דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול גן ילדים. 

מאת    [ 15/08/2011 ]

מילים במאמר: 794   [ נצפה 4934 פעמים ]

במהלך אחד ההשתלמויות של מנהלות מסגרות  בגיל הרך של מרכז אתרוג, הרימה אחת המשתתפות את ידה וביקשה את רשות הדיבור. היא אמרה: "יורם ! אתה יכול לדבר עד מחר על להעביר אחריות לצוות אך לעולם הצוות לא יעשה את הדברים כמו שאני עושה. הוא אף פעם לא יתנהג כאילו הפעוטון זה העסק שלו".

המשתתפת דיברה בהתרגשות וניתן היה לשמוע בקולה את השנים הרבות בהם השקיעה בכל פרט בגן שלה, וגם את האכזבה שלה מהצוות אותו היא מנסה לטפח.

ובכן, בזכותה אני כותב את המאמר שמנסה לתת לכן מנהלות, את הדרך לדבר הנכסף : צוות אחראי ונאמן - "כאילו הגן שלו".

ראשית, אני חושב כי כל מנהלת גן צריכה לשאוף לכך שיהיה לה צוות שתוכל לסמוך עליו, שיעשה את תפקידו על הצד הטוב ביותר. הדבר יביא לכך שאת תוכלי להתרכז בניהול הגן ולא "לעשות במקום, כי העובדת טועה ולא יודעת".

אני אציין מספר עקרונות אשר מובילים את הצוות להיות אחראי ונאמן.

 

עקרון מספר 1 : בגן יש שתי קומות.

בכל גן , בו יש צוות (גם משפתון עם 2 עובדים), חשובה מאוד ההפרדה בין יחידת ההנהלה ליחידת העובדים. צוות מרגיש בטוח ויכול להתרכז בתפקידו כאשר ברור שיש את הקומה העליונה שהיא מקבלת את ההחלטות הנוגעות לניהול גן. בגנים אותם אנחנו מלווים , אנו נתקלים בערבוב של הקומות אשר פוגעים בתפקוד הגן. למשל - מנהלת גן אשר מתלוננת בפני עובדת אחת על עובדת אחרת (מתוך רצון לפרוק את אשר על ליבה) , גורמת לכך שהעובדת אותה שיתפה תעלה לקומת ההנהלה. עובדת זאת תהיה מוטרדת מכך שהמנהלת לא מסתדרת. במידה והיא מקבלת מהמנהלת מקום נוסף בשיקולים של קומת ההנהלה , היא אף עשויה לשנות החלטות והנחיות שקיבלה בעבר.

 

עקרון מספר 2 : הגדרת תפקיד ברורה.

הגדרת התפקיד מתחילה עוד בראיון הקבלה לעבודה. מומלץ לפרט ולהגדיר את מהות התפקיד. פעמים רבות עובדות אינן מוכנות להרים שטיחים / להגיע להשתלמויות / ועוד, מכיוון שזה לא הוגדר בהתחלה.

ישנם מנהלות אשר מצד אחד מגדירות לפרטים מה תפקידה של כל אחת מהצוות ואף רושמות לוח תורנויות ברור מידי יום וכל שינוי דורש אישור. ישנם מנהלות, מצד שני,  אשר משאירות לצוות את ההחלטה מי עושה מה.

כל אחת מהדרכים לניהול פעוטון , עשויה להיות מוצלחת במידה ומנהלת הגן מתאימה את התפקיד ליכולת של האיש צוות, ועושה זאת בדיאלוג עמו.

עקרון מספר 3 : האצלת סמכויות ומתן אחריות.

ניהול צוות יעיל הוא כזה אשר מאפשר למנהלת להעביר סמכות ואחריות לעובדים. המוקש בתחום זה, הוא בכך שפעמים רבות מנהלת הגן בטוחה שהיא עושה זאת יותר טוב. יתכן והדבר נכון, אולם כדאי לאפשר לצוות לטעות, ולהתמקד בהדרכה שלו מאשר לעשות במקום.

בגנים בהם העיקרון מיושם, המנהלת היא איש הצוות עם הזמן הכי פנוי. באופן הזה המנהלת יכולה לחשוב ולפעול במבט על , על צרכי הגן.

 עקרון מספר 4 : שימוש בחיזוקים, ומתן פידבקים חיוביים.

האם את נוהגת לשבח את הצוות? כמה פעמים בשבוע האחרון שמת לב שהצוות פועל בצורה טובה? צוות הגן זקוק למלה טובה בדיוק כמו לתלוש המשכורת. הנעה של הצוות לעבר הרצוי מבוססת בעיקר על חיזוקים חיובים על פעולות קונקרטיות. אני יכול לדמיין את המנהלת המיואשת אשר קוראת את המאמר ואומרת: "אצל העובדת שלי אין שום דבר חיובי" , אז אני אומר: "אם את לא מפטרת אותה, את חייבת למצוא את החיובי במעשייה  ולומר לה אותו".

עקרון מספר 5 : הצבת גבולות אסרטיביים.

הצוות זקוק לגבולות לגבי תחומים רבים : איחורים, שיחות בנייד, אי ביצוע הוראות , תקשורת לא יעלה עם הורים, ועוד.

מנהלת שלא מרגישה נוח עם המקום של לכוון, ולצייר את התחומים של מותר ואסור, תגרום לצוות להגביר את חציית הגבולות, ומנהלת הגן תהיה עסוקה בזה רוב שעות העבודה.

הצוות באופן טבעי יבדוק את הכללים והחוקים של הגן – התפקיד שלך הוא להיות שם מולו ולכוון באופן מיטיב. מרכז אתרוג פיתח מודל להצבת גבולות בגן אשר נקרא: "גבולות נושמים" – מנהלת הגן מבהירה מה מותר ומה אסור מבלי להשפיל את העובדת ומבלי לאפשר לה להפר את כללי הגן.

 

עקרון מספר 6 : הקשבה אמפטית לצרכים.

פעמים רבות ישנם קשיים עם צוות העובדים סביב נושאים משמעותיים בגן.

אתן מנסות להתגבר , משתמשות בשיטות שונות אך הבעיה אינה נפתרת.

במצבים כאלו כדאי מאוד להשתמש, בהקשבה פעילה.

בפעמים אחרות העובדות פונות אליכן בבקשות משמעותיות , אשר אתן מתקשות להיענות להן.

במקרים אלו מומלץ להזמין את העובדת לשיחה, בזמן נוח לשתיכן – אפילו אחרי שעות העבודה. לבקש מהעובדת להסביר את התנהגותה או בקשתה. תפקידך בשלב זה הוא להקשיב, לנסות לזהות את הרגש העומד מאחרי המילים של העובדת ולתת לו מקום ולגיטימציה. אל תחששו כי ההבנה שלכן אומרת שאתן תקבלו את בקשתן. תהליך הקשבה טוב הוא כזה בו את המנהלת מגלה משהו חדש, שלא ידעת קודם.

לאחר שהקשבת ונתת מקום ומילים לרגשות של העובדת. היא תהיה פנויה להקשיב לך ולדרישותייך.

 

*** אלו הם 6 עקרונות משמעותיים מאוד לניהול צוות בגן. היכולת שלך להשתמש בהם במשולב תוביל אותך להנאה וסיפוק מצוות הגן. חשוב כי תכירי בכך שהתפקיד שלך: "מנהלת גן פרטי" כולל את הדאגה לתפקוד של הצוות, תראי בפיתוח שלו אתגר ולא קושי.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב