דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לרסן את בג''צ 

מאת    [ 07/10/2007 ]

מילים במאמר: 1522   [ נצפה 3832 פעמים ]

הפרקליטות הסכימה להקמת וועדת בדיקה לעניין "החיסול הממוקד" של בכיר החמאס סלאח שחאדה שבו נהרגו 14 פלסטינים חפים מפשע, על סמך פסיקת בג"צ בנושא. שרי הממשלה מתנגדים בראשם ראש הממשלה - הפרקליטות נתנה הסכמתה בלא אישור הממשלה ושר המשפטים. מדובר במהלך מסוכן ובתקדים שתוצאותיו מי ישורינו. להפסיק לרוץ עם הלפיד בראש המבנה ולהיות "אור לגויים" - הם לא ראויים לכך. נהיה תחילה אור לביטחון ישראל.

* מאת: אברהם פכטר - עו"ד

הרושם הראשוני שמתקבל מהחלטת בג"צ ובהסכמת הפרקליטות, על דעת עצמה, כי אנו חיים במדינה לא נורמלית, בניגוד לדמוקרטיות גדולות וותיקות - אלא במדינת בג"צ.
שופטי בג"צ בתמיכת חלק מהמערכת המשפטית, כל כך התאהבו בכוחם ובהשפעתם על המשפט הציבורי שיהיה צורך בחקיקה של הכנסת כדי לרסנם, מאחר והם לא השכילו לעשות זאת בעצמם.
העובדה שבג"צ מכתיב לא רק מהלכים משפטיים אלא גם מהלכים פוליטיים ומשפיע על תהליכים מדיניים - בתחומים שאין לשופטים שום יתרון מעשי או חוקתי על גופי ממשל אחרים, ובוודאי לא על הכנסת ועל הממשלה - אינה מבחינת חדשה או הפתעה.
חדירת בג"צ והתפשטותו לתחומים לא לו, בעניין אמונה, מוסר, צה"ל, ביטחון, מבצעים צבאיים, החלטות ביטחוניות ואפילו מינויים בצה"ל - אינה תופעה חדשה.
מדברים עליה רבות, רבים מתנגדים לפלישה הבג"צית, לרבות שופטים עליונים ונשיאים לשעבר, שלא להזכיר אנשי משפט, אקדמיה ופוליטיקאים. במאמרי: "אפשר לעקוף את בג"צ אסור לעקוף את הכנסת" - ניתחתי בהרחבה את הסיטואציה הספציפית של הבג"צ הישראלי לעומת בתי משפט מקבילים בעולם והבעתי דעתי, כי מאחר ושופטי בג"צ, במיוחד בתקופתו והנהגתו של פרופ' ברק הנשיא הפורש - נתנו לבית המשפט העליון מרחב תמרון משפטי, כמעט בלתי מוגבל, בהרחבת "זכות העמידה" ובהרחבת תחומי השיפוט תחת המטריה של "הכל-שפיט" - יש מקום לחקיקה שתרסן את בג"צ ויחזיר אותו לממדיו המשפטיים הייעודיים שלו, ממנו גלש משך השנים - בהתחשב בנעשה בתחום זה בעולם המערבי הדמוקרטי.
הנשיאה ביניש ממשיכתו של פרופ' ברק, דוגלת באותה דוקטרינה אימפריאליסטית, ורק לאחרונה התבטאה בכנס מקצועי משפטי - לעניין סמכויות בג"צ: "שאסור לסגור את השערים האלה" - כדי לא לפגוע בדמוקרטיה ובשלטון החוק.
ההחלטה בעניין וועדת בדיקה בנושא חיסולו של סלאח שחאדה ע"י צה"ל, לפני מספר שנים בעזה, הוא המשך אותה מדיניות, לאמור: התערבות בהחלטות מבצעיות של שר הביטחון וראש הממשלה, במהלך המלחמה בטרור, כאשר רב המחבלים, שחאדה דנן, מבצע, נותן הוראות, מממן פיגועים, שהידים שמתפוצצים באוטובוסים וברחובות הערים ונרצחים עשרות חפים מפשע - אנו באים באמצעות בג"צ לבדוק אם זה חוקי, להשיב מלחמה לטרור. אם זה חוקי לחסלו - כאשר הוא במודע מסתתר בתוך ועם אזרחים חפים ויודע שחיסולו יביא גם למותם. כאשר הוא פוגע בחפים מפשע במטרה ברורה וייחודית - כל המתנגדים "לחיסולים הממוקדים" - ממענים לזעוק ולהפגין ורק כשצה"ל מחסל רב מחבלים שדינו מוות - קמה זעקת החפים מפשע.
להדגיש פעם נוספת, את מה שאמרתי וכתבתי בהזדמנויות קודמות - "הזכות להגנה עצמית" של ישראל - המוכרת מבחינת המשפט הבינלאומי - כוללת בתוכה גם את הזכות "לחיסול ממוקד" של רב טרוריסט גם מחוץ לגבולות ישראל וגם כשהוא יושב לבטח בביתו עם משפחתו לסעודת ערב חגיגית. החיסול - הוא זכות נגררת מהזכות להגנה עצמית - כשהיא מכירה שיש לה תוצאת לוואי, קשה ומכאיבה כמו פגיעה בחפים מפשע - אבל הזכות להגנה על ביטחון המדינה ואזרחיה, גוברת על הפגיעה בחסרי מגן המשמשים חיפוי גיבוי אזרחי לרוב המחבלים.
הטענה מפי התומכים בוועדת הבדיקה שניהול הבדיקה או תוצאות החלטות בג"צ בתחום זה - מהווים שחפץ משפטי, לגבי העולם והמשפט הבינלאומי, כלפי הנושאים באחריות למעשה, כמו קציני צה"ל, טייסים, שר הביטחון וראש הממשלה, לרבות מעצרים ומאסרים בחו"ל - יש בה אמנם בסיס וממשות אך אינה מדויקת.
שהרי באותן ארצות שניסו או ינסו בעתיד להוציא צווי מעצר או למנוע כניסה של קצין צה"ל, כפי שכבר קרה בעבר לאלוף אלמוג בלונדון, או כתב אישום נגד שרון בבלגיה, יכולים לטעון, טענות נוספות, חדשות, שלא היו חלק מהחקירה/משפט ולדרוש בירור נוסף וחדש בארצן.
כך שלומר, שחקירה/משפט בארץ הוא חיסון למעשים כלפי חו"ל זה לא מדויק. כאשר בג"צ, אישר את הצגת הסרט השקרי המסית המבוסס על עובדות לא נכונות, בכוונה לפגוע בישראל ובצה"ל, הכוונה לסרט ג'נין-ג'נין - היא הנותנת שלא כל מה שנעשה ונבדק בישראל - אכן מקובל על העולם החופשי והצבוע.
לדוגמא: האם המשפט הבינלאומי, או גוף בינלאומי התערב או השמיע את קולו, כנגד פעולות ארה"ב באפגניסטן, בעיראק, בקוסובו - על רוסיה במלחמתה בצ'צ'ניה ובהריסתה את עיר הבירה גרוזני. על אנגליה, במלחמתה בעיראק, במעשיה נגד הטרור באירלנד, בצרפת על שליטתה ומלחמותיה בקולוניות ובאלג'יר וכך רוב מדינות אירופה.
הפתרון המתבקש - ולכך יש הסכמה רחבה בין משפטני העולם, שהחוק הבינלאומי הקיים, המתבסס על 4 אמנות ג'נבה, הסכמי האג וכללי המלחמה - הוא מיושן ולא מתאים למלחמה בטרור, בעת המודרנית. הטרור - הציג כללי מלחמה חדשים ואמצעים חדשים - שאחד מהם הוא "חיסול ממוקד" - אמצעי שלא היה פופולארי מקודם ולא מופיע בספרות המשפטית הבינלאומית הישנה.
להזכיר לציבור - יום לפני מלחמת עיראק האחרונה, כאשר התכוננו חילי ארה"ב לפתוח במתקפה, קיבלו האמריקאים מידע מודיעיני שסאדם חוסיין ומטהו - נמצאים בבית רב קומות מסוים בפרברי בגדאד. הבית הופצץ מהאוויר וקרס כולו על תושביו - כאשר סאדם חוסיין לא היה כמובן בתוכו. איש לא ביקש וועדת בדיקה/חקירה על ניסיון כושל של "חיסול ממוקד" - ובית המשפט העליון בארה"ב גם לא היה נותן צו בעניין זה.

להתנתק משלטון הבג"צ, לצמצם את סמכויותיו באמצעות חקיקה בכנסת - אין מדובר בזמירות חדשות, דעות אלה נשמעות בציבור מזה זמן רב. אין מדובר רק בציבורים שכביכול נפגעו ע"י פסיקות בג"צ וישמחו לצמצם את סמכויותיו, כמו הציבור הדתי והחרדי אלא גם קולות שנשמעים מזמן מקהיליית עורכי הדין, משפטנים ואקדמאים.
במאמרים שפרסמתי בנושא זה, בתקופה האחרונה, כמו: "בג"צ בשדה מוקשים", "בג"צ עשה זאת שוב" או "אפשר לעקוף את בג"צ אסור לעקוף את הכנסת", הבעתי את דעתי, לפיו בג"צ גלש לתחומים לא לו, התאהב כנראה בכוחו, השפעתו והתמיכה והגיבוי שפסיקותיו מקבלות, מאנשי ציבור, פרשנים ואישים החושבים שליברליות, נאורות פלשה לכל תחומי החיים כמו מוסר, דת, אמונה, ביטחון ובמיוחד להיות ולחיות כמו "כל העמים הנאורים" - זאת מטרתו או לפחות שאיפתו (ראה: בג"צ רישום כנישואים לבני זוג מאותו מין - או רישום של שתי אמאות לילד של אחת מהן לנשים החיות יחדיו כזוג). בג"צ 3045/05 - בן ארי נ. מנהל האוכלוסין ע"א 10280/05 - חקק נגד היועמ"ש.
כדי למנוע ספקות, אי וודאות, או פרשנות לא נכונה - בג"צ כמוסד משפטי עליון, הוא חשוב חיוני, שאין לו תחליף במסגרות הדמוקרטיות בה אנו חיים ומתפקדים.
להזכירכם, הפניה לבג"צ רק לפני שני עשורים, היתה מוגבלת וממוסגרת לנושאים בעלי השלכה כללית ציבורית - כאשר הפונה לבג"צ היה צריך להוכיח שיש לו "זכות עמידה" (Locus Standi) - לאמור: שלעותר יש אינטרס אישי ישיר בעתירה או שהוא נפגע ישיר מהחלטה מנהלית, או עוול ציבורי ושהוא נלחם ראשית על השגת מטרתו ותיקון העוול או העיוות האישי שנגרם לו - ולא שהוא פועל או עותר מטעמים כלליים למען תיקון הכלל.
אבל הבעיה העיקרית, אינה בכמות או באיכות העתירות, הבעיה נעוצה בקונספציה ובאידיאולוגיה. שופטי בג"צ התאהבו בתפקידם והשתכרו משפטית מכוחם וסמכויותיהם - כמורי הלכה, קובעי מדיניות, נוהלים וערכי התנהגות - עד שבשלב מסוים, לא רצו ולא יכלו לבלום את יצרם וגבולות התפשטותם.
על רקע מצב זה, צצו עשרות עמותות שבאות לייצג את הכלל והציבור, עמותות שנלחמות בשחיתות ציבורית, במנהל תקין, בלחימה על שלטון החוק וכד'.
אין פסול במעשיהם ורצונם, לשפר את המנהל התקין ואת האווירה הראויה לשלטון פוליטי נקי על פי כללי מנהל תקינים. הבעיה נועצה בכך, שלפעמים נציגי העמותות הנ"ל, חושבים שהם יודעים מה טוב לציבור, מה רוצה הציבור, והם מרגישים כנציגיו עלי אדמות ובהיכלי המשפט. הבעיה - שהם חושבים בתום לב ובטעות שהם מייצגים את הכלל, כשהם לפעמים ופעמים רבות, מייצגים רק את עצמם. שהרי הציבור, על כל גווניו ומגזריו, לא הפקיד בידם מנדט, לייצג אותו, לחשוב במקומו ולטעון במקומו.
כשמנתחים את התופעה הקרויה בג"צ על כל היבטיה - אסור להתעלם מן העובדה שהחברה, הציבור, המערכת הפוליטית והכנסת, אשמים לא במעט בתופעה של עליית כוחו והאימפריאליזם השיפוטי של בית המשפט העליון.
ניקח שתי דוגמאות מהתקופה האחרונה, כדי להדגיש את הנושא - שתי החלטות המייצגות ליד רבות אחרות, את הגלישה המסוכנת והמיותרת של בג"צ - המרגיש כל יכול.
העתירה שהוגשה ע"י מספר עמותות, כנגד נשיא מדינת ישראל, שישהה עצמו מתפקידו או יתפטר לאלתר, כדרישת ההמון, המיוצג כביכול ע"י אותן עמותות - לפני שהתיק והתלונות נחקרו עד תומן, לפני שהיועץ המשפטי לממשלה נתן את חוות דעתו הסופית בעניין. למרות החשדות והאשמות החמורות שהוטחו בנשיא קצב, בג"צ דן בסוגיה, למרות שחוק יסוד נשיא המדינה קובע מפורשות שהנשיא אינו "שפיט" במהלך כהונתו ותוך כדי כהונתו.
אבל בג"צ, חשב אחרת, ובניסיון פרשנות פתלתל, ניסה להקנות לעצמו סמכות משפטית ומוסרית, עד שבסוף הגיע למסקנה שיש לדחות את העתירה בלב כבד.
להערכתי - היה על בג"צ לדחות את העתירה על הסף, מחוסר סמכות ענייני ומשפטי, ולהטיל על העותרים הוצאות כבדות, ולא להציגם כלוחמי הצדק מטעם עצמם, למען הכלל.
גם ההחלטה שניתנה רק לאחרונה, לדחות את העתירה (ברוב דעות) שדרשה לפסול את "וועדת וינוגרד" ולחייב את הממשלה להקים וועדת חקירה ממלכתית, שייכת לאותו תחום של התפשטות לתחומים לא בגיצים ולא שפיטים ע"י בית המשפט.
ההחלטה לבדוק את פרשת חיסולו של שחאדה - מכעיס ובצדק את שרי הממשלה ואת שר הביטחון - שבתחומו נמצאת מערכת התגובה של צה"ל - יתירה מכך החקירה פוגעת בצה"ל, במפקדיו ובלוחמיו - עד כדי הטלת ספק בנכונות המטרות.
צה"ל, לא פוגע בחפים מתוך חוסר תכנון או התחשבות - עשרות פעולות בוטלו, נמנעו ברגע אחרון, הופסקו לפני הביצוע - מחשש לפגיעה בחפים - ולכן אין צורך ביחצנים מבחוץ או ברודפי מוסר כדי ללמד את צה"ל ומפקדיו - מלחמה מהי.
"אין מלחמות נקיות" - מי שיקרא את מאמרי בנושא על דוגמאותיו, יבין זאת בקלות ולכן אלה שמתנגדים להתערבות בג"צ במהלכים מבצעים של צה"ל - לא פחות מוסריים וחכמים מהתומכים.


הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב