כסטודנטים ללימודי כלכלה, קורה הרבה פעמים שמפספסים חלק ניכר מהדברים שנאמרים על ידי המרצה, שלפעמים מופיעים אחר כך בשאלות המבחן. לעיתים, סטודנטים עומדים בפני מצב בו מסיבות שונות אין באפשרותם לצלם חומר מסטודנטים אחרים שמצליחים לרשום את כל מה שאמר המרצה. לכן, סטודנטים רבים בוחרים להקליט את המרצה. הדבר פשוט ביותר – קונים את מכשיר ההקלטה הכי זול ומניחים אותו על שולחן המרצה לפני תחילת ההרצאה. אך האם הדבר תורם בלימודי כלכלה?
התואר הראשון בכלכלה כולל רכיב מרכזי שחוזר על עצמו כמעט בכל הקורסים – גרפים. כל סטודנט לכלכלה מכיר את הגרף הקבוע של ביקוש והיצע שמופיע כל פעם בגרסה אחרת – ריבית ותוצר, תרשימי אינפלציה וכדומה. שאלות רבות במבחנים מתבססות על הגרפים הללו, ועל הסטודנט הממוצע לכלכלה לשאול את עצמו האם באמת נדרש להקליט כל מילה של המרצה, או להתבסס על הגרפים ועל הערות שרושמים לידם.
במידה והקלטתם קורס בכלכלה, האם באמת תקשיבו להקלטה מתחילתה ועד סופה? לצערנו, המרצים לכלכלה עוד לא מצאו דרך להודיע למכשירי ההקלטה בזמן שהם מעבירים מסר עיקרי או נתון חשוב. לכן נוצר מצב בו צריך לשמוע את כל הקורס במיקרו כלכלה שוב ושוב, רק כדי לגלות בסוף שהמרצה סיפר בעיקר אנקדוטות מתחום הכלכלה, והמבחן לא נוגע כמעט למה שנאמר על ידי המרצה.
בנוסף, קורה שמרצים רבים, ובפרט מרצים לכלכלה, אינם מרוצים מהעובדה שמקליטים אותם ללא ידיעתם. למרות שאין כל מניעה בתקנוני האוניברסיטאות לבצע הקלטות של שיעורים, חשוב להודיע למרצה מבעוד מועד שאתם מקליטים אותו. הדבר הגון ומנומס יותר כלפי המרצה, אשר יכול בתגובה להודיע כי אינו מעוניין שיקליטו אותו.
למרות כל האמור לעיל, סטודנטים רבים מקליטים הרצאות במהלך לימודי כלכלה, והתועלת מביצוע הקלטות אלו נמדדת ברמה האישית בלבד. כסטודנט לשעבר לכלכלה וכמי שעובד בנושאי כלכלה שונים, המלצתי היא לאפשר לעצמכם לחלום בהקיץ בזמן שמרצים מספרים סיפורים מניסיונם האישי או כל אנקדוטה אחרת, ולהתמקד בלזכור את החלקים המרכזיים בקורס – אלו שלרוב מופיעים לבסוף במבחן.
מידע נוסף על לימודי כלכלה ניתן למצוא באתר כלכלנים המרכז מידע לגבי קריירת כלכלנים ולימודי כלכלה.