דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תאונות דרכים - חידושי פסיקה 

מאת    [ 27/07/2011 ]

מילים במאמר: 472   [ נצפה 3129 פעמים ]

מאז ומתמיד נאבקו חברות הביטוח לצמצם את ההכרה בתאונות דרכים שאינן "תאונות קלאסיות". תיקון 8 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קבע כתאונת דרכים, מספר מקרים שהוגדרו בו וביניהם תאונה המתרחשת בשימוש ברכב מנועי לצרכי תחבורה - "אגב תיקון דרך או טיפול דרך". תילי תילים של פרשנות על ידי בתי המשפט נערמו בפסקי דין רבים ולעיתים באבחנות דקות ודקיקות שהופכות את הנושא כולו מלאכותי ומסורבל. בדין כולו - חלק ממטרת החוק הינה הלכה ברורה, ידועה ויציבה כאשר כבר נאמר כי לעיתים למרות ש"אמת ויציב" אמת עדיף, עדיין הטעם של היציבות במשפט הוא מטרה בפני עצמה כדי שלחוסים תחת כנפיו של החוק תהיה אפשרות לדעת היכן הם נמצאים, לתכנן ולהתמודד עם מצבי החיים המשתנים במידה ראויה של ביטחון.

 

ההלכה הנוהגת והמשתנה חדשות לבקרים לגבי "תאונת דרכים - מהי?" אינה מוסיפה לביטחון הנדרש בנושא מרכזי של תאונות דרכים -  וחבל שהמחוקק אינו מתמודד עם הסוגיה ומעביר מן העולם את תיקון 8 על חלופותיו ואנו נידונים לרבדים באים ומתגברים של התנצחות בבתי המשפט בנושאים שבהם מוכרע עניין הכיסוי הביטוחי על ידי אבחנות דקות משערה. לאחרונה נדון עניין "תיקון או טיפול דרך" (מתיקון 8) כאשר נהג משאית יצא להניח משולש אזהרה לצורך בדיקת תקלה ורכב שעבר פגע בו, נפסק (פס"ד כבוד השופט א. ריבלין, המשנה לנשיאה) כי יש לראות בהצבת משולש האזהרה פעולה עצמאית המנותקת מפעולת התיקון או הטיפול ולעצמה איננה "תיקון או טיפול" ולכן אין כאן שימוש מוכר ברכב מנועי. הנפגע נפגע כהולך רגל והאחריות לפיצוי - על "קרנית" ולא על חברת הביטוח של המשאית והנפגע ("קרנית" היא תאגיד ממשלתי המפצה לפי חוק, נפגעים בתאונת דרכים בה הרכב הפוגע אינו ידוע- תאונות "פגע וברח" למיניהן). (רע"א - 883/11 "אריה" חב' לביטוח בע"מ נ. אברהים מוחמד ואח')

באותו תיקון 8 "חזקות מרבות" - כגון: "תיקון או טיפול" דרך כאמור, "הידרדרות או התהפכות של רכב והינתקות או נפילה של חלק מהרכב או המטען תוך כדי נסיעה" ועוד.

 

יש מקום להזכיר שבמקרה בו משאית מעורבת בתאונה עם רכב קל על פי התקנות ("תקנות קל - כבד") הביטוח של המשאית יכסה מחצית מתוצאות נזקי הגוף שנגרמו בתאונה. עוד להזכיר כי על פי תקנות נזק שאינו נזק ממון ("כאב וסבל") הנכות בראש נזק זה נמדדת באחוזים מסכום מקסימאלי קבוע לפי אחוזי הנכות עם תוספת בגין ימי אשפוז, כאשר בהיעדר אחוזי נכות ניתן לכל היותר פיצוי עד הסכום המזכה בגין 10% נכות.

 

הגיל גם הוא מדד - כאשר על כל שנת גיל בראש נזק זה - מעל לגיל 30 יופחת סכום הפיצוי עבור "כאב וסבל" באחוז אחד. מכאן שנפגע בן 80 מקבל 50% פחות מבן 30, מוצדק? כנראה שלא, אך אין ספק שהדבר מקל על חברות הביטוח כשאנשים מבוגרים וקשישים מקבלים פחות עבור כאב וסבל. תאונת דרכים היא נושא סבוך ומורכב, הטיפול בו דורש הכרה מעמיקה ועל כן ראוי ורצוי בכל מקרה לפנות ולהסתייע בעורך דין הבקיא בתחום.         

 

ע. שילוני עו"ד נזקי גוף בחיפה    

ע. שילוני עו"ד מומחה בנזיקין ובתביעות לביטוח לאומי - 30 שנות וותק והצלחות. בכל פניה לביטוח מהלאומי צלצלו לבדוק עימנו 04-9985212 משרדים בכרמיאל ובחיפה, שירות בכל מרכז - צפון ישראל.href="mailto:shilonican@gmail.comshilonican@gmail.com">">shilonican@gmail.com  www.shilonican.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב