דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לטפח דימוי עצמי גבוה אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז? 

מאת    [ 17/07/2011 ]

מילים במאמר: 814   [ נצפה 4070 פעמים ]

מה זה בעצם יחס חיובי ומה מידת חשיבותו בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז? ילדים אלו חשופים לעיתים קרובות ליחס שלילי, בעקבות התנהגות שעשויה להפריע ולגרור אחריה יחס שלילי מהסביבה. יחס שעלול להיות מתסכל עבור ילדים אלו, בייחוד כאשר אין הם מצליחים לשלוט בתסמיני ההפרעות. כתוצאה מכך הדימוי והערך העצמי שלהם  יורד.

 

מצב זה בו ילדים עם הפרעות קשב וריכוז  רואים את עצמם באור שלילי, מקשה עליהם בהתנהלות אופטימאלית עם התסמינים. הם עלולים להיכנס מצב ללא מוצא, כיוון כל התנהגות שלילית שלהם זוכה ליחס שלילי ובעקבותיו לדימוי עצמי נמוך, מה שגורר אחריו התנהגות קיצונית יותר ובעקבותיה יחס שלילי ואין לה זה סוף.  הללו עלולים לגרום אצלם להתפתחות של חרדות, התנגדות מוגברת ודיכאון.


התייחסות חיובית לילדים עם הפרעות קשב וריכוז היא בעלת משקל רב וחשוב להתמיד ולנקוט בדרך זו,  על אף הקשיים שנוצרים בעקבות ההתנהגות והקונפליקטים, הגורמים לרוגז רב ומתישים את הסובבים. על השינוי להיעשות בהדרגה, תוך מודעות לכך שיש להתייחס לכל אקט או מעשה פעוט ככל שיהיה ולהעניק בעקבותיו יחס חיובי באופן עקבי.

כך לומר למשל :

 

-          "אני גאה בך שהחזרת את הצעצועים לארון מיד לאחר שסיימת לשחק בהם."

-          "כל הכבוד שפינית את הכלים משולחן ושמת אותם בכיור ביוזמתך עם סיום הארוחה."

-          " כל הכבוד שעזרת לי לקפל את הכביסה ולשים אותה בארון, בלי שביקשתי ממך."

 

 

משפטים אלה מעניקים יחס חיובי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ובה בעת מטפחים אצלם את ההתנהגויות הרצויות לכם. באמצעות שבחים ומחמאות אתם גורמים לעיצוב ההתנהגות שלהם. למידה זו נקראת חיזוק חיובי, שפירושו מתן גירוי נעים כגון מחמאה, המגביר את התדירות של התגובה אותה מעוניינים לחזק. חשוב להעניק את החיזוק החיובי מייד או בסמוך להתנהגות זו, כך ניתן להעלות את מידת ההיענות להמשיך בהתנהגות.

 

יחס חיובי יכול לבוא לידיי ביטוי בדרכים שונות, לאו דווקא מילוליות, כמו למשל  חיבוק, קריצה, נשיקה הנהון ראש, טון דיבור, יציבה,  הבעות פנים   וכו'. תגובות אלו מסייעות בהעברת המסרים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ומחזקות אצלם את תחושת ההערכה העצמית. חשוב שתהיה הלימה בין המסר המילולי למסר הלא מילולי, כיוון שילדים יכולים בקלות רבה לזהות מסרים מוטעים. לכן היו אמיתיים וכנים בתגובותיכם.

 

משימות פשוטות לילדים ככלל, עשויות להיות מורכבות יותר לביצוע עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. לכן חשוב להעניק להם חיזוקים חיוביים על העבודה והמאמץ המושקע ולא להתמקד רק בתוצאה. חשוב לעודד אותם להמשיך ולנסות, גם אם המשימה לא מתבצעת במלואה. כך תוכלו לגרום להם להמשיך בהתנהגות זו בעקביות ובמשך הזמן לגרום להם להצליח לבצע את המשימה כולה.

להענקת זמן איכות באופן  עקבי משמעות רבה בשיפור ובהעלאת הדימוי העצמי של ילדי עם הפרעות קשב וריכוז. כאן טמון הכוח שלכם כהורים וככל שילדים ומתבגרים חשים הערכה וקרבה רבה להוריהם כך הם נוטים לפתח דימוי עצמי ובטחון עצמי גבוהים יותר וכתוצאה מכך יפחת הסיכוי להתנהגות לא רצוייה.

 

חשוב להקדיש לילדיכם זמן איכות אישי בן 20 דקות ביום לפחות , בו ילדיכם יוכלו לבחור באיזה פעילות הם מעוניינים. למשל לרכב על אופניים, לשחות בבריכה, לשחק מונופול, לבשל וכיוצא באלה. כל מה שיתחשק לו.

 

כאשר יש כמה ילדים במשפחה, חשוב להכין לוח זמנים בו יתאפשר לכם בילוי אישי בנפרד עם כל אחד מהילדים, לאו דווקא באותו יום והדבר אמור לא רק לגבי ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. חשוב מאוד להתמיד בכך. מומלץ כי הזמן יוקדש רק לילדים, תוך הימנעות עד כמה שניתן מהסחות דעות, כגון שיחות טלפון, טלוויזיה דולקת ועוד.

 

זה הזמן שלכם להיות עם ילדיכם ולהקשיב להם. תנו להם חופש לומר את שיש להם להגיד. הקשיבו וכבדו דעותיהם, אף אם אינכם מסכימים איתן. הקפידו לשמור על אווירה נינוחה, נעימה, חמה וחיובית. מהר מאוד זמן זה יהפוך חשוב לכם ולילדיכם ותהיה לו תרומה אדירה לחיזוק הדימוי העצמי שלהם ולהתנהלות התקינה של המשפחה, בין אם הם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ובין אם לאו.

 

בהצלחה!


 

AttenGo השיטה הנוירו-קוגניטיבית לטיפול יעיל בהפרעות קשב וריכוז. השיטה מתמקדת בבעיה הפיסיולוגית של פעילות המוח ומשפרת את התפקוד היומיומי בשמירת ריכוז לאורך זמן,שמירת ריכוז בסביבה עם הסחות דעת,אירגון ויכולת טובה של ניהול הזמן. שיפור עד תיקון מלא של זיכרון העבודה,פיצול קשב,הפניית קשב, קשב סלקטיבי.


לפרטים: אטנגו - הרצליה 09-9511515, דוא"ל: support@attengo.com אתר אינטרנט: www.AttenGo.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב