דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דפוס: מהפכת הדפוס 

מאת    [ 25/07/2011 ]

מילים במאמר: 479   [ נצפה 5398 פעמים ]

כיום אנו נמצאים בעיצומה של מהפיכת עידן האינטרנט. חוקרי טכנולוגיה עדיין מנסים להבין כיצד אמצעים מודרניים כמו רשתות חברתיות, טוויטר ואי מייל משנים את חיינו מהקצה לקצה. אך ההמצאה שתרמה לשינוי הגדול ביותר ביחס לכתב ולקריאה היא לא המצאת האינטרנט, אלא דווקא המצאת הדפוס שהנגישה את הקריאה והכתיבה והפכה אותם לזמינים להמונים.

עד להמצאת הדפוס הספרים היו מועתקים ביד, ומעוטרים בצורה מיוחדת, בעיקר על ידי אנשי כמורה ודת. מתוקף כך הם לא היו נגישים לציבור הרחב ומעטים האנשים שידעו לקרוא ולכתוב. כיום נראה לנו לגיטימי וטבעי שכל ילד יודע לכתוב, אך בתקופות ארוכות מאד בהיסטוריה לא היה זה מקובל, במיוחד בקרב מגזרים כמו בני המעמד הנמוך ונשים שלא זכו לגישה ללימודי קרוא וכתוב.

גוטנברג הוא כמובן ממציא הדפוס והאיש שאחראי למהפכת הדפוס. ייתכן ושמעתם את שמו של הממציא הגרמני קודם לכן ולא ידעתם כלל שהוא קשור לדברי דפוס שמונחים בביתכם כעניין של מה בכך. למעשה עוד לפני המצאתו של גוטנברג היה הדפוס נפוץ גם בסין, אך הוא לא היה נגיש להמונים. גוטנברג שכלל את ההמצאה והוסיף לה מכבש דפוס ותבניות יציקה שאפשרו להתייחס לדפוס כהליך ייצור תעשייתי והמוני.  בזכות השיטה של גוטנברג ניתן היה להפריד את האותיות ולהדפיס שוב ושוב כל פעם בצורה אחרת של המערך וכך לייצר ספרים נוספים.

המצאתו של גוטנברג במאה החמש עשרה שינתה את פני ההיסטוריה לעד, אך גוטנברג עצמו כמעט ולא זכה ליהנות מפירותיה ולא הפך לאיש עשיר בזכותה. כיום איילי תקשורת רבים ברחבי העולם הם המרוויחים הגדולים מהמצאת הדפוס. המצאת הדפוס שינתה כל כך את פני ההיסטוריה עד שיש כאלו שטוענים שהיא ההמצאה הגדולה בהיסטוריה ומשווים אותה להמצאות פורצות דרך אחרות, כמו המצאת האש, הגלגל, החשמל והמנוע.

המצאת הדפוס חיזקה את חשיבותה של המצאה אחרת – המצאת הכתב. המצאת הכתב נמצאת איתנו למעשה כבר משחר ההיסטוריה, כאשר בתחילה היה הכתב בנוי מציורים או סמלים ורק אחר כך שוכלל לצורה שבה אנו מכירים אותו כיום.

המצאת הדפוס חיזקה גם את התפתחות ההשכלה. יותר ויותר אנשים למדו לכתוב בעקבותיה, יותר ויותר אנשים רצו ללמוד לקרוא ויותר ויותר אנשים כתבו ספרים וחקרו נושאים שפורסמו והודפסו בעזרת בית דפוס מקומי או ארצי.

התפתחות תעשיית הנייר והמהפכה התעשייתית תרמו גם הם להמצאות הדפוס ולהקמה של בית דפוס אחר בית דפוס. ככל שייצרו יותר ויותר נייר וככל שבית דפוס לא היה רק נחלת העשירים, העלות של מוצרי הדפוס הלכה ופחתה עד שהיא הגיעה להיות זמינה לכל אחד ואחד ולכל בית ובית, בצורה אותה אנו מכירים כיום.

המצאת הדפוס הובילה במאה התשע עשרה להמצאת המדפסת הביתית. בזכות גוטנברג ההפקה של דברי דפוס הפכה עם השנים לדבר שכל אחד ואחד יכול לעשות בביתו. קודם עם מכונת הכתיבה המסורתית, אחר כך בעזרת מדפסת וכיום בעזרת מחשב מתוחכם שיכול לשלוח הוראות לכל בית דפוס.

המצאת הדפוס ממש כמו המצאת האינטרנט בימינו הפכה מידע לנגיש ולזמין לכל. חוקרי אינטרנט וטכנולוגיות חדשות משווים לעיתים קרובות בין הטכנולוגיות ומזכירים לנו שכיום ברור לנו שניתן תמיד להזמין דברי דפוס בבית דפוס, אך שדבר זה לא היה ברור מאליו במשך רוב ימי ההיסטוריה. 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב