דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו קפיטיליזם חזירי ומדוע הוא כל כך מסוכן? 

מאת    [ 14/08/2011 ]

מילים במאמר: 482   [ נצפה 2665 פעמים ]

מהו קפיטיליזם חזירי ומדוע הוא כל כך מסוכן? 

 

 

קפיטליזים - חזירי או סולידרי?

 

קפיטליזים היא צורת חיים ולא רק גישה כלכלית. משמעותה היא - עידוד היזמות האישית, ההישגיות, המצויינות וההתקדמות של הפרט ושל החברה מבחינה כלכלית ומבחינה רגשית.

 

קפיטליזים היא שיטה המאפשרת לפרטים להיות שונים, לבטא את הייחודיות שלהם, לפעול לא כיחידה אחת אחידה וזהה לחלוטין אלא בכל מגוון צבעי הקשת. 

 

 

 

קפיטליזים חזירי הוא קפיטליזים הרסני

 

קפיטליזים יכול לבוא בשתי צורות: הצורה האחת היא קפיטליזים חזירי. קפיטליזים חזירי הוא קפיטליזים ששם את רעיון הפרט והייחודיות האישית בראש סדר העדיפויות, ומוכן להקריב עבורו הכל, כולל את הסולידריות החברתית.

 

בקפיטליזים חזירי החברה, הכלל והקבוצה - אינם חשובים. רק הפרט חשוב, באופן קיצוני לחלוטין. ולכן, הפרט יכול להרשות לעצמו לפעול בצורה האנוכית, הדורסנית והאגואיסטית ביותר - על חשבון הכלל. למשל, כאשר אדם חושב רק על יצירת ערך כלכלי מקסימלי עבור עצמו - גם אם הדבר בא על חשבון אחרים ותוך כדי כך שהוא מרמה אחרים - הוא פועל בצורה של קפיטליזים חזירי.  

 

 

 

מקסום הרווחים הוא דת המחסלת סופית את רעיון הסולידריות החברתית

 

בשנים האחרונות הקפיטליזים החזירי השתלט על הכלכלה העולמית. חברות, תאגידים וגם אנשים פרטיים החלו להעדיף בצורה קיצונית את טובתם האישית בלבד, על חשבון אינטרסים חברתיים, מוסריים ואנושיים. בשם הרצון למקסם את הרווח האישי - עיקרון הסולידריות החברתית והאכפתיות מהזולת פשוט קרסו לגמרי.

 

התוצאה היא, רמייה, גזל, השחתה והרס הסביבה והחברה - למען הגדלת ההון של אנשים פרטיים מסויימים. למשל, כאשר חברת נפט מעדיפה את מקסום הרווח האישי שלה על פני שיקולים של ביטחון ואיכות סביבה מתרחש באופן בלתי נמנע אירוע רשלני של דליפת נפט והורס בבת אחת אלפי קילומטרים של חופים. את החברה ובעליה הנזק הסביבתי והרס חייהם של מליוני אנשים אינו מעניין, אלא רק שער המניה, החיסכון הכלכלי בהוצאות בטיחות וחבילת הפנסיה המובטחת להם בכל מקרה. בדרך של קפיטליזים חזירי אנו עדים לסופה של התרבות האנושית, מכיוון שכאשר אנשים מעדיפים רק את טובתם האישית על חשבונם של אחרים - מלחמה כלכלית וחברתית היא תוצאה בלתי נמנעת.  

 

 

 

קפיטליזים סולידרי

 

קפיטליזים סולידירי משלב בין תחרות אישית לבין התחשבות ודאגה גם לכלל ולא רק לפרט. ניתן לשלב בין הישגיות וקידמה לבין אכפתיות ודאגה גם לטובת הכלל.

 

ברגע שמקסום הרווחים אינו הדבר העיקרי והיחידי, אלא ישנה חשיבות גם ליצירת מוצרים טובים, לגרימת סיפוק לאנשים, לנתינה, לשירות טוב, לעזרה, להגנה על הכלל ולרצון ליצור עולם טוב יותר ואיכותי יותר - ניתן להגיע לשילוב בין טכנולוגיה משובחת, חברות משגשגות וכלכלה צומחת לבין אנשים רגועים ובטוחים החיים בתחושה של ערבות הדדית ומנהלים חיים במציאות שמתוכננת מראש להיות נעימה ואנושית.

 

 

וטיפ לסיום: אם כל אחד ידע שהצד השני אינו מתכוון לעבוד עליו, לרמות אותו, לנצל אותו או למכור לו מוצר שקרי - כל אחד יוכל גם לתת מעצמו ללא חשש שינצלו אותו. הערבות ההדדית הזאת והסולידריות החברתית הזאת היא גם נכונה יותר מוסרית וגם יעילה יותר כלכלית. חשדנות ופחד מבטאים את קריסת הסולידריות החברתית וניצחון העיקרון של מקסום הרווח אישי, תרבות הניצול, הדורסנות והקפיטליזים החזירי.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב