממשיך להתנגד ואולי אפילו בצורה אגרסיבית יותר שכן הם רואים שחלק מהקבוצה "נתפס לשינוי". וקיימים גם חברים בקבוצה הנמצאים בתעייה ותהיה – מה זה? למה זה? בשביל מה? וכו'.

הקבוצה כולה נמצאת המצב של "ישיבה על הגדר, רגל פה ורגל שם" עם זאת נוצרה תנועה והתגייסות למימוש השינוי ולקידום המטלה.

 הארה

רוב אנשי הקבוצה יבינו את מהות השינוי ויראו את הרווחים והיתרונות עבורם או עבור הארגון, פה ושם יהיו עדיין קיטורים, אולם רוב הקבוצה תהיה עסוקה בתובנות, בצורך להבין מה נדרש לעשות על מנת להתקדם בתהליך.

 אכזבה

הקבוצה עסוקה בפער שבין הבנתה את השינוי ואת מהותו לבין היכולת האישית והקבוצתית לממש אותה.

ההכרה בקשיים, הבנת הדרישות, המיומנויות והכישורים הנדרשים עלולה ליצור תחושה של אכזבה.

הפער יוצר תחושת "אי" אחרי ה"הי" של התובנות, ניווט הדינמיקה הנוצרת בקבוצה הוא לכיוון של בירור, פחדים, וחששות ולניתוח הכוחות הקיימים כדי לנוע הלאה.

 השלמה

הקבוצה בשלב זה תרצה להיחלץ מהמצב של האכזבה, להוכיח לעצמה שהיא יכולה, שניתן לעשות. הדינמיקה תהיה בכיוון של חזרה לאיזון, עשייה, הצורך להוכיח שניתן להשתלט על המטלה החדשה ולתכנן צעדים הראשונים.

 יציאה לדרך

בשלב זה קיימת דינמיקה חיובית, אווירה של עבודה ורצון ליצור חומרים, כמה שיותר , הרצון להגיע לעשות ולא רק לדבר, לבנות תוכניתיות ולחלק תפקידים.

 8: למידה

קיימת בקבוצה תחושה של "עשינו את זה!" יצאנו  לדרך חדשה וזה הזמן לעצירה ובחינה של מה שנעשה עד כה, הפקת לקחים ומסקנות להמשך.

לסיכום

המנחה צריך לברר כל הזמן מה הם הכוחות הפועלים בקבוצה, הידיעה היכן נמצאת הקבוצה בכל שלב ושלב, מהי הדינמיקה הסמויה המתחוללת בין חבריה, נותנת לו את היכולת לתכנן פעילויות  שיעזרו לו לנווט את הדינמיקה הסמויה לטובת קידום המטלה הגלוי.

 

במאמר זה הצגתי בצורה כללית את המודל ואת חשיבותו בהנעת תהליכי שינוי, במאמרים הבאים אקדיש לכל אחד מסוגי הדינמיקה מקום, אפרט , אוסיף דוגמאות ואתאר מקרים כך שיהיה ניתן להבין כיצד המודל פועל בחיי היום יום.

 

 

רחל פרג, יועצת ארגונית מרצה בנושאי ניהול ומנהיגות ומנחה למנהלים ובעלי תפקידים בכירים במערכות ובארגונים שונים. בעלת תואר שני במינהל החינוך, צברה את ניסיונה המעשי והתיאורטי בעשרות שנות הנחיה של קבוצות מגו?ו?נות בחברה הישראלית, שמשתתפיהן התמודדו עם תהליכי שינוי אישיים, קבוצתיים וארגוניים.


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב