דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דן חלוץ מאמר מעיתון מעריב 

מאת    [ 13/07/2011 ]

מילים במאמר: 1019   [ נצפה 2386 פעמים ]

השופט אליהו וינוגרד מתח ביקורת קשה על מקצועיותו ועל שיקול דעתו כמפקד העליון של הצבא, הציבור שפט אותו בחומרה בעקבות פרסום פרשת "תיק המניות" ביום הראשון של המלחמה, בסוף הוא היחיד מבין שלושת קברניטי המלחמה שלקח אחריות והתפטר לפני תום כהונתו. ממרחק של חמש שנים, מצהיר רמטכ"ל מלחמת לבנון השנייה דן חלוץ כי הוא שלם עם החלטותיו.

במשרדו הצנוע בתל אביב מביט חלוץ אחורה, אל המלחמה ההיא, השנויה במחלוקת, וטוען שהתמונה מורכבת הרבה יותר. חמש שנים אחרי, הוא מפוכח יותר אך עודנו כואב את האובדן בחיי אדם. ועדיין, גם לאחר שהוריד את המדים, הוא אומר שלשרת את המדינה זאת משימת חייו.

דן חלוץ, מה למדת בחמש השנים האחרונות?
"למדתי שהכל קם ונופל על אנשים, על עבודת צוות. תמיד עבדתי כצוות. נווט וטייס צריכים לעבוד בצוות. יש אחד שמסכם, אבל החוכמה היא לאסוף את השכל של הקבוצה ולהפיק ממנה את המקסימום. צריך גם תמיד לדעת מה מקומך היחסי בתוך צוות כזה. להבין שבמערכת המורכבת הזאת צריך להביע את עמדתך באופן ברור, לא לדבר לפרוטוקולים אלא אל המציאות. ואני דיברתי על המציאות גם אם לעתים היא לא הייתה נוחה. למדתי גם שמי שעוסק בעשייה יכול לטעות, זה לא לקח חדש אבל הוא התעצם. ולמדתי על מקומה של תקשורת במאה ה-21, למדתי איך יוצרים דימוי ואיך קשה לשנות אותו. ולמדתי שאם אתה חשוף אז פוגעים בך מדי פעם חצים וזה כואב. ואני בשר ודם, אז לעתים הפגיעות מדממות".

נראה שמאוד נפגעת מהביקורת.
"מי שלא עושה לא מקבל ביקורת. אני פוגש כל הזמן חיילים ומפקדים מתקופת המלחמה ומקבל מהם חום. זה מחזק ומספק אותי".

אתה שלם עם עצמך?
"כל מה שעשיתי, בארבעים שנות שירותי, נעשה באמונה שלמה למען המדינה. המדינה היא עבורי חזות הכל. ברקורד שלי יש הרבה מאוד דברים שעשיתי, ארוכי טווח, שנשארו בתוך המערכת הצבאית. אופן הפעלת הכוח. זה לא דבר שהגעתי אליו בבוקר ב-12 ביולי (יום תחילת המלחמה, מ.ב.), אלא התגבש אצלי במשך השנים כשותף בכיר במטה הכללי, וכמי שנשא באחריות".

איזה מקום תופסת המלחמה היום בחייך? באיזו תדירות אתה חושב עליה?
"מלחמה היא חלק ממה שעשיתי בחיי. בפעם הראשונה במלחמה הזו הייתי מפקד ולא לוחם אקטיבי. בכל המלחמות והמבצעים לקחתי חלק כלוחם. זו הייתה הפעם הראשונה שלא נלחמתי אבל שלחתי אחרים להילחם, וזה הרבה יותר מורכב. כשאתה לוחם בעצמך, אתה לוקח סיכונים, אבל להטיל את הסיכונים על אחרים זה לא פשוט. ברמה המעשית אתה ניגש ללוחמים ומלטף אותם כמו שאב מלטף את בנו. ואחרי שהם חוזרים אתה מבין שזה שליטפת אותו לא חזר. זה לא פשוט. אבל אני הייתי מוכרח להבין שזה חלק מהמחירים הכואבים. זהו מחיר שצריך לעשות כל מאמץ להקטין אותו, ולא בחתירה למלחמות, אלא במניעתן".

מהם היעדים המרכזיים שהמלחמה השיגה?
"בין היעדים שהושגו אפשר למנות את העובדה הכי בסיסית: הרתעה. חיזבאללה לא יושב על הגבול. חזר השקט לצפון. זה אמנם דבר שברירי וזה יכול להיגמר בכל רגע, אבל זו המציאות. העובדה שנסראללה מתחבא כבר חמש שנים מדברת בעד עצמה. לצד זאת, אני תמיד זוכר, בוודאי בימים אלה, שיש מחירים כבדים למלחמות, והמחיר הקשה מכל הוא בחיי אדם".

אילו יעדים המלחמה לא השיגה?
"היעדים שהוצגו ואושרו על ידי הממשלה בערבו של 12 ביולי הושגו רובם ככולם. אבל חלק נשחקו, כמו תהליך ההתעצמות של חיזבאללה שלא פסק ולו לרגע, וכיום יש בידם ארסנל נשק לא מבוטל. אך גם אנחנו לא שוקטים על השמרים ".

יש טענה שבמלחמת לבנון צבא היבשה נחשף בחולשתו, שכוחות הקרקע לא היו מוכנים. אתה מסכים?
"אין ספק שמערכת שסובלת מחוסרים אינה יכולה לתפקד ביעילות המקסימלית. צבא היבשה באופן יחסי סבל מחוסרים יותר גדולים, בעיקר של אימונים ומשאבים. עם זאת, חיילינו הם היחידים והטובים ביותר שיש, ואי אפשר להמעיט מכושר ומרוח הלחימה שלהם. התחקירים שביצעתי בסוף המלחמה הציפו את הבעיות הללו בעוצמה, אך גם התוו את הדרך לתיקונן. חלק יושם אבל לא הכל".
הצעת לדרג המדיני להתמקד בפגיעה ביעדי תשתיות בלבנון. הדרג המדיני החליט למקד את המתקפה ישירות נגד חיזבאללה. אם היו מקבלים את עמדתך, תוצאות המלחמה היו שונות?

"אני הצעתי לראות בלבנון אחראית למתרחש בשטחה והצעתי פעולה נגד מדינת לבנון. אבל המלצתי זו לא התקבלה. אין לי טענה נגד הזכות, ולעתים גם החובה, של הדרג המדיני לשלול הצעות שעל פי ראייתו עלולות לייצר קשיים במישור הבינלאומי".

ובכל זאת, אילו היו מאשרים את הצעתך היה סוף אחר לסיפור?
"להיות חכם לאחר מעשה זה עיסוק שאולי חשוב לניתוחים אקדמיים, אבל הכרעות בקרב ותוצאות מלחמה נקבעות בשטח".

האם היום יש יותר מוכנות בעורף למקרה של מתקפת טילים מסיבית על ישראל או שזה שוב בידי חיל האוויר לזהות את המשגר הבודד ולנטרלו?
"כבר ב-1991, כאשר נורו סקאדים על ישראל, העורף הישראלי הפך לחלק מהמלחמות. אחרי 1991 מרב הקברניטים זיהו את הדבר הזה והקימו את פיקוד העורף, נעשו הרבה מאוד פעולות לביצור העורף. עם זאת, העורף יהיה מטרה במלחמות עתידיות, וההתגוננות
תהיה גם אקטיבית - מערכת הטילים המיירטים - וגם פאסיבית: מיגון הולם התנהגות אזרחית מתאימה. בנוסף יש לישראל יכולת התקפית. שלושת הדברים הללו יחדיו צריכים לאפשר לנו להשיב מלחמה, ולהכות בצד השני הרבה מעבר לציפיותיו.

מה הרגשת כאשר התחולל הקרב המכוער בין הרמטכ"ל היוצא גבי אשכנזי לבין שר הביטחון אהוד ברק?
"בקרבות שבין דרג מדיני לצבאי אין מנצחים. בקרבות הללו כולנו מפסידים".

ולהתבטאות של ראש המוסד היוצא מאיר דגן, שרמזה שצריך לרסן את ראש הממשלה ושר הביטחון שמא יתקפו באיראן, אתה שותף?
"ראוי בנושאים הללו להיות שקטים יותר ופחות תקשורתיים, אבל אני אתייחס רק לנושא אחד: אני חושב שלהלך עלינו אימה מפני השואה הבאה הצפויה לעם היהודי - זה דבר שלא ייעשה. זוהי זילות השואה. מדינת ישראל היא חזקה ויכולה להכות ביריביה מכה ניצחת".

מה דחף אותך להיכנס לפוליטיקה במסגרת קדימה?
"האהבה שיש בי היא לארץ שלנו. רוב שנות חיי, מגיל 18 ועד היום, שירתתי את המדינה במדים. פוליטיקה זה שירות לא פחות חשוב - רק בלי המדים. ביטחון לאומי אינו רק הביטחון הצבאי-מדיני. הוא מורכב מחינוך, ממחירי הקוטג' והדלק, מחופי ים נקיים, מחלוקת נטל ושוויון גורף וטוטלי בין האזרחים - אלה דברים שהם אושיות הקיום שלנו".

אפשר ללמוד מכך שכחבר כנסת, או שר, תעסוק פחות בביטחון ויותר בחינוך ובחברה?
"אני לא נוהג לדבר על מה אעשה לפני שאני מגיע למקום שבו אני יכול לממש את התוכניות שלי".
האם לדעתך צריך להשלים את העסקה עם חמאס ולהחזיר את גלעד שליט הביתה?
"צריך לעשות כל מאמץ על מנת להחזיר את גלעד שליט הביתה. אסור שיהיה לנו מקרה רון ארד שני ".

דני חלוץ, מפקד חיל האוויר לשעבר והרמטכ"ל ה- 18 של מדינת ישראל.  לאתר הבית: http://danihaloutz.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב