דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשלנות בניתוח 

מאת    [ 10/10/2007 ]

מילים במאמר: 385   [ נצפה 2376 פעמים ]

חלק גדול מהתביעות בגין רשלנות רפואית קשורות לתחום הכירורגי של הניתוחים.
ניתוח הינו פעולה רפואית משמעותית אשר חייבת בהתאם לחוק זכויות החולה והפסיקה להתבצע לאחר הסבר מלא למטופל על הצורך בניתוח, האפשרויות החלופיות לניתוח, הסיכונים ותופעות הלוואי הקשורות בניתוח וכן סיכוייו ואישור המטופל בכתב כי קיבל את ההסברים והוא מסכים לניתוח.

על פי החוק ההסבר צריך להינתן למנותח מספיק זמן לפני הניתוח ובאופן אשר יאפשר לו לקבל החלטה רציונאלית אם לבצע את הניתוח קרי על המנתח לקבל מהמטופל הסכמה מדעת לביצוע הניתוח.
על פי הפסיקה בניתוחים אשר אינם דחופים, שהינם מרבית הניתוחים, חלה חובה מוגברת על המנתח להסביר מראש למטופל את כל ההסברים והמידע ולתת לו מספיק זמן לקבל את ההחלטה בנוגע לביצוע הניתוח.
על הרופא אף לתעד בתיקו של המטופל את ההסברים אשר ניתנו לו.
בפועל בחלק גדול מהמקרים המטופל אינו זוכה להסבר מלא כפי שנדרש מהרופאים על הסיכונים הכרוכים בניתוח ואז במקרה שהניתוח נכשל או הסתבך, גם אם מדובר בסיבוך מוכר, אזי יכול המנותח לתבוע את הרופא המנתח בעילה של ביצוע ניתוח ללא קבלת הסכמה מדעת.

על המנותח יהיה להוכיח כי אילו היה הרופא המנתח מסביר לו את התוצאה האפשרית של סיבוך בניתוח והסיכויים להתרחשותה היה בוחר שלא לבצע את הניתוח.

לפני כל ניתוח חותם המנותח על טופס הסכמה לניתוח בו הוא מצהיר כי ניתנו לו ההסברים על הניתוח אולם יש לדעת כי עצם החתימה על הטופס כשלעצמה, אם היא אינה מלווה בהסבר אמיתי ומלא על הניתוח וסיכוניו, אינה יכולה לשמש כהגנה בתביעת רשלנות וזאת בפרט במקרים בהם טופס ההסכמה נחתם זמן קצר לפני הניתוח ביום הניתוח כפי שקורה לעיתים קרובות.

תביעות נפוצות אחות הקשורות לניתוחים הינן תביעות בגין ביצוע ניתוח בסטנדרט רפואי לא סביר - פגיעה באברים חיוניים בעת הניתוח כמו למשל פגיעה בכלי דם, שיתוק מיתרי הקול בניתוח בלוטת התריס ועוד.
חלק גדול מהתביעות מוגשות בנוגע לסיבוכים הקשורים להרדמה, הטיפול וההשגחה במחלקת התאוששות לאחר הניתוח כמו למשל מעקב אחרי דימום ואחר רמת ההכרה.
מדי פעם מוגשות תביעות ברשלנות בגין הותרת חפצים זרים בגופו של המנותח כמו כלי ניתוח וחומרי חבישה ולעיתים אף מתרחשים אירועים של ניתוח של איבר לא נכון.

בתביעות הקשורות לניתוחים כמו בכל תביעה יש כמובן להעריך מעבר לשאלת האחריות אף את שאלת הנזק ולבדוק מה שיעור הנכות אשר נגרם למטופל. בחלק מן המקרים ניתן להקטין את הנזק בעזרת ניתוח נוסף אולם ניתוח כזה יהיה התובע מחויב לבצע על מנת להקטין את נזקו רק אם סיכוייו להצלחה טובים.
הכותב הינו עו"ד העוסק בדיני נזיקין, רשלנות רפואית, תאונות דרכים ותאונות שונות. חבר בועדת רפואה ומשפט של לשכת עורכי הדין, חבר באגודה לרפואה ולמשפט בישראל, בעל השכלה רפואית.
תאונות עבודה
תאונות דרכים
רשלנות רפואית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב