דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כשמקצצים ברפואה ציבורית גוזרים גזר דין מוות על החלשים ועל הרחוקים 

מאת    [ 07/08/2011 ]

מילים במאמר: 513   [ נצפה 1758 פעמים ]

אראל מרגלית

 

לאחרונה שמעתי על תופעה מחרידה שנשים החולות בסרטן השד בוחרות בכריתת שד על פני הקרנות כדי להימנע מהטלטלות המייסרות המלוות את הנסיעות הארוכות לטיפולים. התופעה הזו מעידה על הכלל. מדינת ישראל יכולה להעניק לתושביה שירותי בריאות ברמה הגבוהה ביותר, יש לה את האמצעים, הידע ואת כוח האדם מיומן. מה שחסר הוא רצון טוב. המדינה קיצצה ביודעין בתקציבים הציבוריים לבריאות. את המחיר משלמים החלשים והרחוקים.

 

הנתונים ברורים: תושבי הרחוקים מאזור המרכז חיים ארבע שנים פחות, הם חולים לתקופות ארוכות יותר בתנאים קשים יותר. הפערים באיכות הרפואה גדולים גם בקרב תושבי המרכז בין המעמד המבוסס והמשכיל לבין אלה החיים בשכונות מצוקה. לאחרונה שמענו נאומים גאים על היותנו חלק מקבוצת ה OECD, אולם במציאות לישראלים רבים יש איכות חיים שנושקת לרמת החיים של מדינות מתפתחות בעולם השלישי.

 

תוחלת החיים של גבר ישראלי החי במרכז היא מעל 80 שנה ואילו של גבר מאופקים מעט מעל 75 שנה. חמש שנים בממוצע, זה הרבה מאד! כך שיעור תמותת תינוקות במרכז הארץ היא שניים לאלף לידות חי במרכז, לעומת 6 לאלף לידות חי בגליל ובנגב. מחלת הסוכרת נפוצה ב 40% יותר בקרב תושבי הצפון והדרום ובקרב אוכלוסיית דלת אמצעים מאשר בקרב תושבי המרכז.

 

מספר הרופאים לכל אלף נפש בדרום ובצפון קטן ב 50% מזה שבמרכז, מספר מיטות האשפוז שם גם הוא קטן בחצי. שיעור המומחים מקרב הרופאים בפריפריה הוא 40% לעומת למעלה מ 70% במרכז. במרכז הארץ משרתות כמעט פי שניים אחיות לכל אלף תושבים מאשר בדרום הארץ. מכשור רפואי מתקדם כמעט ואינו קיים בנגב ובגליל.

 

זו אינה גזירה משמיים אלא תוצאה של מדיניות עקבית ורבת שנים של קיצוצים מסיביים בתקציבי הרפואה הציבורית. המימון הפרטי מכלל ההוצאה הציבורית לבריאות עלה מ 25% בשנת 1995 עד למעלה מ 40% בשנת 2011. המימון הפרטי בקרב מדינות ה OECD הינו פחות מ 25%.

 

הזכות לבריאות היא זכות אדם יסודית ומן הראוי שכל אדם יזכה בשירותי בריאות מתקדמים, באופן בלתי תלוי במקום מגוריו ובמעמדו החברתי והכלכלי. מזכות זו נגזרת חובתה של המדינה. אולם המדינה מתנערת מאחריותה, ההתנערות וההפקרה של המדינה את תושביה משמעותה עבור חלק מהתושבים היא גזירת גזר דין מוות. זה לא קוטג' – זה חיים!

 

טוענים שרמת שירותי הבריאות בנגב ובגליל נמוכה בשל אי רצונם של רופאים לעבוד שם. על זו אפשר להתגבר בקלות באמצעות תשלום הולם לרופאים המוכנים לעבוד שם. אחת הדרכים להגדלת מספר הרופאים בפריפריה היא עידוד וסבסוד צעירים בעלי כישורים המתגוררים שם ללמוד לימודי רפואה, הענקת הטבות כלכליות למתמחים, הקמת מרכזי רפואה מתקדמים והקצאה של תקנים. הקמת בית ספר לרפואה בצפת הוא צעד קטן בכיוון הנכון, שצריכים להיות מלוויים אליו צעדים נוספים.

 

עלינו לבצע מהפכה במדיניות וביחס המדינה לנגב ולגליל, שתעמיד במרכזה את מימוש הזכויות החברתיות. זה אינו בגדר צדקה או חסד. אכן מדובר בהשקעה ניכרת, אולם לאחר שנים ארוכות של קיצוץ תקציבי ודרדור המערכת הרפואית מן הראוי לשנות כיוון. לישראל יכולת להפנות תקציבים למימוש הזכות של כל אזרח לזכות בשירותי רפואה הולמים שווים ונגישים. אין שום טעם מעשי ומוסרי שיכול להצדיק את העובדה שגורלם של תושבי הנגב והגליל ושל אלה המאכלסים את תחתית הסולם החברתי והכלכלי בישראל נגזר למוות, או שהם ראויים לחיים עלובים יותר מאלו של תושבים אחרים.

 

הכותב הוא מועמד לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה

יזם היי-טק ויזם חברתי מירושלים. מייסד ושותף מנהל בקרן ההון-סיכון הבינלאומית JVP. בימים אלו אני מתמודד על ראשות מפלגת העבודה מתוך אמונה שלמה בצורך לשנות את נוף העשייה הציבורית במדינת ישראל. אני מזמין אתכם להצטרף אליי ולתמוך בי בפריימריז המפלגה אשר ייערך ב-12.09.11. הכרטיס מנוהל על ידי אנשי המטה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב