דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפוליטיקאים בארה ב מפסיקים להתקוטט - השווקים עושים לייק 

מאת    [ 01/08/2011 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 1612 פעמים ]

  אפוקליפסה כלכלית לא כרגע: 36 שעות לפני שהכלכלה הגדולה בתבל נאלצה להכריז על חדלות פירעון – החליטו הפוליטיקאים בארה"ב להפסיק להתקוטט, ולהגיע להסכם בדבר העלאת תקרת החוב המותרת לממשלה הפדרלית על פי חוק. תקרת החוב, העומדת כיום על 14.3 טריליון דולר, תועלה באופן הדרגתי ב-2.1 טריליון דולר – בכפוף לקיצוצי תקציב שיסתכמו בשנים הקרובות ב-2.4 טריליון דולר.

  "זו לא העסקה שאני רציתי", הודה הלילה הנשיא אובמה, בנאום שבו בירך על הסכם הפשרה והפסקת ההתכתשות הפוליטית עם המפלגה הרפובליקנית, יומיים לפני שממשלת ארה"ב נאלצה להכריז לראשונה בתולדותיה על חדלות פירעון. כזכור, בתחילת הדרך ניסה הנשיא אובמה להעביר תוכנית שאפתנית בהרבה, שהיתה אמורה לכלול העלאה של תקרת החוב ב-4 טריליון דולר, שתגובה לא רק בקיצוץ תקציבי אלא גם בביטול הקלות המס לעשירים שחולקו בימיו של קודמו בתפקיד, ג'ורג' בוש.

לפי ההסכם עליו הודיעו הלילה ראשי שתי המפלגות, בשלב הראשון תועלה תקרת החוב ב-900 מיליארד דולר (מתוכם 400 מיליארד דולר באופן מיידי), בתמורה לקיצוץ תקציבי בסך 917 מיליארד דולר. בהמשך, יוכל הנשיא אובמה לבקש העלאות נוספות של תקרת החוב, בתמורה לתוכניות קיצוצים חדשות בהיקף גדול יותר. עוד יימשכו מגעים לגבי כוונתו של אובמה לממן חלק מהתוכנית באמצעות ביטול הקלות המס לעשירים.

עד הערב (כלומר עד מאוחר בלילה, שעון ישראל) צפויות להתקיים שתי ההצבעות שיאשררו את ההסכם ויעלו את תקרת החוב הפדרלי באופן רשמי – הצבעה אחת בסנאט, הנשלט בידי המפלגה הדמוקרטית, והשניה בקונגרס הנשלט בידי הרפובליקנים.

קשה למצוא מי שאינו שותף לאנחת הרווחה הקולקטיבית, מכך שארה"ב לא תכריז על חדלות פירעון מחר – אבל בהחלט ניתן למצוא קולות ביקורתיים כלפי ההסכם: מספר כלכלנים העירו כי ההסכם עלול שלא למנוע את הורדת דירוג האשראי של אג"ח ארה"ב, שעמד מאז ומעולם על הדירוג המושלם טריפל A  . כלכלנים גם ביקרו את האופי המדורג של ההסכם, שיזמן לשתי המפלגות הזדמנויות נוספות להתקוטט ביניהן – והיה גם מי שמצא את הדמיון בין האופי המדורג של ההסכם בארה"ב לבין תוכניות החילוץ באירופה, שגם הן כוללות אינספור שלבי ביניים המספקים לצדדים הזדמנויות חדשות להתנצח. ביקורת נוספת תקפה את ההחלטה להתרכז בקיצוץ תקציבי ולוותר על מיסוי לעשירים: זוכה פרס נובל לכלכלה פול קרוגמן הצהיר כי "אין טעם לדבר על קיצוצים כששיעור האבטלה בארה"ב עומד על 9%", והזהיר מפני "עשור אבוד" לכלכלה האמריקנית.

ואיך הגיבו להודעה על ההסכם שוקי העולם? כצפוי, שוקי המניות קיבלו את ההודעה בברכה, ובשוקי המט"ח התחזק הדולר על חשבון המטבעות המובילים האחרים.

נכון לכתיבת שורות אלו עדיין לא נפתח המסחר בבורסות בארה"ב, אך החוזים העתידיים על המדדים המובילים מעידים על צפי לעליות שערים של כ-1% עם פתיחת המסחר. בבורסות אירופה נרשמות בעת כתיבת הדברים עליות שערים שבין 0.4% (הדאקס הגרמני) ל-1.3% (הפוטסי הבריטי). הבוקר בשוקי אסיה רשמו הניקיי היפני וההנג סנג של בורסת הונג-קונג עליות שערים של 1.3% ו-1%.

במסחר במט"ח בשווקים העולמיים התחזק כאמור הדולר. היורו-דולר נסחר כעת ברמה של 1.4415 דולר ליורו. כמו כן, ניתן כעת להחליף דולר אחד בתמורה ל-76.97 ין יפני. בזירת הסחורות נרשמה עלייה במחיר הנפט וירידה במחיר הזהב. כעת נותר להמתין לעוד יום מסחר בשוק ההון ולראות איך הוא יתנהל.

easytrade מסחר דיגיטלי מתקדם - מסחר באופציות דיגיטליות 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב