דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בריחת שתן וטיפולה עי רפואה סינית 

מאת    [ 03/10/2007 ]

מילים במאמר: 698   [ נצפה 5335 פעמים ]

אי שליטה בשתן - Urinary incontinenec

תופעת אי שליטה בשתן יכולה להופיע בכל גיל והסיבות לכך שונות ומגוונות. באופן כללי התופעה מחריפה עם הגיל. לאחד מתוך שלושה מבוגרים ישנה איזושהי בעיה בשליטה על השתן. נשים מושפעות פי 2 מגברים (ליותר מ 50% מהמאושפזות הסיעודיות ישנה בעיה בלהתאפק).
ישנם מספר סיבות לתופעה ומבחינים בין מצבים שהתחילו לא מזמן או תהליך שהתפתח לאט ובאופן קבוע. תופעה שמתחילה באופן פתאומי לרוב תרמז על דלקת בשלפוחית. גורמים אחרים יכולים להיות תופעות לוואי של תרופות והפרעות שמשפיעות על הזרימה, צריכת קפאין ואלכוהול גבוהה, אטרופיה של הואגינה ועצירות חמורה. מצבים כרוניים נובעים לרוב משינויים במוח, בשלפוחית ובצינור השתן או בעיות עצביות הקשורות לשלפוחית (שכיח יותר בזקנים ונשים לאחר המנאפאוזה) או בעקבות סיבוך של ניתוח כריתת הערמונית.

מצבים נוספים בהם יש אי שליטה בשתן הם:
דחיפות: רצון עז להשתין מלווה באי שליטה ואובדן שתן ( נזילה).
רוב האנשים יכולים להתאפק זמן מה לאחר מילוי השלפוחית, לעומתם לאנשים עם דחיפות יש מעט זמן להגיע לשירותים.
דחף ללא דלקת הכי שכיח במבוגרים והסיבה אינה ברורה. לרוב מוסבר ע"י עודף פעילות של השלפוחית והפרעה נוירולוגית (למשל שבץ) המפרים את יכולת המוח לשלוט בשלפוחית. דחף הופך לחמור כאשר מחלה פציעה מגבילה את החולה להגיע לשירותים במהירות.

לחץ: חוסר שליטה על איבוד שתן בשיעול, התעטשות, הרמת משקל כבד, או ביצירת תנועה היוצרת לחץ בתוך הבטן.
הסוג השכיח ביותר בקרב נשים יכול להיגרם מספינקטר חלש (שריר בלתי נשלט של השלפוחית ) ושינויים בצינור השתן כתוצאה מלידה או ניתוח באגן. בנשים לפני מנפאוזה לחץ מופיע בגלל ירידה ברמת האסטרוגן וחולשת אורטרה.
בגבר המצב שכיח לאחר הוצאת פרוסטטה כאשר נגרם נזק לחלק מהשלפוחית.

מלאות: דליפה בלתי נשלטת של כמויות שתן נמוכות משלפוחית מלאה.
הדליפה מתרחשת כשהשלפוחית מורחבת וחסרת רגישות בגלל חזרה כרונית של שתן. הלחץ על השלפוחית גובר עד כדי כך שכמות שתן נוזלת החוצה. בזמן בדיקה פיסית ניתן לחוש בשלפוחית מלאה. בסופו של דבר החולה לא יצליח להשתין בגלל חסימת שתן או ששרירי קיר השלפוחית לא יוכלו יותר להתכווץ.
בילדים חסימת דרכי שתן תחתונות נגרמת בגלל הצרות של סוף האורטרה או הספינקטר. במבוגרים חסימה בין פתח האורטרה לשלפוחית בגלל פרוסטטה מוגדלת או סרטן הפרוסטטה. תופעה זו יכולה להיגרם גם ע"י עצירות ,כתוצאה מהלחץ שנוצר באזור על השלפוחית. תרופות שמטפלות במערכת העצבית והנרקוטיות מורידות את יכולת השלפוחית להתכווץ.

חוסר שליטה טוטאלי: מצב פחות שכיח שבו ישנה דליפה מתמדת יומם וליל. קורה כאשר אין סגירה מוחלטת של סוגר השלפוחית.
ישנם ילדים שסובלים מתופעה זו בגלל פגם מולד. בנשים עם פתולוגיה זו הסיבה היא לרוב פגיעה בזמן לידה ובגברים בגלל ניתוח פרוסטטה.

חוסר שליטה פסיכולוגי: הסיבה היא רגשית יותר מפיסית.
בעיקר בילדים, אך גם במבוגרים עם בעיות רגשיות, לדוגמה הרטבת לילה בילדים. סיבה פסיכולוגית נחשדת כשנשללו שאר הסיבות הפיסיולוגיות ונימצא דיכאון. שכיח שאנשים נוטים לחיות עם הבעיה ולא לטפל בה בגלל פחד, בושה או מחשבה שזה נורמאלי לגיל. ברוב המקרים טיפול יכול לעזור ועדיף מוקדם ממאוחר. ניתן לאבחן ע"י אנמנזה והיסטוריה רפואית.

בדיקת שתן
הכרחית לשלילת דלקת, אולטרסאונד וקטטר למדידת השתן הנותר, בדיקה למדידת הלחץ בשלפוחית בזמן הרפייתה, בדיקת זרם השתן ושלילת קשר הורמונאלי.

הטיפול מתבצע בהתאם לסוג הבעיה. לרוב האנשים עוזרים תרגילים לשליטה בשלפוחית השתן, שיטת פאולה, ביו פידבק, חיזוק שרירי ריצפת האגן, מניעה מחומרים שמגרים את השלפוחית כמו קפאין, או הימנעות מתרופות שגורמות לתופעה כתוצאת לוואי שלהן. הטיפול התרופתי מתרכז בתרופות להרפיית השלפוחית, משחות או כדורי אסטרוגן, תרופות שמחזקות את הספינקטר. במקרים חמורים ישנם פתרונות ניתוחיים (הרמת השלפוחית, קטטר לריקון שלפוחית ומניעת סיבוכים), זריקות קולגן מסביב לאורטרה עוזרות לעיתים ופסיכותרפיה ותרופות אנטי דיכאוניות.

המקרים השכיחים ביותר במרפאתי כוללים:
חוסר איזון הורמונאלי (נשים), חולשה לאחר לידות, וחוסר שליטה בעקבות זקנה והיחלשות שרירי השופכה. חוסר איזון הורמונאלי נפתר לרוב ע"י טיפול בעזרת דיקור סיני (מאזן ברמה עמוקה את ההורמונים), צמחי מרפא ומשחות צמחיות ("מחקות" את האסטרוגן) ותזונה מחזקת ובונה. לאחר לידה הדבר הנכון ביותר לעשות הוא חיזוק פיסי של רצפת שרירי האגן ע"י שיטת פאולה ודיקור סיני. (לפי הרפואה הסינית- נחזק את אנרגיית הכבד וכיס המרה, אשר שולטים על הגידים והשרירים בגוף כולו). במצבי חולשה והזדקנות, ניתן בחלק גדול מהמקרים להקל משמעותית על הבעיה ע"י דיקור סיני וצמחי מרפא ( לפי הרפואה הסינית-מחזקים את אנרגיית הכליות והכבד). בהצלחה ולבריאות זיו אלקלעי מומחה לרפואה סינית וגניקולוגיה www.zivmedica.com

זיו אלקלעי מטפל ברפואה סינית מודרנית ומסורתית. מומחה בטיפול בילדים, נשים, אורטופדיה ובעל נסיון רב בטיפול בגיל השלישי. משתמש בטיפולו בשיטות: דיקור סיני (אקופנקטורה), צמחי מרפא, שיאצו, תזונה רפואית וטאי צ'י (פעילות בונה ומרגיעה). מטפל בקליניקה פרטית בהוד השרון ובקדימה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב