דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לקראת השתלמות למורים בשיטת פלדנקרייז פאול דורון מגדיר כמה עקרונות יסוד 

מאת    [ 04/08/2011 ]

מילים במאמר: 640   [ נצפה 4491 פעמים ]

פאול דורון עלה לישראל בשנת 1970 בהיותו כבן 16, ועד מהרה החל ללמוד אצל משה פלדנקרייז ובמשך שנים אחדות קיבל ממנו עשרות שיעורים אישיים, וכן קיבל עוד שיעורים רבים מיוחנן ריברנט בהדרכתו של משה. בהמשך השתקע בגרמניה, וכיום הוא מתגורר שם. הוסמך להוראה בשיטה בקורס תל אביב 1988.  פאול מעמיק חקר בשיטה ומוצא בה רבדים שלא רבים נותנים את דעתם עליהם או מדגישים אותם, ובעבודתו הוא מדגים את שיטת פלדנקרייז במיטבה. העביר עשרות סדנאות בגרמניה, באיטליה, באנגליה ובארה"ב, היה מורה אורח בהכשרת המורים של רות בר ורות אלון.

פאול דורון הוא דמות ייחודית בנוף הטיפול (מומחה בטיפול בילדים משותקים או עם שיתוק מוחין, שהוא עצמו התגבר עליו באמצעות השיטה), ההוראה, והדרכת מורים בשיטת פלדנקרייז כיום. לקראת הגיעו לארץ בתחילת ספטמבר 2011 הוא מסביר בראשי פרקים את תוכן ההשתלמות שיעביר ב-4 בספטמבר, באכסניית בני דן, בתל אביב. לפרטים נוספים הקליקו פאול דורון בגוגל, והיכנסו לדף שלי בדה-מרקר קפה. 

פאול: "בהשתלמות אתן בידי המשתתפים כלים שיתרמו לתחושת החופש שלהם בעבודתם ויוסיפו ליצירתיות שלהם ולביטחונם העצמי.

 "אסביר ואדגים דרכי הבחנה (דיפרנציאציה), גיבוש ושיוך (אינטגרציה), שבהן אנו משתמשים ליצירת תהליך הלימוד התפקודי של התנועה והיציבה, ואלמד איך יוצרים במגע (FI) ובתנועה (ATM) את התנאים לשינוי, ואת הקשר בין שתי דרכי העבודה. נברר כמה מהכללים האוניברסליים שפלדנקרייז ניסח הקשורים ללמידה באשר היא. עקרונות אלו אינם המצאה של החשיבה האנושית או של האינטלקט, אלא הם טבועים במבנה המוח ומערכת העצבים ומהווים את נתיב הלמידה שלה.

 "שני מושגי היסוד שנממש בעבודתו הם הדיפרנציאציה והאינטגרציה. את הדיפרנציאציה פלדנקרייז הגדיר כהבחנה, או הבדלה, בין מה שנחוץ לעשות פעולה כלשהי ובין מה שלא נחוץ לשם ביצועה. באינטגרציה ובאינטגרציה-מחדש משתמשים במערך הפעולה שנלמד בשלב ההבחנה, וזאת בהקשר שונה מההקשר שבו למדו אותו. לדוגמה, אם בשיעור האישי עובדים על הפגת מאמצים מיותרים (מתחים) בעוד איברי הגוף נשענים על תמיכות שונות כדי לשחרר את הגוף ממאמצים מורגלים, את תוצאת המהלך ניתן לחוש בבהירות רבה יותר אחרי שמסלקים את התמיכות ואנו שוכבים על המשטח (שולחן הטיפולים, הרצפה), ואחר כך -- כשקמים לישיבה, עומדים או הולכים.

 "לכן נברר את הצרכים הבסיסיים של מערכת העצבים המהווים תנאים ליכולתה ללמוד, ולעניין זה אדגיש שלא משנה באיזה לימוד מדובר: בין שהאדם מוגבל או גאון, אמן או להטוטן, חקלאי או בטלן, אם הוא צמא הוא צריך לשתות מים, והמים הם אותם המים: אין מים מיוחדים לגאון ומים מיוחדים לטיפש. כך נכון למגע שאנו משתמשים בו בעבודתנו. מי שאינו יכול  להועיל לאדם משותק לא יוכל להביא תועלת גם לאדם בלי מגבלות כאלה. במילים פשוטות: אין דרך אחת ללמד לעשות ספונג'ה ודרך אחרת ללמד לרכוב על אופניים, ובלשונו של משה: "אם תלמד משהו טוב, תהיה לכך השפעה על כל תחומי פעילותך".

דוגמאות נוספות בשני הערוצים של פאול ביוטיוב:  TheFeldenkraisMethod     FeldenkraisFI 

 משובים והמלצות

רותי אלון: פאול דורון הוא גאון בתפיסה ובמיומנות, שלמד שנים בקבוצות אצל משה בישראל ואף קיבל שורה של שיעורי FI ממנו ... צפיתי בעבודתו פעמים רבות, ואני תמיד משתוממת לראות איך ... הוא יוצר את התצורה והריתמוס המדויקים המניבים את התוצאה הרצויה. הוא רואה יותר מאחרים ... אנחנו יכולים להחשיב אותו למקור של ידע ומיומנות בגרעין הפנימי של שיטת פלדנקרייז, שיכול לתרום ערכים יוצאים מן הכלל לקהילתנו.

קטעי משוב מכנס של האגודה הבינלאומית לפלדנקרייז באמריקה: הבנה מעמיקה ותקשורת יפהפיה. הגשה מצוינת. למדתי המון. נטלתי רעיונות גדולים רבים. --- פאול היה בהיר מאוד בהסבריו. הכול היה מאוד ספציפי. --- שום דבר לא היה מעורפל. אני קצר רוח לחזור ולשמוע אותו מסביר, לצפות בו בעבודתו. איכות ההגשה שלו פנטסטית, והוא באמת מבין את הפרספקטיבה הרחבה של העבודה הזאת. --- הוא מסוגל להעסיק את התודעה והגוף עם האמפתיה שלנו, ועל ידי כך להשפיע על איך אנו עושים את העבודה בדרך שלא מרבים מספיק לדבר עליה. הוא מלמד גישה מאוד פשוטה ורבת עוצמה, יסודית לכל מה שלמדתי בעבר.

יואנה מנליי ברנט: בהירות הרעיונות וסגנון ההוראה של פאול הבטיחו שכל המשתתפים יכלו להצטייד בחומר שהוא הגיש ולהפוך אותו כחלק אורגני וטבעי בידע הקודם שלהם. לאלו מאיתנו העוסקים בהוראה למורים ההשתלמות הייתה העשרה של הניסיון והבנה עמוקה יותר של הבנתנו את השיטה.

 

אלי גיא, מוסמך פלדנקרייז ת"א 1988, לאתר שלי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב