דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דמותו של מחנך 

מאת    [ 01/10/2007 ]

מילים במאמר: 544   [ נצפה 9334 פעמים ]

"המורים אינם יכולים להיות יעילים, אלא אם מוכנים הם לעסוק בערכים ובהשקפות. עליהם להכשיר דור של "מצעידים" הקובעים יעדים חדשים ולא דור של "מפייסים" המסתגלים לישן". (ג. פאברי)



המורה/המחנך הראוי

לפני כחודש מלאו 65 שנה לדרכו האחרונה של יאנוש קורצ'אק, שיצא בראש 192 תלמידיו ועוד 8 מבוגרים עובדי המוסד החינוכי שבראשו עמד, אל מותם במחנה ההשמדה.
כשאני חושב על מחנך גדול - הרי יאנוש קורצ'אק (הנריק גולדשמיט) הוא הדוגמה, הוא המופת.
אל בית היתומים שלו הגיעו ילדים מעולם עני וקשוח, שהביאו עמם הרבה חרדות, פחדים וחשדנות. הוא לא היפנה אותם למורי עזר, למורות טיפוליות, לפסיכולוגים או לחינוך מיוחד, אלא לקח על עצמו את המשימה להחזיר להם את אשר נגזל מהם באמצעות מה שכינה:
"אהבה פדגוגית"."אהבה פדגוגית" מושגת לפי קורצ'אק כאשר המבוגר מכובד בעיני הילדים, כאשר רמתו הרוחנית גבוהה, כאשר הוא מהווה עבורם דגם לחיקוי ונותן דוגמה אישית לכל מה שהוא מבקש מהם, כאשר הוא נמנע מלהשתמש בסמכות כפייתית, מתיחס בכבוד לילדים, מחנכם לעצמאות, מבטיח להם שמחת חיים בצד משענת והנאה בתחום האינטלקטואלי.
ועתה צא ולמד - כמה מורים כאלה היו לנו בימי חיינו? כמה מורים (אם בכלל) אנו זוכרים, אשר השפיעו על חיינו השפעה מכוננת?

אין ספור מאמרים נכתבו אודות דמות המורה האידיאלי וכך גם מחקרים שנעשו בקרב תלמידים, מורים בפועל, מתכשרים להוראה, מנהלים והורים. עולות בהם תכונות כמו - מורה אמפתי וקשוב, בעל ידע מקצועי רחב, בעל ידע דידקטי בתחום שיטות הוראה, בעל יכולת הקניית מיומנויות בסיסיות של התנהגות נורמטיבית. דהיינו: מודגשות בעיקר תכונות מקצועיות פרקטיות וכן תכונות של הוגנות ואנושיות.
לא נדרשה במאמרים ובמחקרים אלו דמות של מורה שהוא אדם של תרבות, בעל השכלה כללית ורחב אופקים, אשר רואה בתפקידו שליחות ציבורית.

אם נזכר המורים שלימדו בשנות ההקמה של המדינה - בראשית החינוך העברי בישראל, הרי שהם היו אנשי תרבות בעלי אידיולוגיה וחזון, שראו בתפקידם שליחות ציבורית. הם נהנו ממעמד חברתי גבוה ומיוקרה רבה.

אני מציע, אפוא, בבואנו להעלות את דמות המורה הראוי או האידיאלי, להתמקד דווקא בכך -
במורה משכיל, איש תרבות רחב אופקים, בעל ערכים, הרואה בתפקידו שליחות ציבורית.
ואני שואל כמובן, מדוע נעדרות תכונות אלו מדמות המורה האידיאלי, כפי שמשתקף במאמרים ובמחקרים הרבים שנערכו בשנים האחרונות בקרב אוכלוסיות שונות?

* האם הדבר משקף את מגמת ההפרטה בחינוך?
* האם הדבר משקף את הבוטות והאלימות בהן נאשמת חברתנו?
* האם המעמד הנמוך של מקצוע ההוראה אשם בכך?
* האם המורה סופג את הלכי הרוח והציפיות הסותרות ממנו ומקבל בהכנעה את תפקידו השולי
בעיצוב פני החברה?
* האם תכנית ההכשרה במכללות ובאוניברסיטאות מדגישה את הקניית הידע בלבד ואינה
מכינה את המורה לתפקידו כמחנך?
* ואולי הסיבה לכך היא - שאיננו מקיימים שיח רציני בחברה שלנו אודות מטרות בית-הספר.
השיח נסב בעיקר על אמצעים - כיצד נשתמש בחשבים? כיצד נלמד קריאה? כיצד נשלב
טלביזיה בהוראה? באיזו שיטה להוראת המתמטיקה נבחר? ואיננו דנים במטרות.
במטרות החינוך, במטרות ראויות - מקומיות וגלובליות לחינוך הבית-ספרי.

ס. יזהר מאתגר את החינוך לערכים בכך שהוא מציע לכל דור דיון חוזר בהם וברלוונטיות שלהם. כדבריו:
"אם הערכים הם פרי ההסכמה החברתית, הרי הסכמה כזו מחייבת רק את המסכימים ואינה עוברת אוטומטית לבאים אחרים.
וחייב כל דור לשאול את עצמו אם הוא מסכים, מקבל או דוחה הכל, קצת או כלום.
והחינוך יהיה אז לא ההנחלה המפורסמת אלא ההכשרה להיות:
שותף, בודק, שוקל ובוחר בין אלטרנטיבות."

מי שבוחר להיות מחנך, עליו לדעת שזו אינה עבודה אלא שליחות ודרך חיים.


שלכם,

אמיר הלמר
מאמן אישי ועסקי
www.migdalor.biz
050-2250225 , 077-5531550
אמיר הלמר הינו מאמן אישי ועסקי, חבר בלשכת המאמנים בישראל, בן 36.
כחלק מהחזון שלו, הקים את חברת "מגדלור ? אימון אישי ועסקי", על מנת לעזור לאנשים לעצב את עתידם.

בעבודתו משלב אמיר גישות בניהול ובפיתוח מצוינות, גישות בפסיכולוגיה, קבלה, תת מודע,תורות המזרח ותורת האימון ? COACHING.

רקע השכלתי:

בעל תואר ראשון במלונאות.
בעל תואר ראשון במנהל עסקים.
בעל תואר שני במנהל עסקים, התמחות בשיווק.
בוגר קורס מאמנים ב"גומא ? המרכז הישראלי לגישור ואימון".
בוגר קורס NLP ? LIFE &BUSINESS PRACTITIONER.

לפרטים נוספים:
אמיר הלמר
http://www.migdalor.biz
050-2250225 , 077-5531550



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב