דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צוואה ככלי יעיל לתכנון מס 

מאת    [ 09/10/2007 ]

מילים במאמר: 531   [ נצפה 4657 פעמים ]

בישראל אין אמנם לא מס עזבון ולא מס ירושה, אולם חלוקת העזבון ומימוש נכסי העזבון עלולים להקים חבויות מס אצל היורשים בסכומים נכבדים ביותר.
עריכת צוואה נכונה עשויה לחסוך כסף רב ליורשים.

קיימות מספר אפשרויות לתכנון מס נכון בעת עריכת הצוואה ואפרט:

מבחינת היבטי המיסוי, מומלץ לנסות לייחד בצוואה לכל יורש נכס מסויים או נכסים מסויימים, כך שלאחר הפטירה לא יהיו היורשים חשופים לחבויות במס בעת חלוקת העזבון ביניהם.
סעיף 5(ג) לחוק מיסוי מקרקעין אמנם קובע כי לא תחול חבות במס בעת חלוקת עיזבון בין היורשים (בין אם נערכה לפני רישום הירושה בטאבו ובין לאחר הרישום), אולם הדבר מותנה בכך שבעת החלוקה אף יורש לא קיבל תמורה שלא מתוך כספי העיזבון. בשפה עממית, הדבר מותנה בכך שאף יורש לא "הביא כסף מהבית" כדי לפצות את היורשים האחרים.
ייחוד נכסים כבר בשלב עריכת הצוואה עשוי למנוע מהיורשים את החשיפה למס הצפויה להם באם הם יערכו ביניהם חלוקה עזבון לא נכונה.

כאשר העזבון כולל גם דירות מגורים (וכך ברוב מקרים), יש להביא בחשבון את התנאים לפטור ממס שבח בעת מכירת הדירות על ידי היורשים.
49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין אמנם פוטר את היורשים ממס שבח בעת מכירת דירת מגורים שנתקבלה בירושה (וזאת ללא כל קשר למכירות קודמות שנערכו על ידי היורשים), אולם יש להיות ערים לעובדה כי הזכאות לפטור המיוחד על פי סעיף 49ב(5) לחוק מותנית, בין היתר (קיימים תנאים נוספים), בכך שלמוריש בעת פטירתו היתה דירת מגורים אחת בלבד.
יש להיות ערים לכך כי כאשר למוריש היו בעת פטירתו יותר מדירת מגורים אחת, מכירת אף אחת מהדירות לא תהיה פטורה ממס שבח מכח עילת הפטור המיוחדת הנ"ל !
לפיכך, כאשר לאדם יש יותר מדירת מגורים אחת, רצוי לערוך תכנון מס באופן שבעת הפטירה תהא למוריש דירה אחת בלבד.
כך למשל, כאשר לאדם יש שתי דירות, אותן הוא מבקש להוריש לשני ילדיו, ניתן להעביר דירה אחת במתנה בחיים לאחד הילדים (תוך חיוב במס רכישה בשיעור מופחת) ולערוך צוואה ולצוות את הדירה השניה לילד השני בלבד. לעניין זה יש להביא בחשבון את מצבו וצרכיו האינדיבידואליים של כל אחד מהיורשים הפוטנציאליים. אם לאחד יש דירה משלו ולשני אין, רצוי להעביר את הדירה במתנה לאותו הבן שאין לו דירה משלו ולצוות בצוואה את הדירה לבן השני.
במקרה זה לאחר פטירת המוריש, יוכל היורש להינות מהפטור הקבוע בסעיף 49ב(5), ללא צורך להתחשב במכירת דירות קודמות על ידו ואילו הילד השני יוכל למכור את הדירה שקיבל במתנה תוך ניצול עילת פטור אחרת (וזאת בהתחשב גם ב"תקופת הצינון" הקבועה בסעיף 49ו' לחוק לגבי דירות שנתקבלו במתנה).
במקרים מתאימים ניתן לבצע באמצעות צוואה תכנוני מס נוספים.
כך למשל, כאשר למוריש יש דירת מגורים ונכס מקרקעין אחר, לדוגמא-חנות או בניין או מגרש, רצוי להביא בחשבון את מצבו האינדיבדואלי של כל אחד מהיורשים הפוטנציאליים מבחינת שיעורי המס החלים עליו.
אם לאחד היורשים יש הכנסות נמוכות אשר בגינן הינו זכאי לשיעור מס שבח נמוך יותר או שפריסת מס עשויה לחסוך ליצור אצלו חסכון מס ניכר, בהתחשב בכלל הכנסותיו, רצוי לצוות לו את הנכס שמכירתו חייבת במס ואת דירת המגורים לצוות ליורש האחר.


הערה:
רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
דן אבישר, עו"ד נוטריון ומגשר. מומחה למיסוי מקרקעין. בוגר הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ת"א. בוגר השתלמויות במיסוי מקרקעין ובמיסוי בינלאומי. חבר ועדת המסים של לשכת עורכי הדין בישראל.
עוסק בתכנוני מס, ייעוץ מס, עריכת עסקאות מקרקעין מכל הסוגים, ייצוג בפני רשויות המס, ועדות ערר ובתי משפט.
רח' מנחם בגין 12,ר"ג, טל': 6122111. ליצירת קשר: dan@ybhlaw.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב