דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נישואים אזרחיים באל סלבדור 

מאת    [ 02/08/2011 ]

מילים במאמר: 427   [ נצפה 3807 פעמים ]

...."לאור כל האמור לעיל, ניתן לומר, כי נתקיימו התנאים הנדרשים לצורך רישום פרטי נישואיהם של בני הזוג הישראליים, הם העותרים בעתירת נ.ז, במרשם האוכלוסין. לאור זאת, על פקיד הרישום לרשום את נישואיהם במרשם".

המשמעות הפרקטית של נישואי אל סלבדור הינה ששני בני זוג בישראל יכולים לחתום כאן על ייפויי כוח. כאשר הניירת תגיע לסלבדור, שם יאשרו את נישואי הזוג. בדואר החוזר יקבל הזוג אישור שהם נשואים – משרד הפנים בישראל ירשום אותם כזוג נשוי "רגיל".

לגבי הגירושים של שני בני זוג יהודיים, הגם שנישאו באופן אזרחי, המקובל לצורכי רישום - העניין שונה בתכלית.

קביעה זה של בג"צ 4916/04 מה 19.6.2011 מתבססת על העדר סמכותו של פקיד הרישום במשרד הפנים להכריע בשאלת תקפותו המשפטית של פרט רישום הנוגע למצבו האישי של אדם. בתרגום חופשי אומר בג"צ למשרד הפנים: הרגולציה הדתית אינה יכולה לקבוע בקשר לתקינות נישואים אזרחיים או למנוע את רישום זוג כזה.

גם נישואי פרגוואי הינם נישואים אזרחיים ללא טקס נישואים. מדובר בחוזה מוסדר בנוכחות אחד הצדדים בלבד, בתוספת ייפוי כוח מהאחר. להבדיל מנישואי אל-סלבדור, משרד הפנים הישראלי מכיר בו מזה שנים לצורך רישום נשואים, וזאת להבדיל מנשואי חוזה והסכמי זוגיות מכל סוג. 
בשני סוגי הנישואין, כאשר מי מהצדדים מעוניין בכך, הוא שולח מכתב למקור הסמכות 'המחתנת' והחוזה בטל. כל שנישאר אז הוא לדווח על הביטול למרשם האוכלוסין והזוג גרוש. 
בספרי מגה חיים, במהדורה המקומית ובמהדורה באנגלית, בפרק הרביעי תחת הכותרת על נשים וגברים אני דן אודות ההשפעה שתהיה לתוחלת החיים העולה על אי הנכונות להינשא. נקודת המוצא של הספר הינה שישנה חשיבות למוסד הנישואים, בדרך להקמת התא המשפחתי, ויחד עם זאת יש לשמור על עקרון הוולונטריות שבקשר. לצורך כך מעלה הספר אפשרות להינשא בנישואים רגילים, תוך הסכמה לתחנות יציאה, בדמות גירושים אוטומטיים מוסכמים מראש, המחייבים את חידוש קשר הנישואים מדי 20 שנה.
אפשרות נוספת, בדוגמא קיצונית והפוכה, הינה הנשואים האזרחיים, שבהם כאמור רק אחד מבני הזוג טס לאססונה בירת פראגוואי, ומאשר את נישואיו בפני קונסול ישראל שם, וחוזר ארצה על מנת לרשום אותו ואת בן הזוג כנשואים לכל דבר במשרד הפנים. מראית חתונות מסוג אלה ממחישות איך ניתן ללא כל טקסיות וחגיגיות לקבוע שהחל מנקודת זמן מוסכמת, זוג הפך נשוי, והוא יישאר כזה רק כל עוד ששני הצדדים חפצים בכך.

בספרי, אני מניח, שהממסד הדתי יהיה פרגמטי במצב של תוחלת חיים עולה, שתגרור בעתיד ירידה בנכונות להינשא כלל בקרב אוכלוסיה חילונית. במצב עתידי כזה תתאפשר החלופה של נישואים עם תחנות יציאה מוסכמות מראש. אותם גירושים אוטומטיים ישכנעו בני זוג להינשא – גם כאשר יהיה ברור שלפניהם עוד תקופת מגה חיים של עשרות רבות של שנים.
בעיר מגורי חיפה, מבצעת נישואים אזרחיים מסוג זה עו"ד טרז גורביץ, שיעצה לי בכתיבת ספרי הקודם.

 

ליווי מנהלים במסגרת "אור יישומים בע"מ - מכון פסיכולוגי", מרצה אודות ספריו: "מגה חיים" והמהדורה הבינלאומית "Mega Life" (קונטנטו דה סמריק, 2011), "למות כלכלית ולהישאר בחיים"(פרדס,2007), "מחזור החיים השני" (ספרות עכשיו, 2008). חבר באגודה הישראלית לגרונטולוגיה.  אתר המחבר: http://www.benshaul.co.il להתקשרות: benshaul@benshaul.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב