דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עדיין אפשר לשפר את המדינה 

מאת    [ 15/08/2011 ]

מילים במאמר: 433   [ נצפה 1952 פעמים ]

העם היהודי הביא לעולם חלק נכבד מהיצירות הגדולות של הרוח האנושית. זה התחיל עם התנ"ך ולא פסח על המוסר ועל הפילוסופיה. במאה הקודמת היו אלה התיאוריות המדעיות והחברתיות הגדולות; המרקסיזם, תורת היחסות, הפסיכולוגיה וגם הקיבוץ...

העם היהודי הביא לעולם חלק נכבד מהיצירות הגדולות של הרוח האנושית. זה התחיל עם התנ"ך ולא פסח על המוסר ועל הפילוסופיה. במאה הקודמת היו אלה התיאוריות המדעיות והחברתיות הגדולות; המרקסיזם, תורת היחסות, הפסיכולוגיה וגם הקיבוץ. יהודים בכל העולם התייצבו בחזית לטובת ערכים של צדק וסייעו למאבקים כנגד אפליה וגזענות ברחבי העולם. תנועת העבודה הובילה את שחרור העם היהודי ואת הקמת מדינת ישראל על בסיס ערכים אלה. בשנותיה הראשונות, מדינת ישראל הייתה מודל למדינה חדשה שמביאה עמה רוח  של קדמה ופיתוח, מומחים ישראלים נשלחו לסייע למדינות נחשלות בתחום החקלאות. מדינת ישראל הייתה מדינה אהודה בעולם ובאמירה: "אני ישראלי", הייתה גאווה – אהבו אותנו ברבות מארצות העולם. 

מדינת ישראל היום היא מהמדינות הפחות אהודות בעולם, גם בקרב האוכלוסייה של מדינות ידידותיות לנו. בתוך המדינה, הפערים החברתיים התרחבו ואנחנו מהמובילים בעולם המפותח במדד אי השוויון. המערכות הציבוריות  שהעניקו שירותים לאזרח נחלשו והתרוקנו מתוכן, כשבמרכזן מערכות החינוך, הבריאות והרווחה. תלמידינו מפגרים בהישגיהם אחרי תלמידי מרבית הארצות המפותחות בעולם. מעמד הביניים הישראלי מתפורר ונשחק והמעמדות הנמוכים שורדים בקושי רב. ערביי ישראל נדחקו לשוליים והאוכלוסייה החרדית אינה לוקחת חלק בחיי האומה. 

זה יכול להיות אחרת. כוחות היצירה שלנו לא פחתו. בישראל יש כוחות איכותיים ובעלי רצון טוב לתרום ולהתפתח. יזמים חברתיים ותרבותיים יוצרים ותורמים במקום המדינה שנטשה. ב - 16 השנים האחרונות עולם ההיי-טק הישראלי יצר מהפכה של ממש והוא אחראי לחלק עצום מהצמיחה בכלכלה הישראלית ומהווה מקור להשראה בעולם. אנחנו מסוגלים ליצור קשרים בינלאומיים וכלכליים מורכבים ופורים עם מדינות ידידות ולפתח קשרים עם מדינות אחרות. את היכולת הזאת אנחנו צריכים  להעביר לשאר חלקי המדינה.  

זה יעבוד רק אם נפתח את עצמנו לדרך הסתכלות אחרת, מחוץ לתבניות המוכרות. זה יעבוד אם נחבר את הכלכלי לחברתי, את שניהם לאמן ולאיש התרבות, ואת כולם נשלב בתוך מערכת חדשה הוליסטית, שתספר סיפור חדש על בסיס אזורי ולאומי. אני עושה את הדברים האלה בירושלים כבר מספר שנים בהצלחה ומחולל מהפכה בזירה המקומית. במרכז המדיה שלי בירושלים אני רואה יהודים חילונים וחרדים יחד עם ערבים ישראלים וכאלה שבאו במיוחד מהוליווד, משתפים פעולה ויוצרים יצירה חדשה, מסעירה ומצליחה. אפשר להעתיק את המהפכה הזאת לרחבי המדינה. זה תפקידה של המדינה לכוון ולעודד את התהליכים האלה. אנחנו יכולים וחייבים לשנות את הכיוון – מפסיביות ליצירה פעילה – בכל התחומים. רק יזמות, יצירה וחשיבה שונה ופעילה, יכולים לחולל מהפכה.

 

אראל מרגלית הוא יזם הי טק ויזם חברתי ירושלמי, מייסד ושותף מנהל קרן הון הסיכון והקבוצה הבינלאומית JVP, שמרכזה ברובע המדיה בירושלים.

יזם היי-טק ויזם חברתי מירושלים. מייסד ושותף מנהל בקרן ההון-סיכון הבינלאומית JVP. בימים אלו אני מתמודד על ראשות מפלגת העבודה מתוך אמונה שלמה בצורך לשנות את נוף העשייה הציבורית במדינת ישראל. אני מזמין אתכם להצטרף אליי ולתמוך בי בפריימריז המפלגה אשר ייערך ב-12.09.11. הכרטיס מנוהל על ידי אנשי המטה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב