דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם טוב שיש רע 

מאת    [ 12/08/2011 ]

מילים במאמר: 463   [ נצפה 2558 פעמים ]

האם טוב שיש רע?

התשובה האינטואיטיבית היא כמובן, לא!!!. וכי למה נרצה שיהיה רע בעולם. כל אחד רוצה רק טוב לעצמו ולפעמים גם לאחרים. אפשר גם לחשוב שזו שאלה שטותית כי יש סתירה בגוף השאלה. 'טוב' הוא הפוך ל'רע' ולכאורה לא יכול להיות שרע הוא טוב.

הבה נבחן שאלה אחרת. האם יש משמעות למושג 'יופי' ללא מושג ה'כיעור'? אנחנו אוהבים דברים יפים והיינו רוצים שהכל סביבנו יהיה יפה. הגברים, הנשים, הפרחים, הנוף ועוד... הבה נניח שסביבנו, בעולם דמיוני, הכל יפה והמושג 'כיעור' כלל לא קיים כי אין דבר כזה מכוער. מהר מאד נגיע למסקנה שבעצם לא נוכל להגדיר מה זה יפה ומי זו בחורה יפה, כי יפה זה ההיפך ממכוער ואם אין מכוער גם אין יפה, ובעצם המושג 'יופי' היה נמחק מאוצר המלים של המין האנושי ביחד עם המושג 'כיעור' ולא היה יכול להתקיים מצב שבו הכל יפה לא בעולם הדמיוני ולא בעולם הממשי, הגשמי.

גם אם ננסה להתחכם ולומר שפלונית יפה יותר ואלמונית יפה פחות, הרי כל מה מה שנמצא בתחתית סולם היופי יכנס לקטגוריה "מכוער", אבל אין מושג כזה מכוער בעולמנו הדמיוני. ושוב נאלץ לחזור למסקנה שאם אין מכוער גם אין יפה.

ומה לגבי מושג 'החוכמה'? אם אין טפשים לא צריכים חכמים שיאזנו ויתקנו את מעשיהם כי אין טפשות בעולם וגם מושג החוכמה ימחק מאוצר המלים ביחד עם מושג הטפשות.

ומה לגבי המושגים: אומץ, ענוה, חמלה, חריצות, יושר, הגינות, רשעות, אכזריות, סבל, וכו' וכו' וכו'?

ללא ההפכים של המושגים הנ"ל גם הם לא היו קיימים באוצר המלים שלנו. וכן לגבי טוב ורע, וכן לגבי כל אחד ואחד מהמושגים בחיינו המגדירים דבר והיפוכו, חיובי ושלילי, בעצם יהיה לנו עולם לא מאתגר, משעמם להחריד ואולי אפילו בהמי (ברמת קיום של הבהמה והחיה).

המסקנה ,ככל הנראה, שהעולם נברא באופן כזה שיספק אתגרים למין האנושי בכלל ולכל אדם בפרט, אתגרים שיאלצו אותו להתמודד עם הקשיים, לחפש פתרונות ודרכים להתמודד ולהתגבר על הקשיים והמכשולים, בין אם בעצמו, במו ידיו ובשכלו ובין אם ע"י התפתחות בכיוון של שיתופי פעולה ועזרה הדדית ושכלול הכישורים והיכולות של המין האנושי כמשפחות, שבטים, חברות, מדינות וכו'. 

אם נחזור לשאלה הראשונה "האם טוב שיש רע"? אני משוכנע שהתשובה היחידה האפשרית היא כן!!! למרבה הצער, טוב שיש רע (אבל לא אצלנו (-:, אם כבר הוא חייב להיות אז שייהיה במקום אחר, למה אצלנו?). 

לא רק זאת, אם דרגות הטוב נקבעות בעזרת דרגות הרע, אפשר להסיק מכך שעל מנת שנוכל לעשות יותר "טוב", צריך שלמישהו יהיה יותר רע. רק כשרע למישהו יש לנו אפשרות לעשות לו טוב. ואם נרצה לעשות למישהו עוד יותר טוב, צריך שלמישהו יהיה עוד יותר רע. ואם תסכימו אתי עם האקסיומה הזו אולי נוכל להפסיק כולנו להתאונן ולקטר על כל דבר רע שקורה לנו ונתחיל לרכז את האנרגיה שלנו בהתמודדות עם הרוע ובעזרה לזולת ולהיות מאושרים במה שאנחנו מצליחים להשיג.

ובד בבד גם נמשיך לשאוף ליותר.

 

שמעון דוד

 

מורה למחשבים בעבר, מדריך מומחה לריקודי עם בעבר. מנהל מיחשוב ומשקיע בתחום הנדל"ן. 050-3002093




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב