דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסגת הפחד - טיפול בפחד קהל בשיטת NLP ודמיון מודרך 

מאת    [ 18/07/2011 ]

מילים במאמר: 665   [ נצפה 2936 פעמים ]

רבים מאיתנו מכירים את התחושה המלחיצה שהם חווים בזמן שהם צריכים לשאת דברים ולדבר בפני קהל, יחד עם ההתרגשות והפרפרים בבטן, מופיע לעיתים כחכוח לא רצוני בגרון, הפה מתייבש והדופק מתחיל לעלות, המחשבות מתרוצצות בראש, הלחיים מאדימות, כפות הידיים מזיעות ותחושת של לחץ מתחילה להשתלט על הסיטואציה... המילים נשמעות מקוטעות והקול רועד, עד שכמעט שכחנו מה רצינו לומר?!!

פחד קהל, כמו פחד מוות הוא פחד המשותף כמעט לכל בני האדם בעולם, פחד זה מאופיין בתחושת חרדה בכל מה שקשור להתנהגות העלולה לגרום למבוכה או ללעג חברתי ולשיפוט ע"י אחרים, פחד זה נחשב לאחת מצורותיה של חרדה חברתית.

תופעה זו הינה שכיחה למדי ואינה כרוכה בהכרח בנוכחות של קהל גדול, או לא מוכר על מנת לבוא לידי ביטוי ויכולה להתרחש גם בין משפחה וחברים ובסיטואציות יומיומיות מכל תחום בחיינו. כמו: בהתקשרות עם בני המין השני, בעמידה מול כיתה או צוות, בראיונות עבודה, בהימנעות מהשתתפות באירועים חברתיים ואפילו בחשש מלהביע דעה בחברה. באופן כזה או אחר דפוסי התנהגות אלה, גורמים לחסימה בתקשורת הבין-אישית ועלולים לחבל לנו במערכות יחסים, בזוגיות, במסלול הלימודים ובקריירה שבחרנו.

לפחד קהל, יש צורות נוספות של הימנעות מביצוע פעולות בפומבי ומלבד דיבור בפני קהל, לאנשים כאלה יש קושי בביצוע פעולות נוספות כמו: אכילה בנוכחות אנשים, דיבור עם בעלי סמכות או עם אנשים לא מוכרים, שיחה טלפונית עם אדם לא מוכר ועוד מצבים יום יומיים בהם הפחד הבסיסי מפני ביקורת או מפני כשלון מונע מאיתנו להתנהל באופן טבעי.

פחד קהל הוא פחד נרכש במהלך חיינו ומתחיל לתפוס את מקומו כבר בילדותנו, עם הזמן למדנו מה מצפים מאיתנו, וגם למדנו שמבקרים את מעשינו ולכן גם למדנו לפחד, ממה יגידו - ומה יחשבו עלינו - בו בזמן שאנו משתדלים להיראות במיטבנו, אנו גם מודאגים ממה שאנו מקרינים כלפי חוץ ומסתובבים עם תחושה מתמדת של פחד מפני ביקורת ומפני שיפוט חברתי,חוששים מכל טעות שעלולה לאמת את הפחד הזה, שקיים בנו, חוששים מביקורת שלילית, מדחייה, מכישלון, מאכזבה, ובעיקר חוששים להתמודד עם אותם מצבים ובסופו של דבר נמנעים מלעשותם, כי על אף שאנו לא רוצים לאכזב את עצמנו אנו יותר חוששים לאכזב את הסביבה שלנו.

אז איך מתמודדים עם פחד קהל ?

1. יש קשר בין המצב הרגשי שלנו למצב הפיזי ולכן תנועה עוזרת להפיג את המתח, לכן מומלץ לפני שמתחילים, לעשות כמה תנועות, לצעוד מצד לצד, להימתח ולשחרר את הלחץ שקיים בשרירים.

2. שינוי בדפוס החשיבה - לשנות את התפיסה שלנו לגבי התחושה שלנו ובמקום לקרוא לה בשם פחד, נתייחס להתרגשות הזו כאל רגש חיובי שנובע מהרצון שלנו להצליח ולא מתוך פחד להיכשל, בשפת ה-NLP שינוי חשיבתי  זה נקרא מסגור מחדש.

3. הרפיה ודמיון מודרך - בעזרת דמיון ניתן להרגיע את הגוף ואת הנשימה ובכך ניתן להתמודד ביעילות רבה במצבים מעוררי מתח. טיפ: אם למשל נוכחותו של הקהל מלחיצה אתכם, תוכלו לדמיין שאתם עומדים לבד ללא קהל, ואם אתם מתרגשים להציג בפני אנשים חשובים, תוכלו לדמיין אותם כמו ילדים קטנים, זה עוזר ואפילו משעשע.

4. חשבו מחשבות חיוביות-  אל תחשבו על מה שעלול להשתבש ("אני בטוח אעשה בושות") אלא תחשבו על מה שיהיה מוצלח, מכיוון שהתת מודע שלנו לא מבין שלילה וברגע שעולה מחשבה כזו, אנו מזמנים את הסיטואציה הזו הלכה למעשה לתוך חיינו.
ד"ר ג'וזף מרפי, מחוקרי הלא-המודע, טען שמחשבותינו משפיעות על התת-מודע שלנו ומכתיבות לו את הדרך שבה הוא מכוון אותנו, ולכן מחשבות חיוביות תורמות לנו, ומחשבות שליליות גורעות מאיתנו.

4. אפשר לשתף את הקהל בהתרגשות שלכם, זה אותנטי ומפחית את הלחץ, כי ברגע שאנו מנסים להסתיר את ההתרגשות שלנו זה גורם לנו ללחץ מיותר.

5. כלל זהב: ככל שתתרגלו ותעשו את זה יותר פעמים, כך תפחת תחושת החרדה ופשוט תתחילו לעשות !

6. והכי חשוב פשוט להיות !!! היו נוכחים ברגע הזה, בפגישה, במסיבה, במקום הזה, בלי שיפוט עצמי בלי ביקורת ובלי מחשבות מיותרות, פשוט תהיו ברגע הזה!

בתהליך ממוקד בשיטת NLP ודמיון מודרך, אנו מאתרים את החסמים הרגשיים אשר מפריעים לנו ל- NLP כלים יישומיים מתחום התקשורת בין אישית, דרכם אנו לומדים להשתמש בכלים אלה ומאפשרים לעצמנו להשיג את המטרות שלנו, ולהגדיל את הסיכויים שלנו וליצור לעצמנו מערכות יחסים בריאות, לימודים מוצלחים ולפתח את הקריירה אשר תמיד חלמנו עליה !!  

רחלי דגן, מנחה תהליכי שינוי והעצמה אישית בשיטת NLP ודמיון מודרך

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב