דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דפוס מול אינטרנט 

מאת    [ 31/07/2011 ]

מילים במאמר: 523   [ נצפה 2254 פעמים ]

עד למהפכת האינטרנט הייתה מהפיכת הדפוס המהפכה המשפיעה ביותר על חיינו במאות האחרונות. יותר אנשים בעולם הם יודעי קרוא וכתוב בזכותה ואנשים רבים יותר בעולם משכילים בזכותה. ספרים, מגזינים ועיתונים מגיעים לכל, מכל שכבות האוכלוסייה ולכל אחד יש סיכוי לדעת מה קורה בעולם סביבו ולהיחשף לדעות, לנושאים ולמחקרים שלא היה מגיע אליהם אילולא מהפיכת הדפוס.

אך בעשור האחרון האינטרנט החליף את הדפוס. מהפיכת האינטרנט פרצה לחיינו בסערה וכיום כמעט לכל אחד בבית יש חיבור לרשת האינטרנט ובאמצעותה הוא יכול לגלוש ולהתעדכן בזמן אמת במיליוני אתרים הנמצאים בהישג ידו. לאור זאת החלו להישמע חששות באשר לעתידם של מוצרי דפוס: הפרסום בדפוס, דפוס העיתונים והספרים, עתיד בית דפוס ועוד. במאמר זה ננסה לבחון האם החששות מוצדקות.

מצד אחד אכן נדמה שפחות אנשים קונים עיתונים ויותר אנשים מתעדכנים בזמן אמת באמצעות מהדורות החדשות המקוונות ואתרי החדשות. מערכות העיתונים הגדולות מיהרו לנצל את המדיום החדש והעבירו משאבים לטובת האינטרנט. חנויות הספרים נערכו גם הן וכדי לשכנע את ציבור הקוראים להשקיע כסף בדברי דפוס ולרכוש ספרים הן יוצאות במבצעים קיצוניים שגורמות לכעס מצד הסופרים ואנשי הוצאות הספרים.

באמצעות האינטרנט יכולים אנשים לתקשר זה עם זה בעוד שלא כל אחד יכול להיות בעלים של בית דפוס ובעוד שלהפיק דברי דפוס הוא משהו שכרוך בעלות לא מעטה. רבים מעדיפים לפתוח בלוג מאשר להקים עיתון דפוס.

מצד שני, בשנים האחרונות אנו רואים פופולאריות הולכת וגוברת דווקא למוצרי דפוס. עם ישראל רוכש ספרים בהמוניו בזכות המבצעים ואלפי כותרים חדשים יוצאים לאור בדפוס מדי שנה ומודפסים בבית דפוס של כל הוצאה והוצאה. עיתונים המחולקים חינם כמו "ישראל היום" פופולאריים יותר מתמיד ובתחנות האוטובוס ניתן לראות יותר אנשים מעלעלים בהם מאשר אנשים שגולשים באייפון.

לכן, אפשר גם לראות את מהפיכת הדפוס ומהפיכת האינטרנט לא כמתחרות זו בזו אלא כממשיכות זו את זו או משלימות זו את זו. בינתיים נראה שדפוס הוא כאן כדי להישאר. לא רק שהדפוס לא נעלם אלא שכיום בזכות הטכנולוגיה יש יותר ויותר אפשרויות למוצרי דפוס מעוצבים ויותר אנשים יכולים לייצר מוצרי דפוס בעצמם. גם עסקים קטנים יכולים כיום לפנות לבית דפוס ולהדפיס עבורם חומרי שיווק, מה שהיה פעם נחלתם רק של העסקים הגדולים בלבד.

גם הספר האלקטרוני לא מצליח להחליף את הספר בדפוס. אנשים רבים אינם מוכנים להחליף את הדפדוף בספר ואת ההרגשה המיוחדת של דבר דפוס במכשיר קר ואלקטרוני שלא מתחבר לדבריהם לחוויית הקריאה.

מצד שני, האינטרנט מצליח להביא אנשים ליותר ויותר דברי דפוס. חובבי ספרים יכולים לקרוא על ספרים חדשים באינטרנט ואחר כך לרכוש את אותם הספרים לצורך קריאה בדפוס. האינטרנט יכול לשמש כעוד אפיק פרסום למוצרי דפוס ואין לזלזל בו.

האינטרנט הפך בשנים האחרונות למסחרי יותר ויותר ועל רקע זה דווקא הדפוס נתפס עכשיו כמדיום אישי יותר והמוני פחות מהאינטרנט. זו הסיבה שאנשים עדיין ממשיכים לקנות את מהדורות סוף השבוע של העיתונים הגדולים וכל אחד מהעיתונים ממשיך להחזיק בית דפוס משגשג.

לסיכום ניתן לומר ששני המדיומים האינטרנט מצד אחד והדפוס מצד שני הם כאן כדי להישאר. שני המדיומים קשורים זה לזה ומפרים זה את זה ואינם בהכרח מנוגדים זה לזה. שני המדיומים ממשיכים להשפיע זה על זה וימשיכו להשפיע כך נראה גם בעתיד. ואם ניקח בחשבון את המשפט המפורסם של חוקר התקשורת מרשל מקלוהן: המדיום הוא המסר, נבין שגם לדפוס וגם לאינטרנט יש מסר חשוב בדבר מהפיכת מידע וחשיבות המידע שעלינו להפנים.  

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב