דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנפלאות הפלבנואידים 

מאת    [ 07/10/2007 ]

מילים במאמר: 647   [ נצפה 4937 פעמים ]

מנפלאות הפלבנואידים מאת טלי רויזמן נטורופתית


רבות דובר על תרומתם של יין אדום (מה שמכונה "הפרדוקס הצרפתי"), תה ירוק, ענבים ותפוחים לבריאות, ובייחוד במניעת מחלות לב וכלי דם, כל זאת הודות לפלבנואידים בהם.

פלבנואידים הם פיטוכימיקלים (קבוצה של פגמנטים בצמח) אשר אחראים לצבעם של הפרות והצמחים, ותפקידם להשלים את פעילות הויטמינים והמנרלים. מחקרים אחרונים מראים שפלבנואידים יכולים להיות כלי טיפולי ומניעתי במצבי חולי רבים. למעשה, הרבה מן התכונות התרפויטיות של מזונות, מיצים ועשבים קשורות ישירת לתכולת הפלבנואידים בהם.

לפלבנואידים פעילות אנטי-אוקסידנטית ואנטי טוקסית רבת עוצמה. לאחרונה ברור יותר ויותר כי יכולת נטרול הרדיקלים החופשיים של פרות, ירקות ורכיבי מזון אחרים, אינה תלוי רק כמות ויטמיני C ו- E, אלא גם במרכיבים אחרים כגון פלבנואידים. יותר מ- 4,000 הרכבי פלבנואידים זוהו עד כה. ההמלצה לצריכת פלבנואידים היא 200-1000 מ"ג ב יום. ניתן לצרוך אותם כתוספי מזון, אך לרוב יעילותם פחותה! חשוב לקבל את השילוב בין הפיטוכימיקלים, נוגדי החימצון, סיבים ויטמינים ומינרלים על מנת שיפעלו בו זמנית לשיפור הבריאות ומניעת מחלות.

שני מאכלים שכמעט ואינם ב "אור הזרקורים" בהקשר למניעת מחלות לב וסרטן הם מיץ רימונים ושוקולד, כשהאחרון נתפס על ידי רובנו כרע ומזיק, אך לא כך הדבר!


שוקולד ללב בריא

לאוהבי השוקולד יש סיבה לחגוג - מחקר שפורסם מצא שמרכיבים מסוימים בקקאו ושוקולד כהה מגינים בפני מחלות לב.

23 גברים ונשים שבחרו באופן אקראי, חולקו ל-2 קבוצות - קבוצה שצרכה דיאטה אמריקאית רגילה וקבוצה נוספת שצרכה את אותה הדיאטה עם תוספת של קקאו ושוקולד כהה. כל קבוצה ניזונה מהדיאטה שלה במשך חודש ואחר כך החליפה בדיאטה של הקבוצה השניה למשך חודש נוסף.

רמת נוגדי החימצון וכולסטרול HDL ("הטוב") בדמם של הנחקרים, הייתה גבוהה יותר לאחר שצרכו דיאטה עשירה בשוקולד, לעומת הדיאטה הרגילה. החוקרים גם שמו לב שקצב התחמצנות הכולסטרול LDL ("הרע") היה איטי ב- 8% יותר בקבוצת השוקולד, לעומת קבוצת הדיאטה הרגילה (עליה בחמצון LDL נקשרת כגורם למחלות לב).

החוקרים סיכמו כי תוספת של קקאו ושוקולד לדיאטה עשירה במקורות נוספים לאנטיאוקסידנטים (כגון ירקות, פרות, יין ותה) - מעלה את יכולת ניטרול הרדיקלים החופשיים, ואף מורידה את הסיכון למחלות קרדיו-וסקולריות.

מחקר שנערך על תושבי מרכז אמריקה גילה שבזכות הקקאו, הממלא תפקיד חשוב בתפריט שלהם, הם לא סובלים מיתר לחץ דם (במרכז אמריקה נהוג לשתות לפחות 5 כוסות קקאו ביום ולהוסיפו לתזוה היומית).


מסתבר שחומר בשם פלבנול, הקיים גם ביין אדום ומיץ ענבים, הוא הרכיב הדומיננטי ובעל 2 פעילויות חשובות:

מפחית היצמדות טסיות (פועל כמו אספירין).
מרפה דפות כלי דם ובכך מאפשר זרימה טובה יותר.
לפלבנול יש טעם מריר, אשר אינו ערב לחיך האמריקאי ולכן, רוב מוצרי השוקולד המעובדים הם נטולי פלבנול, אך ישנה אפשרות לקות שוקולד וקקאו עשירים בפלבנול (לרוב שוקולד מריר עשיר ברכיב זה). השוקולד האירופאי מכיל יותר פלבנול מהאמריקאי. חשוב לזכור כי שוקולד מכיל גם הרבה שומן, אך צריכה מתונה שלו בהחלט יכולה להוות חלק מדיאטה בריאה!


מיץ רימונים ומניעת טרשת עורקים


במשך מאות שנים השתמשו במיץ רימונים לטיפול בזיהומים, כאבי גרון וראומטיזם, מחקרים קובעים כי רימון הוא מזון איכותי בזכות חומרים יחודיים עם יכולת אנטי-אוקסידנטית גבוהה - הפלבנואידים. חוקרים באוניברסיטת קליפורניה עשו השוואה בין יכולת ניטרול הרדיקלים החופשיים של מיץ רימונים, יין אדום ותה ירוק. הפעילות של מיץ הרימונים הייתה חזקה פי 3 מזו של יין אדום ותה ירוק (ואף גבוהה יותר בתרכיז של המיץ). מיץ הרימונים הוא מקור לרכיבים נוספים, כגון ויטמין C, אנתוציאנינים ועוד, המסייעים גם הם במניעת מחלות לב וכלי דם.

טרשת עורקים, הנובעת מהצטברות כולסטרול בדפנות עורקים והתחמצנותו, היא הגורם התמותה העיקרי היום בעולם המערבי. צריכת מאכלים עשירים באנטיאוקסידנטים יכולה לעכב חימצון LDL ולמנוע את התהליך הטרשתי. בנוסף, ישנו קשר וודאי בין צריכת פלבנואידים ומניעת מחלות לב וכלי דם. צוות חוקרים מהטכניון בחיפה חקרו את ההשפעה של שתיית מיץ רימונים על הנטיה של LDL להתחמצן. מסתבר שהפנולים ברימון מגינים על חימצון LDL ב-2 דרכים: קשירה ישירה ל- LDL ועיכוב החימצון ודרך הצטברות במאקרופז'ים שבעורקים.

מחקר נוסף שבדק השפעה של מיץ רימונים על יתר לחץ דם הראה ירידה בפעילות ACE ובלחץ הדם הסיסטולי.

מכאן ששתיה של מיץ רימוים יכולה לתרום להאטה של התהליך הטרשתי וכמות שכ לכוס ביום מביאה לתוצאות משמעותיות
טלי רויזמן היא נטורופתית בוגרת 4 שנות לימוד במכללה למינהל ת"א.
נותנת ייעוץ וטיפול בתזונה טבעית, תוספי מזון וצמחי מרפא.
www.taliroisman.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב