דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רפואה סינית- הרטבת לילה 

מאת    [ 02/08/2011 ]

מילים במאמר: 493   [ נצפה 3129 פעמים ]

מאת: פרופסור משה שטרנפלד

 

הרטבת לילה היא תסמונת של הטלת שתן בלתי רצונית תוך כדי שינה, למרות שבזמן ערות קיימת שליטה מלאה על הסוגרים. הרטבת לילה היא בעיה שכיחה ברפואת ילדים, ולפי מדריכים רפואיים היא קיימת בקרב 30 אחוז מהילדים עד גיל ארבע, 10 אחוז בגיל שש, שלושה אחוזים בגיל 12, ואחוז אחד בגיל 18. קיימות טענות שהמספרים גבוהים אף יותר. הרטבת לילה נפוצה יותר אצל ילדים בנים, אך קיימת גם אצל בנות. 2.3-0.5 אחוז מהסובלים מהרטבת לילה ממשיכים להרטיב גם בבגרותם. מעבר לטרחה בהחלפת מצעים וכביסות מרובות, גורמת ההרטבה לרגשי אשמה, בושה וירידה בביטחון העצמי של הילד, ולבעיות חברתיות בשל חוסר האפשרות לצאת לטיולים ולישון מחוץ לבית.

רפואה סינית
לפי הרפואה הסינית קיימות שתי סיבות עיקריות להרטבת לילה. הסיבה הראשונה היא: חוסר באנרגיית יאנג בכליות, המופיעה כאשר לא ניתן לעלות את נוזלי הגוף בעזרת "אש החיים". כאשר אנו חשים שאיננו יכולים יותר ופתאום אנו מצליחים בכל זאת לסיים פעולה זוהי אש החיים. האנרגיה הזו מאפשרת לנו בעצם לשלוט על הסוגרים לפני איבוד שליטה. כלומר, אנו לכאורה מעלים את נוזל השתן מעל הסוגר הלא רצוני שלנו וכך איננו מאבדים את השתן בלילה. הפרעה באנרגיית החיים גורמת לאובדן שליטה על נוזלי הגוף הנמצאים בשלפוחית השתן.
למחסור באנרגיית יאנג בכליות נלווית תמיד תבנית של קור, כלומר: תחושת קור בגפיים, חוסר סבילות לקור, דופק איטי וחלש והחמרת התסמינים במצבים של קור. 

סיבה שניה היא חוסר צ'י (אנרגיית החיים) בריאות ובטחול-לבלב, הנובע מירידה כללית בבריאות, או מהפרעה בצ'י הבסיסי כמו במצב שלאחר מחלה רצינית. בשני המקרים הללו, חולשת הצ'י פוגעת בהעלאת הנוזלים מעלה והתוצאה תהיה אובדן שליטה על הסוגרים. נלווים לכך יתר התסמינים של חסר צ'י בריאות ובטחול-לבלב, כמו: שיעול טורדני, חולשת מערכת החיסון, התעייפות מכל פעילות קלה, הפרעות עיכול, ירידה ביכולת האינטלקט של הילד ועוד.

גם רקע נפשי
קיימים מקרים של הרטבת לילה על רקע נפשי. המאפיין מצב זה הוא עימות בין הילד לאמו, המשפיע, על פי עקרונות הרפואה הסינית, על הלב. בפועל נוצר עודף חום- אש, אשר מחליש את הכליות ואזי שוב מגיעים למצב של חסר יאנג בכליות.

טיפול ברפואה סינית
עקרונות הטיפול בהרטבה ברפואה סינית כוללים חיזוק הריאות על ידי הטחול, במטרה לייצב את שלפוחית השתן. דבר זה מושג בעזרת תזונה נכונה וטיפולים הכוללים צמחי מרפא, דיקור לאורך מסלולי האנרגיה הרלבנטיים לריאות ולטחול, לאורך הידיים, הרגליים והבטן או שילוב ביניהם. הדיקור נעשה במחטים דקיקות והדיקור אינו כואב.

במקרים בהם קיימת מעורבות רגשית, יש לגלות את הקונפליקט הגלוי או הסמוי בין הילד לאמו ולמצוא לו פתרון.
התוצאות הטיפוליות בטווח הקצר הן מהירות וטובות ביותר. ברוב המקרים השיפור ניכר לאחר מספר מועט של טיפולים. לאחר סיום סדרת הטיפולים נשמרת השפעתם הטובה לטווח ארוך וברוב המקרים נפסקת ההרטבה לגמרי. במקרים מעטים הילד ממשיך להרטיב אם כי בתדירות נמוכה יותר, בהשוואה למצב הראשוני.

לפעמים הילד זקוק ליותר מסדרת טיפולים אחת. חלק מהכישלונות הטיפוליים נובע על רקע הקונפליקט המתמשך בין האם לילד, על כן חשוב שיתוף הפעולה של ההורים.

משה שטרנפלד הוא רופא MD ופרופסור לרפואה סינית
 

כתובת הקליניקה: רחוב לוי אשכול 50 שיכון ל', תל אביב 
טלפון: 03-6996937
כתובת האתר: www.moshe.org.il
דואל: href="mailto:info@moshe.org.ilinfo@moshe.org.il">">info@moshe.org.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב