דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מחאת האוהלים-דיור בר השגה לזוגות צעירים, פרקים נבחרים מתוך התכנית פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים, מחבר : רפאל לב-ארי 

מאת    [ 17/07/2011 ]

מילים במאמר: 6085   [ נצפה 3527 פעמים ]

בחודש ינואר 2011 הגיש רפאל לב-ארי לקובעי המדיניות תכנית להסדרת דיור בר השגה לזוגות צעירים, התכנית פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים הועברה לאחרונה לידיעת מרבית חברי הכנסת.

מעניין לקרוא את פרק ו' בתכנית שבו קריאה ישירה לצעירים לצאת למאבק ציבורי, נראה כי הקריאה נענתה והצעירים החלו במאבק אשר עתיד להביא לשינוי בהתייחסות הממשלה והכנסת למצוקת הדיור של צעירים וקבוצות חלשות באוכלוסייה.

פרק ו'- מחאת הזוגות הצעירים 

הצעירים עדיין לא הניפו בעוז את דגלי המאבק. הצעירים עדיין לא נשאו בזעם את שלטי המחאה. הצעירים עדיין לא קראו בגרון ניחר את זעקות הקרב. הצעירים עדיין לא דרשו את ראשם של האשמים במחדל. הצעירים עדיין לא החלו לצעוד אל יום המחר, אבל הצעירים כאן והמחדלים כולם כבר כאן ואחראים לא היו לשום מחדל, על כן המאבק בוא יבוא ופניו לפרוץ מחסומים, להסיר את איוולת הממשל, לגעת בתקווה, לחולל מהפכה. 

העדרו של דיור בר השגה הוא בנפשם של הצעירים, אם ישלימו עם המצב הקיים יאלצו לקחת הלוואות אימתניות לרכישת דירה גדולה כדי לחיות בפחד ובעבדות, אם יירתעו מההלוואות יחיו חיי שכירות ללא מוצא. דילמת הצעירים יכולה הייתה להיפתר לו רק מדיניות הדיור הממשלתית הייתה מאפשרת את קיומו הסביר של דיור בר השגה, אבל ממשלות ישראל הפקירו את הצעירים לגורלם. 

הזוגות הצעירים מפוצלים כיום לשני שבטים, שבט האשליה אשר רכשו דירה מעבר ליכולותיהם הכלכליות והם צפויים לחוש את השפעתו של כל משבר כלכלי במדינה עד כדי איבוד דירתם והותרתם כבעלי חוב, ושבט ההמתנה שטרם רכשו דירה, אך אינם יכולים להשלים עם המצב הקיים. רוב הזוגות הצעירים במדינה נמצאים במצוקה אמיתית, וכלל לא משנה אם הזוג הצעיר משויך לשבט האשליה או לשבט ההמתנה, מבחינת הזוגות הצעירים המצב הוא מאיים, חסר תקווה ובלתי נסבל. 

מחאת הזוגות הצעירים כנגד העדרה של מדיניות ממשלתית להסדרה רחבה של דיור בר השגה, צריכה לרתום את כל הזוגות הצעירים למאבק. לזוגות צעירים שכבר רכשו דירה חשוב מאוד שזוגות צעירים נוספים לא יסתבכו בנטילת משכנתא גבוהה, ככל שאלה האחרונים מצטרפים עוד ועוד לשבט האשליה, כך יגבר הסיכון למפולת שתמית אסון חברתי על כל הזוגות הצעירים. 

שאלת הזמן היא קריטית, מחאת הזוגות הצעירים חייבת להתחיל מוקדם ככל שניתן כדי שתהיה השפעה על קובעי מדיניות להסדיר בנייה רחבה של דיור בר השגה. הממשלה מגלה חוסר אונים כאשר היא מתמודדת עם בועת הנדל"ן, מה יקרה אם תצטרך להתמודד עם משבר כלכלי קיצוני, האם יהיו לה אז כוחות להניע את ענף הדיור לבנייה רחבה של דיור בר השגה, שחשיבותו עוד תעלה בתקופה של משבר כלכלי קיצוני. 

הצעירים במדינת ישראל אינם ששים למאבק ומחאה בסוגיות חברתיות מסיבות שונות, אבל בעניין הדיור אין להם על מי לסמוך, זה הגבול שלהם, זו גזרת האחריות שלהם, כאן הם יכולים לרכז את כוחותיהם ולהפעילם. מדינת ישראל זקוקה לטלטלה והיא יכולה לבוא רק מכיוונם של הצעירים, שפעם אחת תהיה כאן מחאה ראויה, אמיתית וסוחפת, משפיעה ומשנה מציאות, מעוררת תקווה.  

כדי שתתרחש מחאה ציבורית משפיעה ומשנה מציאות צריכים להתקיים שני תנאים, האחד, הציבור מודע לעומק הבעיה החברתית הקיימת בנושא מסוים, והאחר, הציבור תומך בפתרון מסוים לבעיה החברתית והוא נוטה להאמין כי בכוח המחאה קברניטי המדינה ישתכנעו לאמץ את הפתרון המוצע. 

אין חולק כי קיימת בעיה חברתית כתוצאה מהמשבר בענף הדיור ובדגש על מצוקת הזוגות הצעירים. אין גם חולק כי עד עתה לא היה אף פתרון בנמצא שאחריו ילכו אלפי זוגות צעירים למאבק. פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים מציב בפעם הראשונה אתגר אמיתי בפני הזוגות הצעירים, יש פתרון מגובש, עכשיו השאלה היא, האם יש נכונות למאבק בקרב הזוגות הצעירים לקידום הפתרון? 

עורו הצעירים, עורו למאבק, הרעידו בקולכם שרי ממשלה מנומנמים בדירות יוקרה ושלווים באחוזות פאר, בל ישנו לבטח, ישובו לעבודה מבוקר ועד ליל ומליל עד בוקר, עד יהא פתרון דיור הולם בעבורכם, וכאשר תמצאו מקום ובו מיטה נוחה לשים את ראשיכם עליה ללא מורא ופחד, הניחו אף לשרים וישובו לבתיהם.   
 

פרק ג'- פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים 

הבעיה המרכזית הניצבת בפני קובעי המדיניות בענף הדיור נוגעת לדיור בר השגה לזוגות צעירים,

בעיה זו לא תיפתר ללא מעורבות הממשלה ו/או הכנסת שכן האינטרסים הפועלים בשוק הנדל"ן הביאו לחיסולו בהדרגה של דיור זה. פתרונה של הבעיה מחייב התייחסות לארבעה פרמטרים כלהלן:

הגדלת ההיצע, ייעוד הדירות, מחיר הדירות ומיקום הדירות. בהתאם לזאת המדיניות שתאומץ תגדיר את הפתרון לבעיית היעדרו של דיור בר השגה באופן הבא: 

הגדלה משמעותית בהיצע הדירות הקטנות בנות 3 חדרים, ייעודן של הדירות עבור הזוגות הצעירים, מחירן של הדירות יהיה נמוך מערך השוק ורובן של הדירות האלה תשווקנה באזורי הביקוש.  

פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים הינו רעיון שמטרתו לפתור את סוגיית היעדרו של דיור בר השגה בהתאם להגדרה המדויקת לעיל. בפרק זה ארבעה חלקים המציגים את עיקרי התכנית לקידום פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים כלהלן: מעורבות ממשלתית, תכנון ובינוי, זכאות לזוגות צעירים וניהול הפרויקט.       

חלק א'- עיקרי התכנית- מעורבות ממשלתית 

1.   דיור בר השגה 

      ממשלת ישראל תאמץ מדיניות למעורבות פעילה וממוקדת בשוק הדיור כדי לתת מענה להיעדרו של

      דיור בר השגה, לאור כשל שוק חמור אשר הביא לחיסולו של דיור זה, ולצורך יצירת היצע דיור

      לשכבות אוכלוסייה חלשות וכן למעמד הבינוני, בדגש על הזוגות הצעירים. שכבות אלה הן הנפגעות

      העיקריות של השוק החופשי בענף הנדל"ן שלא בנה דירות המתאימות ליכולת הכלכלית של

      המשפחות ואשר הותיר אותן ללא אופציית דיור. 

2.   בינוי 45,000 יחידות דיור 

      ממשלת ישראל תקבע את יעד המדיניות למעורבות פעילה בשוק הדיור ולהגדלת היצע דיור בר

      השגה למשך 10 השנים הקרובות וזאת להיקפי בינוי של 45,000 יחידות דיור, ממוצע של 5,625

      יחידות דיור לשנה (שמונה שנים המיועדות לבנייה נטו). המעורבות הממשלתית בתקופה זו בשוק

      הדיור הכולל שבו מסתיימת בנייתן של כ-40,000 דירות בממוצע מדי שנה, תהיה לפיכך בשיעור של

      כ- 14%.    

3.   הקצאת קרקע מדינה בחינם  

      ממשלת ישראל תנחה את מועצת מקרקעי ישראל לקבל החלטה על הקצאת קרקע מדינה בחינם

      למטרת מגורים במסגרת פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים. היזמים לא ידרשו לשלם עבור

      המגרשים המיועדים לבנייה לזוגות צעירים והיא תועבר אליהם בכפוף לקריטריונים שיקבעו ע"י

      מינהל מקרקעי ישראל, בהתאם לכך מחירי הדירות לרוכשים לא יכללו את מרכיב עלות הקרקע.  

4.   מתן היתרי העסקה לעובדים זרים 

      ממשלת ישראל תורה למשרד הפנים להנפיק מתן היתרי העסקה ל-10,000 עובדים זרים חדשים

      בענף הבינוי, אשר יועסקו אך ורק באתרי בנייה הנכללים במסגרת פרויקט דיור מעבר לזוגות

      צעירים. הממשלה תסדיר בחקיקה את העסקתם של העובדים הזרים בפרויקט המיוחד וכן תקבע

      בחוק ענישה למי שיעסיק עובד זר בפרויקטים אחרים שאינם מהווים חלק מפרויקט דיור מעבר

      לזוגות צעירים.  

5.   מחיר למשתכן  

      משרד הבינוי והשיכון יכלול את פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים במסגרת תוכנית "מחיר

      למשתכן". עם זאת, בשונה מתוכנית "מחיר למשתכן" מחירי הקרקע  יהיו אפס, כך שבמכרזי מינהל

      מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון יהיה קבוע מראש רק מחיר הבנייה בכל פרויקט. הצעות

      הקבלנים והיזמים לא תכלולנה את מרכיב עלות הקרקע וכל הצעה תיבחן גם מול ערך הדירות בשוק

      הכוללות את מרכיב עלות הקרקע ואשר יש להן מאפיינים דומים של מיקום וכו', וזאת כדי לוודא

      שאכן הדירות תתומחרנה בניכוי מרכיב עלות הקרקע.

         

6.   מתן עדיפות בדיוני הועדות התכנוניות 

      משרד הפנים ינחה את ועדות התכנון המקומיות וכן את ועדות התכנון המחוזיות לתת עדיפות בקביעת

      מועדי דיון עבור תכניות מגורים שתוגשנה במסגרת פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים, וזאת

      במטרה לקצר את משך הזמן הנדרש עד לקבלת האישורים המתחייבים מהועדות השונות. הועדות

      התכנוניות תקבענה נהלים ברורים כדי לעגן את "המסלול הירוק" שנוצר במיוחד עבור פרויקט דיור

      מעבר לזוגות צעירים.    

חלק ב'- עיקרי התכנית- תכנון ובינוי 

1.   היקפי בינוי באזורי הביקוש ובפריפריה 

      משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל יגבשו תכנית מפורטת לפריסה ארצית ולקביעת היקפי

      בינוי באזורי הביקוש והפריפריה של פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים על פי המתווה הבא: 

      אזור ביקוש א'- תל-אביב- 10%- 4,500 יחידות דיור.

                            ירושלים- 10%- 4,500 יחידות דיור.

      אזור ביקוש ב'- ערי הביקוש כדוגמת: נתניה, חולון, כפר סבא, חיפה, פתח תקווה, ראשון לציון,

                                                        הרצליה, מודיעין וכו'- 60%- 27,000 יחידות דיור.

      פריפריה- הגליל- 10%- 4,500 יחידות דיור.

                    הנגב- 10%- 4,500 יחידות דיור.  

      באזורי הביקוש יבנו 80% מיחידות הדיור ובפריפריה 20% מיחידות הדיור בפרויקט דיור מעבר

      לזוגות צעירים.

     

2.   הקצאת 1,200 מגרשים 

      מינהל מקרקעי ישראל יפעיל צוות מיוחד לאיתור קרקעות בבעלות המינהל שבהן נמצאים מגרשים

      המיועדים לבנייה למגורים. באחריות מינהל מקרקעי ישראל לאתר כ-1,200 מגרשים המיועדים

      לבנייה ובהתאמה לתכנית הבנייה לאזורי הביקוש ולפריפריה. מינהל מקרקעי ישראל יעניק עדיפות

      בהקצאת מגרשים לבנייה המוכנים כבר לשיווק עבור הכללתם בפרויקט דיור מעבר לזוגות

      צעירים.   

3.   בינוי מבני מגורים בקומות 

      משרד הפנים יקבע בהנחיות התכנון לועדות הכפופות אליו כי פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים

      נועד לבינוי מבני מגורים בקומות בלבד. בהתאם לכך, גם מכרזי משרד הבינוי והשיכון ומינהל

      מקרקעי ישראל יציינו את חובת הבנייה למגורים בקומות, וזאת כדי שלא לבזבז את משאב הקרקע

      של המדינה שהועמד לצורך הפרויקט בחינם. באזורי הביקוש התכניות תאפשרנה בינוי של עד 8

      קומות ובפריפריה בינוי של עד 6 קומות (לא כולל קומת כניסה). 

4.   מס' דירות בקומה ובבניין מגורים 

      היזמים יגישו תכניות בנייה לאישור הועדות התכנוניות כאשר בכל קומה תהיינה 4 או 5 דירות לכל

      היותר. מקסימום הדירות שייבנו בבניין מגורים אחד יהיה 40 דירות ומינימום הדירות שייבנו בבניין

      מגורים אחד יהיה 20 דירות. 

5.   שטח הדירה 

      היזמים יגישו תכניות בנייה לאישור הועדות התכנוניות כאשר כל דירה תהיה בעלת 3 חדרים, שטח

      הדירה יהיה 70-80 מ"ר.  

6.   סטנדרט בסיסי 

      היזמים יגישו תכניות בנייה לאישור הועדות התכנוניות בהתאם לסטנדרט הבסיסי הבא: 

      חובת התקנת מעלית בכל בניין.

      חובת בניית ממ"ד על פי החוק.

      חובת הסדרת חנייה פרטית לכל דייר.

      חובת בניית מחסן לכל דייר.

      חובת התקנת מערכת מיזוג מרכזי בכל דירה. 

חלק ג'- עיקרי התכנית- זכאות לזוגות צעירים 

1.   זכאות לזוג צעיר 

      הזכאות של זוג צעיר להשתתף בפרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים מותנית בשירות צבאי סדיר

      ומלא של בן הזוג, לתקופת שירות של שנתיים וחצי לכל הפחות. שירות צבאי או שירות לאומי של

      בת הזוג יקנה לבני הזוג יתרון מסוים על פני זוגות אחרים שבהם רק בן הזוג היה בשירות צבאי.  

2.   קריטריוני סף לרישום 

      א.   משך הנישואין 

            הזכאות של זוג צעיר להירשם לפרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים תהיה שמורה לזוגות

            נשואים בלבד, אשר במועד הרישום לפרויקט צברו ותק של עד 5 שנות נישואין. 

      ב.   בעלות על דירה 

            הזכאות של זוג צעיר להירשם לפרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים מותנית בכך כי לא הייתה

            בבעלותם דירה אשר מכרו אותה, או שיש בבעלותם דירה. לצורך העניין מספיק שלאחד מבני

            הזוג הייתה דירה בבעלותו או שישנה דירה בבעלותו כדי שבני הזוג לא יוכלו להירשם לפרויקט.  

      ג.   עבירה פלילית 

            הזכאות של זוג צעיר להירשם לפרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים מותנית בכך כי שני בני

            הזוג לא הואשמו בבית משפט בעבירה פלילית. 
 
 
 

3.   שיטת הניקוד 

      לכל זוג צעיר המקיים את תנאי הזכאות כאמור בסעיפים קטנים 1-2 לעיל, יקבע ניקוד על פי שני

      פרמטרים: שירות צבאי והשכלה כמפורט להלן: 

      שירות צבאי ולאומי של בני הזוג

    

סוג השירות דרגה ניקוד בן הזוג עורפי ללא דרגת קצונה 1.0   עם דרגת קצונה 2.0 תומך לחימה ללא דרגת קצונה 1.5   עם דרגת קצונה 2.5 קרבי ללא דרגת קצונה 2.0   עם דרגת קצונה 3.0 יחידות מיוחדות (סיירות) ללא דרגת קצונה 2.5   עם דרגת קצונה 3.5 בת הזוג שירות לאומי שירות לאומי מוכר 0.8 שירות צבאי ללא דרגת קצונה 1.0   עם דרגת קצונה 2.0

 

      השכלה של בני הזוג 

השכלה ניקוד תיכון ללא בגרות 0.5 תיכון עם בגרות מלאה 1.0 לימודי תעודה והנדסאים 1.5 תואר ראשון 2.0 תואר מוסמך ומעלה 2.5

 

      הניקוד המצטבר של בני הזוג עבור מרכיב השירות הצבאי יהווה 70% מהניקוד הכולל ואילו הניקוד

      המצטבר עבור מרכיב ההשכלה יהווה 30% מהניקוד הכולל. 

      דוגמא: בן הזוג: קצין ביחידה קרבית ובעל תואר ראשון.

                בת הזוג: חיילת בשירות צבאי ובעלת תואר ראשון. 

                חישוב: שירות צבאי- 3+1=4 , 4x70%=2.8

                           השכלה- 2+2=4, 4x30%=1.2

                           סה"כ ניקוד כולל לבני הזוג- 2.8+1.2=4 

4.   דיור מעבר 

      הזכאות של בני הזוג לרכוש דירה בפרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים הינה לתקופת מגורים

      קצובה בזמן של עד 7 שנים, לאחר תקופה זו על בני הזוג למכור את דירתם לבני זוג אחרים אשר

      עומדים בכל תנאי הזכאות של הפרויקט. המשמעות של דיור מעבר היא כי הדיור הינו לתקופת מעבר

      בלבד שלאחריה אמור הזוג לרכוש דירה בשוק החופשי, דירה שתהיה גדולה יותר ותתאים לצרכים

      של הזוג הצעיר. 
 

5.   חוזה כפול 

      א.   חוזה מדינה מול הרוכשים 

            בני זוג אשר יקבלו אישור ממשרד הבינוי והשיכון לרכוש דירה מסוימת במסגרת פרויקט דיור

            מעבר לזוגות צעירים, יידרשו תחילה לחתום על חוזה מיוחד בין המדינה באמצעות משרד

            הבינוי והשיכון (מנהלת האכלוס) לבין בני הזוג. החוזה יכלול הסבר לכך שמרכיב הקרקע ניתן

            ללא תמורה ע"י המדינה ולאור זאת נקבעו כללים במסגרת הפרויקט המיוחד ולפיהם בני הזוג

            רשאים להתגורר בדירה שרכשו עד לתקופת זמן מקסימאלית של 7 שנים, בטרם יחויבו למכור

            את הדירה בהתאם לנוהלי הפרויקט כפי שיפורטו בחוזה.    

       ב.   חוזה קבלן מול הרוכשים 

            בני זוג הרוכשים דירה במסגרת פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים יחתמו על חוזה רכישה של

            הדירה מול היזם או הקבלן כנהוג ועל פי כל המתחייב בהסכם רכש של דירה, זאת לאחר

            החתימה על החוזה עם המדינה כאמור בסעיף קטן א' שלעיל. 

6.   הון עצמי לרכישת הדירה 

      בני זוג המבקשים לרכוש דירה במסגרת פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים, יידרשו להציג בפני

      הבנקים למשכנתאות את ההון העצמי לרכישת הדירה שיהיה בשיעור של 60% לכל הפחות

      מערך הדירה. בהתאם להנחיות שיועברו לבנקים ע"י המפקח על הבנקים בבנק ישראל גובה

      המשכנתא לרכישת דירה במסגרת הפרויקט יהיה עד שיעור של 40% מערך הדירה.  

7.   חסכון לדירה חדשה

 

      במסגרת החוזה בין המדינה לבני הזוג כאמור בסעיף 5 א' לעיל, יידרשו בני הזוג לפתוח חשבון חסכון

      ייעודי לדיור בו יפקידו 1,000 - לחודש לכל הפחות ולמשך כל תקופת המגורים בדירה שרכשו,

      כדי שחסכון זה יהווה עתודה כספית בבוא העת למעבר לדירה גדולה יותר. מנהלת האכלוס תקבל

      דיווח שנתי על יתרת החיסכון בחשבון של בני הזוג.

     

חלק ד'- עיקרי התכנית- ניהול הפרויקט 

1.   מנהלת ההקמה של הפרויקט 

      א.  מנהלת ההקמה 

           מנהלת ההקמה של פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים תכונן כיחידת סמך במשרד הבינוי והשיכון

           ותכופף ישירות לשר הבינוי והשיכון. 

      ב.   יו"ר מנהלת ההקמה 

            יו"ר מנהלת ההקמה של פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים ימונה ע"י ממשלת ישראל לאחר

            שייבחר בועדת איתור, המינוי יהיה לכהונה של 5 שנים. יו"ר המנהלת יהיה בדרגת מנכ"ל של

            משרד ממשלתי.  
 
 
 
 

      ג.   חברי מנהלת ההקמה 

            ממשלת ישראל תקבע את הרכב חברי מנהלת ההקמה של הפרויקט כלהלן:

            יו"ר מנהלת ההקמה, נציג משרד הבינוי והשיכון, נציג מינהל מקרקעי ישראל, נציג משרד

            הפנים, נציג משרד האוצר, נציג משרד ראש הממשלה ונציג משרד המשפטים.

            המנכ"לים של המשרדים הממשלתיים ימנו את נציגיהם למנהלת ההקמה של הפרויקט. הנציגים

            יכהנו במנהלת במשרה מלאה וללא תפקיד נוסף במשרד הממשלתי, דרגתם תהיה כשל מנהל אגף

            במשרד ממשלתי והם יהיו כפופים ישירות למנכ"ל המשרד. מנהלת ההקמה תסתייע בצוות

            מקצועי ככל שיידרש לפעילותה.       

      ד.   סמכויות מנהלת ההקמה 

            1.   איתור מגרשים 

                  תפקידה המרכזי והמיידי של מנהלת ההקמה יהיה לאתר מגרשים בבעלות מינהל מקרקעי

                  ישראל המיועדים לבנייה למגורים באזורי הביקוש והפריפריה. תינתן עדיפות לאיתור

                  מגרשים בשכונות חדשות וותיקות שבהן כבר קיימת תשתית של מוסדות ציבור הכרחיים.  

                  מנהלת ההקמה תסיים את פעולת איתור כ- 1,200 המגרשים בפרק זמן של כ-3 שנים.

 

            2.   שיווק מגרשים 

                   מנהלת ההקמה תציב לעצמה כיעד לשווק את כל המגרשים המיועדים לבנייה למגורים

                   במסגרת הפרויקט במשך 7 שנים, ממוצע השיווק יהיה כ-170 מגרשים לשנה ולפיכך

                   תהיינה כ-6,400 התחלות בנייה של יחידות דיור מדי שנה ולכל התקופה כ-45,000

                   יחידות דיור. 

            3.   ועדת מכרזים ובחירת קבלנים 

                  משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל יהיו אחראיים על הוצאת המכרזים ובחירת

                  הקבלנים בועדת מכרזים, הכול בתיאום עם מנהלת ההקמה.  

            4.   ליווי התכנון וקבלת האישורים 

                  מנהלת ההקמה תבצע ליווי של כל התכניות למגורים הכלולות במסגרת הפרויקט, אשר

                  תוגשנה לועדות התכנון וכן תעקוב אחר הסדרת המועדים לדיונים שיקבעו בשלבי התכנון

                  עד לקבלת כל האישורים הנדרשים, ביניהם מתן תוקף לתכניות ומתן היתרי בנייה.   

            5.   הפעלת תכנית "מחיר למשתכן" 

                  מנהלת ההקמה תוודא כי כל התכניות למגורים הכלולות בפרויקט דיור מעבר לזוגות

                  צעירים תכללנה ע"י משרד הבינוי והשיכון בתכנית "מחיר למשתכן", עם זאת, במידה

                  ותכנית מגורים מסוימת לא תתאים לתכנית "מחיר למשתכן", רשאית המנהלת לקבוע שיטה

                  אחרת לתמחור הדירות.  

            6.   הערכות שמאי מקרקעין 

                  מנהלת ההקמה בתיאום עם מינהל מקרקעי ישראל תעסיק צוות שמאי מקרקעין כדי לקבל

                  הערכות מדויקות לעלות כל מגרש המיועד למגורים, אותו המינהל העמיד לרשות פרויקט

                  דיור מעבר לזוגות צעירים וללא תמורה. הערכות אלה יאפשרו לקבוע את מחירי הדירות

                  בכל פרויקט בניכוי מרכיב עלות הקרקע, כך שההטבה במחיר תינתן לזוגות הצעירים.

            7.   הקצאת עובדים זרים 

                  מנהלת ההקמה תכונן במסגרתה צוות מטה מקצועי שבתחום סמכותו הבלעדי יהיה לקבוע

                  את הקצאת העובדים הזרים בחלוקה לאזורים וערים ובהפנייתם לקבלנים באתרי הבנייה

                  למגורים. העובדים הזרים יקבלו כרטיס עובד מיוחד שעל פיו מקום עיסוקם הוא בפרויקט

                  דיור מעבר לזוגות צעירים בלבד. 

 

            8.   קביעת לוח זמנים לביצוע 

                  מנהלת ההקמה תגבש תכנית עבודה מפורטת לביצוע פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים,

                  התכנית תציג לוחות זמנים לתחילתו של כל פרויקט בנייה למגורים ויעד לסיום הבנייה.

                  המנהלת תעדכן את הממשלה בקצב התקדמות הפרויקט בכללו וכן יועברו הודעות לאמצעי

                  התקשורת השונים כדי שידווחו לציבור. 

            9.   אישור הפרויקט 

                  מנהלת הפרויקט תלווה כל פרויקט בנייה למגורים משלבי התכנון וקבלת האישורים

                  הנדרשים ועד לגמר ביצוע. אישור פרויקט בנייה למגורים ע"י המנהלת משמעו כי בניין

                  המגורים קיבל את כל האישורים הנדרשים המאפשרים אכלוס המבנה ע"י הזוגות הצעירים

                  שרכשו בו דירה. אישור הפרויקט משמעו בפועל העברת האחריות ממנהלת ההקמה למנהלת

                  האכלוס. 

2.   מנהלת האכלוס של הפרויקט 

      א.   מנהלת האכלוס 

            מנהלת האכלוס של פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים תכונן כיחידת סמך במשרד הבינוי

            והשיכון ותכופף ישירות למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. 

      ב.   יו"ר מנהלת האכלוס 

            יו"ר מנהלת האכלוס של פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים ימונה ע"י שר הבינוי והשיכון לאחר

            שייבחר בועדת איתור, המינוי יהיה לכהונה של 5 שנים. יו"ר המנהלת יהיה בדרגת משנה

            למנכ"ל של משרד ממשלתי.  

      ג.   חברי מנהלת האכלוס 

            ממשלת ישראל תקבע את הרכב חברי מנהלת האכלוס של הפרויקט כלהלן:

            יו"ר מנהלת האכלוס, נציג משרד הבינוי והשיכון, נציג משרד הביטחון, נציג משרד החינוך,

            נציג משרד האוצר, נציג משרד ראש הממשלה ונציג משרד המשפטים.

            המנכ"לים של המשרדים הממשלתיים ימנו את נציגיהם למנהלת האכלוס של הפרויקט. הנציגים

            יכהנו במנהלת במשרה מלאה וללא תפקיד נוסף במשרד הממשלתי, דרגתם תהיה כשל סגן מנהל

            אגף במשרד ממשלתי והם יהיו כפופים ישירות למנכ"ל המשרד. מנהלת האכלוס תסתייע בצוות

            מקצועי ככל שיידרש לפעילותה.  
 
 
 

   

 

      ד.   תיאום מול מנהלת ההקמה 

            1.   ביצוע פרויקטים 

                  מנהלת ההקמה תעדכן את מנהלת האכלוס בדיווח רשמי כאשר פרויקט בנייה למגורים יקבל

                  היתר בנייה ואין חסמים המונעים מהקבלן להתחיל בעבודתו.

                  מנהלת ההקמה תציין בדיווח הראשוני את הפרטים הבאים: הקבלן או היזם הבונה-כתובת

                  המשרד וטלפון להתקשרות, צפי לתחילת בנייה, צפי לסיום בנייה, מיקום בניין המגורים-

                  עיר ושכונה, מס' קומות בבניין, מס' דירות בקומה, סה"כ הדירות בבניין, שטח הדירות

                  במ"ר, הערות מיוחדות העשויות להיות חשובות לרוכשי הדירות. 

            2.   זמנים משוערים לסיום פרויקטים 

                  מנהלת ההקמה תעדכן את מנהלת האכלוס בדיווחים נוספים לפי הצורך בנוגע לזמנים

                  המשוערים לסיום פרויקטים לבנייה למגורים, וזאת בהתאם להתקדמות הבנייה בפועל בכל

                  אתר ואתר. 

            3.   אישור הפרויקטים 

                  מנהלת ההקמה תעביר אחריות למנהלת האכלוס בכל פרויקט בנייה למגורים שיקבל את כל

                  האישורים הנדרשים המהווים תנאי לאכלוס דירותיו. מנהלת האכלוס תהא הסמכות להודיע

                  לזוגות הצעירים שרכשו דירה בפרויקט מגורים מסוים כי הם רשאים להיכנס לדירתם.  

      ה.   סמכויות מנהלת האכלוס                

            1.   רישום זכאים כללי 

                  מנהלת האכלוס תהא אחראית לפרסום פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים באמצעי

                  התקשורת השונים, זאת כדי להביא לידיעת הזוגות הצעירים את הקריטריונים הנדרשים על

                  מנת להיכלל בפרויקט וכדי להתחיל בתהליך רישום זכאים כללי אשר יאפשר למנהלת

                  לקבוע את הניקוד של כל זוג צעיר.  

            2.   רישום זכאים ייעודי 

                  מנהלת האכלוס תהא אחראית לפרסום פרויקט בנייה מסוים הנבנה במסגרת פרויקט דיור

                  מעבר לזוגות צעירים, על מנת שזוגות צעירים שכבר ביצעו את שלב הרישום הכללי יוכלו

                  להציג את בקשתם לרכוש דירה בפרויקט נקודתי שמשמעו רישום זכאים ייעודי. בדיקת

                  הניקוד של הזוגות הצעירים הנרשמים לפרויקט בנייה מסוים תאפשר למנהלת האכלוס

                  לקבוע מי מבין כל הזוגות שנרשמו לפרויקט יקבלו תשובה חיובית המאפשרת להם לרכוש

                  דירה בפרויקט.   

            3.   חתימת חוזה מדינה מול הרוכשים 

                  מנהלת האכלוס תבקש מכל הזוגות הצעירים אשר קיבלו תשובה חיובית בנוגע לרכישת

                  דירה בפרויקט בנייה מסוים, לחתום על חוזה מיוחד בין המדינה (מנהלת האכלוס) לבין

                  הרוכשים אשר מסדיר את כל הסוגיות המשפטיות והאחרות בין שני הצדדים. חוזה המדינה

                  מול הרוכשים יפרט את עיקרי תכנית פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים, את עניין הקרקע

                  שהמדינה העמידה ללא תמורה, את התחייבויות הרוכשים בנוגע למשך הבעלות על הדירה

                  ולאופן מכירת הדירה לזכאים של הפרויקט בלבד באמצעות מנהלת האכלוס.  

            4.   חתימת חוזה קבלן מול הרוכשים 

                  תנאי מקדים לחתימת חוזה בין הקבלן לבין הרוכשים הינו חתימת חוזה בין מנהלת האכלוס

                  לבין הרוכשים. מנהלת האכלוס תקבל עותק של החוזה בין הקבלן לבין הזוגות הצעירים

                  שרכשו דירה בפרויקט בנייה מסוים. המנהלת תוודא כי מחיר הדירה המצוין בחוזה אכן

                  מבטא את ערך הדירה בניכוי עלות הקרקע שהועמדה חינם ע"י המדינה במסגרת פרויקט

                  דיור מעבר לזוגות צעירים.  

            5.   הסדרת רישום בעלות 

                  מנהלת האכלוס תעדכן את הזוגות הצעירים הרוכשים דירות במסגרת פרויקט דיור מעבר

                  לזוגות צעירים, כי הסדרת רישום בעלות של הדירות על שמם משמעותה בעלות על הדירה

                  וכל שטח בנוי אחר (כגון: מחסן), אך אין בכך משום בעלות על הקרקע שתיוותר בבעלות

                  מינהל מקרקעי ישראל. הערה בעניין זה תירשם ע"י מינהל מקרקעי ישראל במסגרת

                  הסדרת רישום הבעלות של הרוכשים. 

            6.   פתיחת חשבון חסכון 

                  מנהלת האכלוס תבקש מכל זוג צעיר שרכש דירה במסגרת פרויקט דיור מעבר לזוגות

                  צעירים לפתוח חשבון בנק ייעודי לחיסכון לדיור. הזוגות הצעירים יעבירו את פרטי החשבון

                  הייעודי למנהלת האכלוס וכן דו"ח יתרה שנתית של החשבון בסוף חודש דצמבר לכל שנה,

                  וזאת עד למכירת הדירה ויציאתם מהפרויקט.   

            7.   נוהל החלפת דיירים 

                  מנהלת האכלוס תהיה אחראית לליווי הליך מכירת דירות ע"י זוגות צעירים לזכאים של

                  פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים. תחילתו של נוהל החלפת דיירים תהיה בפנייה של זוג

                  צעיר למנהלת על כוונתו למכור את הדירה שבבעלותו, המנהלת תבחן את רשימת הזוגות

                  הצעירים הממתינים לרכישת דירה בבניין המגורים המסוים, ובהתאם לניקוד של הזוגות

                  יבחר הזוג שרשאי לממש את זכאותו. במידה והזוג שנבחר יבקש לממש את זכאותו על

                  הדירה לאחר שבחן אותה, יתבקש הזוג לחתום על חוזה מדינה מול רוכשים ולאחריה לחתום

                  על החוזה עם המוכרים. ויתור של זוג צעיר על עמדת רכישת דירה תעביר את זכות

                  הרכישה לזוג אחר בהתאם לניקוד הגבוה יותר. המנהלת תעסיק שמאי מטעמה שיבחן את

                  ערך הדירה למועד המכירה, כדי לקבוע את ערכה בניכוי ערך הקרקע. הערכת השמאי כמוה

                  כקביעה מקסימאלית של מחיר הדירה למכירה, ניתן יהיה למכור את הדירה במחיר נמוך

                  יותר אך לא גבוה יותר.  

            8.  תום סמכות המנהלת 

                  סמכות מנהלת האכלוס לניהול פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים תהיה קצובה ל-49 שנים

                  בעבור כל פרויקט בנייה למגורים, וזאת ממועד הרכישה הראשון של הדירות בהתאם

                  לחוזים שיחתמו בין הקבלנים לרוכשים. מנהלת האכלוס תוציא הודעה לכל זוג צעיר

                  המתגורר בדירה בתום השנה ה-49 למגורים בה, לפיה המנהלת אינה עוד צד בעניין

                  ומשמעות הדבר הינה כי הבעלים האחרונים של הדירה רשאים להתגורר בדירה ללא מגבלת

                  זמן. כמו כן, מנהלת האכלוס תציין בהודעה כי ניתן יהיה לבצע רישום בעלות מלא על

                  הדירה באמצעות פנייה למינהל מקרקעי ישראל, כדי להסדיר תשלום חד פעמי בשיעור של

                  10% בלבד מערך הקרקע לדירה בהתאם להערכת שמאי. הבעלות המלאה על הדירה

                  הינה תנאי הכרחי המאפשר לדייר האחרון במסגרת הפרויקט למכור את הדירה בשוק

                  החופשי ללא כל מעורבות של מנהלת האכלוס.

                 

פרק ד'- יתרונות פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים 

תת המשבר השלישי בענף הדיור בישראל הנוגע להעדרו של דיור בר השגה ניתן לפתרון באמצעות קידום פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים, פרויקט זה שונה במהותו מכל רעיון ותפיסה שהושמעו עד כה לפתרון משבר הדיור. אישור הפרויקט ע"י הממשלה יחייב פעילות ממשלתית יזומה ומתמשכת אשר עתידה לחולל שינוי משמעותי רחב היקף בענף הדיור ובהיבטים חשובים ונוספים. 

יתרונות פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים הינם: 

1.   אחריות ממשלתית לפתרון המשבר  

      ממשלת ישראל תיטול אחריות מלאה לפתרון משבר העדרו של דיור בר השגה לזוגות צעירים.

      הממשלה תכיר בעובדה כי העדר מעורבותה בשוק הדיור גרמה לכשל שוק ולהיעלמות דיור בר

      השגה, לכן היא תקדם יוזמה לתיקון הכשל בשוק כדי להבטיח מעבר לכל ספק ומבלי להיות תלויה

      בגורמים שונים, כגון: קבלנים וראשי רשויות מקומיות, כי ייבנו דירות לזוגות צעירים ובהיקפים

      גדולים, המתאימות להגדרה של דיור בר השגה.  

2.   מודל מעורבות בעידן של הפרטה ושוק חופשי 

      ממשלת ישראל תאמץ מודל מעורבות זהיר ומחושב בפעילות הכלכלית בעידן של הפרטה ושוק

      חופשי. מודל זה צופה פני עתיד ומבקש להתמודד עם משבר שעדיין לא הגיע לשיאו, מוטב לממשלה

      להכריע את המשבר בשלב זה מאשר לחכות לנזקיו המרובים בעוד שנים מספר. השקעה ממשלתית

      בזמן נוח יחסית תהיה נמוכה מההשקעות הממשלתיות שיידרשו להיחלצות ממשבר חברתי וכלכלי

      שיגיע לשיאו. הממשלה תהיה מעורבת בשוק הדיור לזוגות צעירים בהיקף של כ-14% מכלל פעילות

      שוק הדיור ולתקופה מוגבלת, כך ששוק הדיור עדיין יפעל כשוק חופשי.  

3.   קרקע המדינה כמשאב חברתי 

      ממשלת ישראל תעשה שימוש בקרקע המדינה לא כבמשאב כלכלי שנועד להגדיל את הכנסות

      המדינה משיווק קרקעות, אלא כבמשאב חברתי שנועד לתת מענה ובאופן נקודתי לבעיה רחבה של

      הזוגות הצעירים. מדיניות זו רואה בקרקע הניתנת סוג של השקעה ללא תמורה כספית מיידית, אך

      ההשקעה תניב תמורות אחרות וניכרות שאת חלקן ניתן בטווח הארוך לכמת לכדי תמורות כספיות

      וכלכליות שהמדינה תצא נשכרת מהן. התועלת בסופו של דבר תהיה גבוהה בהרבה מהויתור על

      הכנסות מסוימות שאינן משפיעות על חוסנה הכלכלי של המדינה. 

4.   מצנן קבוע של שוק הנדל"ן לדירות 

      בטווח הבינוני והארוך פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים יהווה מצנן קבוע של שוק הנדל"ן לדירות,

      שכן השבה מחזורית של כ-6,400 יחידות דיור אל שוק הדיור מדי שנה (מתום השנה השביעית)

      עתידה לצנן את הביקושים לדירות גדולות ויקרות. ביקוש מרכזי של הזוגות הצעירים ובהיקף נרחב

      יענה ע"י הדירות הקטנות והזולות של הפרויקט דבר שישפיע על כל שוק הדירות ומשיכתו כלפי מטה

      בגודל הדירות ובמחיר הדירות.     

5.   סדרי עדיפויות במתן היתרי העסקה לעובדים זרים 

      ממשלת ישראל תיקבע סדרי עדיפויות במתן היתרי העסקה לעובדים זרים בענף הבנייה כך

      שמדיניותה תשקף את העדפת הבנייה המיועדת לדיור בר השגה עבור הזוגות הצעירים. הממשלה

      תגדיל את היקפי הבנייה ע"י הקצאת היתרי העסקה מיוחדים לעובדים זרים בענף הבנייה שיועסקו

      אך ורק בפרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים, מהלך העונה באופן מסוים לבקשת התאחדות הקבלנים.

6.   שינוי תמהיל גודלן של הדירות 

      מעורבותה של ממשלת ישראל בשוק הנדל"ן תשיב את האיזון הנדרש לענף הדיור בכל הנוגע

      לתמהיל גודלן של הדירות הנבנות בכל שנה. הגדלה במספרן של הדירות הקטנות תביא בהכרח

      לירידה מסוימת במספרן של הדירות הגדולות יותר, בכך ייוצר תמהיל נכון יותר של הדירות המותאם

      יותר למגוון הביקושים בשוק הדיור.  

7.   דיור למאות אלפי זוגות צעירים 

      במשך 49 שנות אכלוס הדירות בפרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים צפויים כ- 315,000 זוגות

      צעירים לרכוש דירות מוזלות וקטנות בהתאם ליכולותיהם הכספיות, זאת בהנחה שכל הרוכשים

      ינצלו את מלוא 7 השנים שנקצבו במסגרת הפרויקט. יש להניח כי זוגות רבים אשר מצבם הכלכלי

      יאפשר זאת ימכרו את דירותיהם קודם לכן, לאור זאת היקף הזוגות הצעירים שיזכו לרכוש דירה

      במסגרת הפרויקט צפוי להיות גבוה יותר ולהערכה ההיקף יהיה כ-360,000 זוגות צעירים.  

8.   חדירה לאזורי הביקוש 

      בפרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים מיועדות 80% מהדירות להיבנות באזורי הביקוש, באזורים אלה

      נמנעה במתכוון בניית דירות קטנות במשך שנים רבות. החדירה של הפרויקט לאזורי הביקוש מהווה

      מסר ברור לכל הגורמים הרלבנטיים כי לא ניתן יהיה למנוע יותר מזוגות צעירים להתגורר בכל עיר

      ולמצוא בה דירה שיש ביכולתם לרכוש. החדירה המכוונת לאזורי הביקוש עתידה לצנן את בועת 

      הנדל"ן שהתפתחה באזורים אלה.  

9.  הורדת רף הסיכון של הזוגות הצעירים 

      מטרה מרכזית של פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים היא להוריד את רמת הסיכון של זוגות צעירים

      בעת שהם נוטלים משכנתאות גדולות במיוחד לצורך רכישת דירה גדולה, זאת כיוון שלא הייתה

      להם אפשרות מעשית לרכישת דירה קטנה יותר. הפער הכספי בין האלטרנטיבה הקיימת לרכישת

      דירת 4 חדרים מול רכישת דירת 3 חדרים במסגרת הפרויקט הינו כ-40%, מזה כ-20% פחות

      במחיר הדירה בעבור ויתור על חדר רביעי ו-20% נוספים פחות בעבור העדר מרכיב הקרקע

      בתמחור הדירה. לפיכך, הפרויקט אינו מאפשר כל הסתבכות כספית של הזוגות הצעירים שירכשו

      דירה במסגרת הפרויקט.  

10.  מסלול ירוק בועדות התכנון 

      כדי לקדם את פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים בלוח זמנים קצר ככל האפשר, ועדות התכנון

      המקומיות וועדות התכנון המחוזיות של משרד הפנים יתבקשו לקבוע נהלים מיוחדים לקביעת

      מועדים מוקדמים ככל שניתן כדי לדון בתכניות בנייה של יזמים השותפים במסגרת הפרויקט.

      המסלול הירוק בועדות התכנון עתיד לקצר בממוצע כחצי שנה מהזמן הנדרש בדרך כלל עד קבלת כל

      האישורים הנדרשים. מדובר בצמצום לוח זמנים שהוא מהלך בירוקראטי שאין לו כל השפעה על

      איכות הדיונים ובחינת התכניות על פי כל הפרמטרים המקצועיים.  

11.  צמצום שפע התכניות לעידוד ענף הדיור 

      גורמים שונים בממשלה ובכנסת הציגו שפע של תכניות לעידוד ענף הבנייה, להתמודדות עם בועת

      הנדל"ן ולסיוע לזוגות צעירים. נראה כי שפע התכניות יצר רק בלבול ומבוכה והעיד על העדר יד

      מכוונת ובעיקר על העדר מהלך יצירתי מחולל שבאפשרותו לתת מענה נרחב לבעייתיות של ענף

      הדיור. פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים הינו פרויקט ממשלתי ביצועי מהמעלה הראשונה, השונה

      במהותו מרעיונות שעיקרן בחקיקה או ברגולציה וללא כל אלמנט ביצועי המורגש בשטח. יישומו של

      פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים יותיר את רוב הרעיונות האחרים במגירות ואולי טוב שכך.

12.  עיקרון דיור מעבר  

      התהליך הנכון מבחינת כל זוג צעיר וממוצע שאין לו הון עצמי גדול במיוחד הוא להתקדם באופן

      הדרגתי מדירה קטנה של שלושה חדרים לדירה גדולה יותר של 4 או 5 חדרים בהתאם ליכולות

      הכלכליות. פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים בה להנחיל את התהליך הנכון לזוגות צעירים ולכן

      קובע את עיקרון דיור המעבר והבעלות הזמנית על דירה למקסימום של 7 שנים. תקופה זו נקבעה

      באופן ריאלי כך שלכל זוג צעיר המתנהל באחריות בניהול ענייני הכספים תהיה אפשרות מעשית

      לרכוש דירה גדולה יותר. החיסכון המשולב במסגרת הפרויקט נועד להגדיל את הסיכוי של הזוגות

      הצעירים לרכוש דירה גדולה יותר ובכך לסיים בהצלחה את פרק דיור המעבר בחייהם.  

13.  זכאות להיכלל בפרויקט 

      פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים עושה אבחנה בין זכאי משרד הבינוי והשיכון לבין זכאים של

      הפרויקט. זכאי משרד הבינוי והשיכון נמנים על קבוצה רחבה באוכלוסייה הזכאים לסיוע בקבלת

      הלוואה לרכישת דירה בריבית שנקבעת ע"י המדינה, בפועל ההלוואה אינה אטרקטיבית מכיוון

      שהריבית בבנקים המסחריים נמוכה יותר בתקופה זו מהריבית הנקובה לזכאים. יוצא שלהיות זכאי

      של משרד הבינוי והשיכון זהו מעמד חסר ערך לעת עתה. זכאי הפרויקט לעומת זאת הינם זוגות

      צעירים העתידים אף הם להיות זכאי משרד הבינוי והשיכון אך במסלול ייחודי ובעל ערך המיועד

      להם בלבד, ואשר אינו נוגע כלל לסוגיית הלוואת המדינה לזכאים. 

14.  שיטת הניקוד 

      הזכאות להיכלל בפרויקט באופן מעשי הינה תוצאה של ניקוד משוכלל הנקבע על פי אופי השירות

      הצבאי של בני הזוג וכן של השכלתם, כאשר הניקוד מובנה להעניק עדיפות ליוצאי צבא בעלי רקע

      קרבי והשכלה גבוהה במיוחד. הרציונאל מאחורי שיטת הניקוד של פרויקט דיור מעבר לזוגות

      צעירים הינו, כי החברה הישראלית מבקשת להביע את הערכתה והוקרתה לכל מי שתרם למדינה

      בשירות צבאי, ומבין אלה החברה הישראלית אף מעוניינת להביע את הערכתה והוקרתה ליוצאי צבא

      בעלי רקע קרבי שסיכנו בפועל את חייהם למען המדינה. אין דבר צודק מזה בחברה שיש בה גם

      גילויים של השתמטות משירות צבאי. בנוסף לכך, החברה הישראלית צריכה להעריך את אלה

      המשקיעים מזמנם ומכספם כדי לרכוש השכלה גבוהה, בוגרי המוסדות להשכלה גבוהה עתידים

      להוביל את המדינה בתחומים שונים ולתרום לפיתוחה, לשגשוגה ולרווחתה ולכן ראוי שהמדינה

      תעניק להם תמורה מסוימת שתאזן במעט את השקעתם.  

15. דיור ציבורי במתכונת חדשה 

      מדינת ישראל הסירה את אחריותה להסדרת דיור ציבורי למשפחות נזקקות משכבות חלשות

      בתהליך הדרגתי, באותו אופן היא הסירה את אחריותה כלפי הזוגות הצעירים עקב היעלמותו של

      דיור בר השגה. פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים הינו דיור ציבורי במתכונת חדשה, מאגר הדירות

      מצוי תחת שליטה ובקרה של המדינה אשר מעניקה את אפשרות רכישת הדירות לזכאי הפרויקט

      בלבד ומחייבת במסגרת החלפת בעלים כי רק זכאים יורשו לרכוש את הדירות. זהו דיור ציבורי

      לזוגות צעירים המיועד לסייע להם בשלב הראשון לתקופה של עד 7 שנים. דיור ציבורי בהיקף

      מסוים חייב להיות במדינה שיש בה רגישות חברתית לשכבות חלשות ולזוגות צעירים והפרויקט עונה

      בהיקפו על צורך זה.   

16.  השפעה על מחירי הדירות להשכרה 

       פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים יגרום להורדת מחירי הדירות להשכרה שכן הביקוש לדירות אלה

       יקטן, זאת ע"י הפניית חלק מהזוגות הצעירים שאמורים היו להתגורר בשכירות בשל מצבם הכלכלי

       אל האפשרות לרכישת דירה במסגרת הפרויקט. לפיכך, הנהנים העקיפים של הפרויקט יהיו: אמהות

       חד הוריות, סטודנטים, רווקים, גרושים וגרושות, זוגות שנישאו לאחרונה או שטרם נישאו.

17.  השפעה על ראשי רשויות מקומיות

 

      ראשי רשויות מקומיות באזורי הביקוש שפעלו באופן מחושב למניעת מתן אישור לקבלנים לבניית

      דירות קטנות, עשויים להסתכל על כל העניין באופן שונה לחלוטין. לראשי הרשויות המקומיות יהיה

      אינטרס לסייע למנהלי פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים לאתר מגרשים בתחום הרשויות על מנת

      לאפשר בניית מבני מגורים לזוגות צעירים. הסיבות לשינוי במגמה של ראשיי הרשויות המקומיות

      יכולות לנבוע מרצון לייחס לעצמם תדמית של תומכים ומסייעים למצוקת הזוגות הצעירים, רצון

      לקלוט אוכלוסייה איכותית של הזוגות הצעירים בעלי רקורד צבאי והשכלתי, או רצון לחזק את העיר

      באוכלוסייה צעירה העתידה להשפיע על חיי התרבות, הבילוי והפנאי בעיר. ראשי רשויות מקומיות

      שניסו בשנה האחרונה לקדם פתרונות למצוקת הזוגות הצעירים ירצו פשוט להסתייע בפתרון

      ממשלתי לבעיה שהם עצמם לא הצליחו לתת לה מענה. 

 

18.  פעילות המנהלות כגופים מקצועיים

 

      הצלחת פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים מותנית בפעילות מנהלות ההקמה והאכלוס כגופים

      מקצועיים ויעילים, מנהלות המכוונות להשגת מטרות הפרויקט באופן מלא ובלוחות זמנים שיקבעו.

      לעיתים קרובות פרויקטים המבוססים על רעיון טוב נכשלים בשלבי היישום או שביצועם מתארך

      מעבר למתוכנן ולמשוער. כדי להימנע ממצב דומה המנהלות תוקמנה כיחידות ביצוע חדשות לחלוטין

      עם כוח אדם איכותי ומשימתי ועם תפיסת שירות ציבורית ייחודית. המנהלות תעמודנה תחת פיקוח

      ובקרה כדי שניתן יהיה לבחון את מהלכיהן וביצועיהן בכל עת אל מול הגדרת יעדי הפרויקט.    

 

19.  התנסות בפרויקט לאומי

 

      פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים יאפשר למערכת הציבורית להתנסות ביישום פרויקט בסדר גודל

      לאומי, להתנסות זאת קיימת חשיבות רבה שכן היא תציב את המערכת הציבורית בעמדה טובה יותר

      בכל התמודדות עם משבר וצורך לקדם כל פרויקט לאומי. במשך שנים רבות המערכת הציבורית

      הוחלשה מתוך תפיסה שהממשלה צריכה להיות מעורבת כמה שפחות בפעילות המשקית, תפיסה זו

      עלולה לעלות במחיר כבד כאשר המערכת הציבורית תידרש להתמודד עם סוגיות שרק ממשלה

      צריכה לפתור אותן. ההתנסות בפרויקט תבנה מחדש את יכולת הביצוע הממשלתית, תקנה ידע, הבנה

      וכלים לכל התמודדות עתידית, ובעיקר היא תסיר מגבלות חשיבה של המערכת שתאפשר היערכות

      מתאימה לטיפול במשברים חברתיים-כלכליים ולתכנון פרויקטים לאומיים. 

 

20.  פרויקט המקדם ערכים בחברה

 

      פרויקט דיור מעבר לזוגות צעירים הוא פרויקט ביצועי פיזי מהמעלה הראשונה, אך באותה מידה

      הפרויקט עתיד לקדם ערכים חשובים בחברה הישראלית כלהלן:

      צניעות- זוגות צעירים יכולים להסתפק בשלב הראשון לחייהם בדירת 3 חדרים, אין בכך משום

      נחיתות חברתית אלא מימד חשוב של צניעות מתבקשת ממי שאמורים לרכוש דירה שלא באמצעות

      הון עצמי בלבד אלא באמצעות נטילת משכנתא נכבדה.

      אחריות- זוגות צעירים צריכים לשקול היטב ומתוך תחושת אחריות למשפחתם את הסיכונים

      הכרוכים ברכישת דירה ובלקיחת הלוואת המשכנתא. הפרויקט יחדד את אלמנט האחריות של הזוגות

      הצעירים ויאפשר להם לפעול לפי תכנית התקדמות בשלבים תוך הפחתה ניכרת של הסיכונים. 

      סולידאריות- הפרויקט יאפשר לציבור להביע סולידאריות חברתית עם מצוקתם של הזוגות הצעירים

      ותמיכה בביצוע הפרויקט, אשר מטרותיו אינן שנויות במחלוקת והן נוגעות כמעט לכל בית בישראל.

      הוקרה- הפרויקט יביא לכלל ביטוי את הוקרת התודה שהחברה הישראלית רוחשת למשרתים

      בצה"ל ואת העדפתם המוצדקת והראויה במסגרת הפרויקט.

      התנדבות- ההתנדבות ליחידות קרביות ויחידות מיוחדות במסגרת השירות הצבאי הינה בעלת ערך

      וחשיבות אשר המדינה מוצאת לנכון להתחשב בה במסגרת הפרויקט, ואשר תקרין על מתגייסים

      חדשים שיבחרו במסלול ההתנדבות. 

 

<

רפאל לב-ארי הוא בוגר בית הספר הריאלי העברי בחיפה, מוסמך במדע המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, יועץ במשרד ראש הממשלה בשנים 2004-1994, ובמסגרת עיסוקו כיועץ לענייני מדינה החל משנת 2005 הוגה רעיונות בתחום המדיניות הציבורית על מנת לקדמם מול גורמים ממשלתיים.
פוליטיקה חוקתית הוא ספרו הראשון של לב-ארי בסדרה ערכים ופוליטיקה, אשר תציג מענה מקורי ויצירתי לבעיות מרכזיות בחברה הישראלית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב