דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הקשר בין ידע ויזואלי ועיצוב גרפי 

מאת    [ 18/07/2011 ]

מילים במאמר: 1039   [ נצפה 4063 פעמים ]

 

מרגע הופעת האינטרנט אנשים צורכים ידע ויזואלי.

דפי האינטרנט הראשונים היו קבצי טקסט חסרי גרפיקה או תמונות. דפים אלה הציגו אינפורמציה ממנה שאבו הגולשים ידע בצורה טקסטואלית פשוטה ללא גירוי גרפי. אבל האמרה "תמונה שווה 1000 מילים" מהר מאוד הפכה למציאות גם באינטרנט ולאט לאט החלו להופיע המחשות גרפיות למידע הטקסטואלי, בתחילה באמצעות תמונות בודדות ששולבו באתרים השונים בין שורות הטקסט ולאחר מכן החלו להופיע אתרים מעוצבים שהעיצוב שלהם נבע מהתוכן שלהם – התוכן השפיע על עיצוב האתר.

המושג "ידע ויזואלי" החל באמת לצבור תאוצה כשהחלו להיווצר הצגות גראפיות של מידע בהתאם לסטנדרטים שונים והחלו לצוץ חברות שמתמחות בהצגה גראפית של נתונים (חברות עיצוב אתרים או חברות שמעצבות User Interfaces).

 

ההצגה הגראפית ממחישה את הנתונים בציור ומאפשרת לקלוט אותם במבט. והיא מהווה מרכיב משמעותי בתהליך פיתוח מערכות מידע ואתרי אינטרנט על מנת להעביר נתונים ומידע. למרות זאת כמעט ולא קיימת הדרכה על איך לבנות וליצור גראפיקה "טובה" ולכן לרוב ביצירת הגראפיקה מתבססים על אינטואיציה או ניסיון, דבר היוצר לעיתים עיצובים גראפיים שמעבירים אינפורמציה חלקית, מוטה או שגויה. מעבר לכך צורת ההצגה הגרפית מתבססת יותר על טעם אישי ("איך הדברים נראים") ופחות על עובדות מדעיות הקשורות לתפיסה האנושית של המידע. בנוסף נעשה שימוש בכמות מוגבלת של "אוצר מילים גרפי" (שימוש בסימנים גרפים) ולכן איבוד הפוטנציאל הגלום בהצגה גרפית של מידע.

איך מודדים מה זה גראפיקה "טובה"?

גראפיקה היא למעשה משפט או "סיפור" המוצג בשפה גרפית. מכיוון שהמטרה העיקרית של כל שפה הינה לשם תקשורת אזי גראפיקה "טובה" הינה אחת כזו אשר מתקשרת ביעילות. "יעילות התקשורת" של גראפיקה (או היעילות הקוגניטיבית) נמדדת במהירות, בקלות ובדיוק שבה האינפורמציה המועברת מובנת לצד המקבל אותה. יעילות התקשורת של הגראפיקה אינה משהו שכבר כלול בה אלא משהו שחייבים לתכנן, לכלול וליצור מראש כשבונים אותה.

הפרקטיקה כיום

למרות חשיבותן של ההצגות הגראפיות למעשה כמעט ואין כיום הדרכה או לימודים מבוססים על איך לבנות אותן נכון. והן נבנות בהסתמך על טעם אישי, ניסיון או "מה שנהוג" - קונצנזוס מה שגורם לעיוות המידע או להכנסת מידע שגוי. באמצעות לימודים אונליין ניתן ללמוד יותר על עיצוב גראפי ולשפר את ההחלטות הנלקחות בבניית הגראפיקה, במיוחד באתרי אינטרנט שנוטות להיות מושפעות גם מ "אסתטיקה" (מה "שנראה טוב") למרות שזה לא תמיד מה שמתקשר הכי טוב עם המשתמש.

מצב המחקר הנוכחי

המראה הנתפס של מערכות מידע ואתרי אינטרנט הוזנח לרוב ע"י חוקרי פיתוח מערכות מידע ועל ידי מורים שמלמדים אונליין באינטרנט. בעוד בעיות של סמנטיקה או תוכן נתפשים כבסיס לתהליך העברת המידע. ההצגה הגרפית (איך להציג באופן ויזואלי את המידע) נתפשת כבעלת חשיבות משנית או שאין לה משמעויות. ההצגה הגרפית ע"י הצורות השונות נראית לחוקרים כחסרת חשיבות אפקטיבית ויותר בעלת מקורות של אסתטיקה וטעם אישי.

חוקרים בתחום הבנת הידע הוויזואלי מציעים בדיוק את ההפך: היעילות הקוגניטיבית (יעילות התקשורת) נקבעת בעיקר ע"י המראה הנתפס של הגראפיקה – אפילו השינוי הקטן ביותר בהצגה הגרפית יכול להשפיע רבות על ההבנה ועל הביצוע בפתרון הבעיה.

תיאוריות התקשורת גרפית

על מנת לבצע עיצוב גראפי נכון ויעיל יותר מבחינה תקשורתית יש להתמקד בשני נושאים:

1.    השפה הגרפית – ככל שנטיב להכיר את השפה הגרפית ולשלוט בה כך נוכל ליישמה לצורך תקשורת יעילה יותר.

2.    התחשבות במודל עיבוד נתונים גרפיים אנושי – זה נדרש על מנת לאפשר בחינה של אלטרנטיבות להצגה הגרפית.

השפה הגראפית

השפה הגרפית בנויה ממשתנים ויזואליים המחולקים ל2 משפחות: משתנים פלאנריים (planar)  בעלי 2 מימדים המגדירים את מיקום האובייקטים השונים בדיאגראמה (מיקום בציר X וציר Y) ומשתנים רטינאליים (retinal) המגדירים את המאפיינים הגראפיים של האובייקטים בדיאגראמה כפי שמשתקפים בעין האנושית. השפה הגראפית המוצגת לקוחה דווקא מעולם העיצוב הגראפי.

מודל לעיבוד נתוני גראפיים אנושי

 

א.    המשתנים הגרפיים נקלטים באזור הקליטה של העין ומוכנסים להמשך התהליך, חלקם בצורה טורית וחלקם באופן מקבילי.

ב.     המשתנים הגראפיים מחולקים לקבוצות בהתבסס על המאפיינים הויזואליים שלהם. Gestalt Laws of Perception מגדירים אוסף חוקים לאופן שבו מחולקים המשתנים לקבוצות.

ג.      הנתונים הנקלטים מועברים לזיכרון לטווח קצר – זיכרון העבודה (WM) אשר מעבד ומפרש את המידע הנקלט. זיכרון העבודה מסנכרן בין תהליך קליטה ויזואלי מהיר לבין זיכרון קוגניטיבי (הכרתי) איטי יותר. כאן נקבע סדר ההתייחסות לאלמנטים השונים בדיאגראמה.

ד.     המידע שהוצא מהזיכרון לטווח קצר מושווה עם מידע הנשלף מזיכרון לטווח ארוך (LTM) וכך מפורש המידע בהתאם למידע קודם המאוחסן בזיכרון זה. זיכרון זה אינו מוגבל בזמן ויש לו קיבולת נתונים אין סופית אבל הוא איטי הרבה יותר בזמן הגישה אליו. שם נמצא הידע בתחום מסוים הנדרש כדי להבין את מה שתרגם הזיכרון לטווח קצר.

עקרונות ליצירת גראפיקה אפקטיבית

העקרונות המובאים מבוססים על עדויות תיאורטיות ואמפיריות ממספר תחומים שונים כמו קרטוגרפיה, מידול תפיסתי, פסיכולוגיה תפיסתית, תיאוריות בנושאי תקשורת, גרפיקה ממוחשבת, עיצוב גראפי, השכלה, פסיכו-פיסיקה ועוד. ניתן ללמוד באינטרנט יותר על עקרונות אלה ואיך ליישמם:

הבחנה בין העצמים הגרפיים השונים – על העצמים להיות מובחנים בקלות מהרקע (באמצעות גודל,קונטרסט ומרחק מאלמנטים אחרים,שימוש במרווחים) ואחד מהשני (תלוי בכמות וגודל השינויים בין האלמנטים השונים).

שמירה על גבולות התפיסה האנושית – לא להלאות גראפיקה אחת ביותר מדי אינפורמציה, הגדרת "מודולים" או קבוצות בתוך הגראפיקה של עד 2±7 אובייקטים (גבול התפיסה).

הדגשת אלמנטים חשובים – הדגשת האלמנטים החשובים לעומת האלמנטים הפחות חשובים.

אם משתמשים בכמה "קבוצות גראפיות" יש להגדיר מכאניזם לאיחוי קוגניטיבי שלהן.

שימוש בהצגות מובנות והגיוניות למידע – שימוש בסימנים וקשרים מוכרים מאפשר הורדת העומס בשלב ההבנה של הגראפיקה.

ארגון האלמנטים השונים בקבוצות הגיוניות – בהתאם לאופן שבו התפיסה האנושית מחלקת אותם לקבוצות על מנת לייעל את תהליך העברת התקשורת.

זיהוי קל של מהות הגראפיקה – זיהוי חיצוני: יש לתת כותרת לאתר האינטרנט שתסכם את מהותו. זיהוי פנימי: על הגראפיקה לאפשר הבנה מהירה של סוגה מהמבנה שלה (לפי הסוגים שמאוחסנים כבר ב LTM בזיכרון האנושי), יש להוסיף מקרא לסימנים השונים.

שימוש ב"שפה הגראפית" במלואה – כיום רוב העיצובים הגראפיים עושים שימוש ב"אות" אחת או שתי אותיות מהשפה: צורה וצבע. הצורה היא המשתנה בעל העברת המידע הנמוכה ביותר מבחינת המוח האנושי. שימוש באלמנטים נוספים של השפה (למשל גודל) מגדיל גם את רמת העניין בגראפיקה ולכן באתר האינטרנט.

הגבלת מספר סוגי האלמנטים הגראפיים בעיצוב אחד – ניתן להעביר חלק מהמידע גם בצורה טקסטואלית, על מנת לשמור על רמת עומס גראפי נורמלי.

 

 

 



אתר שיעורים - לימודים באינטרנט




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב