דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגשה למכרזים - המדריך לבעל עסק 

מאת    [ 11/07/2011 ]

מילים במאמר: 613   [ נצפה 2353 פעמים ]

בשנים האחרונות בעלי עסקים קטנים ובינוניים רבים, המעוניינים להרחיב את בסיס הפעילות העסקית שלהם, בוחרים להשתתף במכרזים המוצעים על ידי חברות שונות במשק ורשויות מקומיות. מכרזים אלו מוגדרים כתהליכים בהם גופים המעוניינים לרכוש עבודה או מוצר שהוא מבקשים הצעות מחיר מספקים וקבלנים ולאחר מכן בוחרים בהצעה הטובה ביותר. הצעה זו אינה מתייחסת להצעה הזולה ביותר בלבד, אלא כולל שקלול פרמטרים נוספים כגון איכות, ניסיון, זמן אספקה וכיוצא בזה. לצד הגופים עליהם חלה חובה חוקית לפרסום מכרזים בהתאם לחוק חובת מכרזים (חוק מחייב גופי מדינה וגופים ציבוריים לפרסום מכרזים בנוגע לחלק מרכישותיהם), ישנם גופים שאינם מחויבים לפרסום מכרז ובכל זאת בוחרים לעשות זאת. גופים אלו מחויבים לנהל את הליכי המכרז בהתאם לדיני מכרזים, כולל התחשבות בכל התקנות שקובעות את דרך ניהול המכרז בסיטואציות שונות.  על מנת להימנע ממצב של פסילת ההצעה על הסף בעקבות טעויות הנוגעות לדינים אלו, קיימת חובה לשמור על כללים בסיסיים וזאת לאחר הכרות איתם.

דיני מכרזים – אין מקום לטעויות

נישת דיני המכרזים הינה נישה בה אין כמעט מקום לטעויות ויש לקחת בחשבון שכל טעות עלולה להביא להפסד או לפסילת ההצעה למכרז, שיתכן שהושקעו בה זמן ומאמצים לא מבוטלים. עסקים קטנים ובינוניים מודעים לרגישות זו ובחלק מהפעמים אף בוחרים לא לגשת למכרזים בעוד שעסקים אחרים בוחרים להשקיע זמן ומשאבים לטובת הגשת הצעות למכרז, אך עשויים לגלות שהצעתם נפסלה על הסף בשל טעויות הנובעות מסיבות טכניות או מחוסר הכרות של כללי הבסיס בדיני המכרזים. מסיבה זו, חשוב להכיר את הכללים הבסיסיים בדיני מכרזים ולהקפיד לשמור עליהם בכל שלב ושלב בהגשת המכרז בכדי להפחית באופן משמעותי את הסיכון של פסילת ההצעה.

הגשה למכרזים - הדגשים

לכל מכרז מצורפים תנאים שמציע המכרז מחויב לעמוד בהם כתנאי להשתתפותו ובנוסף גם להמציא את כל האישורים ההכרחיים. חשוב לוודא שאכן המציע עונה על כל התנאים הנדרשים במכרז שכן, בהיעדרם, ההצעה עלולה להיפסל. כמו כן, חשוב לקרוא בעיון את כל מסמכי המכרז, להתייחס לכל סעיף וסעיף ולתת מענה בהתאם להוראות בכפוף לפירוט הנדרש. את ההצעה עצמה יש להגיש חתומה, לאחר מילוי כל דרישות עורך המכרז, כשהיא בתוך מעטפה סגורה במועד שנקבע בתנאי המכרז, במקום ובמספר עותקים כפי שנקבע במסגרת התנאים.

מועד הגשה למכרז

יש לקחת בחשבון שאחת הסיבות העיקריות לפסילת הצעה למכרז היא בעקבות איחור במועד ההגשה, המופיע במסגרת פרטי המכרז. פרט למקרים חריגים במיוחד, כל איחור בהגשה למכרז גורר את פסילתה על הסף.  מסיבה זו, לא כדאי לדחות את הגשת הבקשה עד לרגע האחרון ולקחת בחשבון קיומם של עיכובים לא צפויים בדרך אל תיבת ההצעות. את מלאכת הגשת הצעת המכרז מוטב להפקיד בידי אדם אחראי המצויד בפרטים המלאים כך שאכן יגיע בזמן הנכון למקום הנכון.

ערבות בנקאית מצורפת

בחלק מהמכרזים יש צורך לצרף להצעה ערבות בנקאית, כאשר יש לקחת בחשבון כי פגם כלשהוא בערבות אינו ניתן לתיקון ועלול לגרור פסילה של ההתמודדות במכרז. בנוסף, בחלק מהפעמים, מפרסמי המכרז דורשים שהערבות תהיה בנוסח קבוע מראש שמצורף למסמכי המכרז. בחלק מהפעמים הבנק מנפיק עבור המציע את הערבות הבנקאית בנוסח הסטנדרטי של הבנק כך שהערבות בפועל אינה מתאימה לזו המבוקשת במסמכי המכרז. במצב כזה, מאחר ומדובר בנוסח ערבות שונה, הדבר עלול להביא לפסילת ההצעה כולה. לכן חשוב לקרוא היטב את נוסח הערבות הנדרש, לצרף ערבות בדיוק לפי גובה הסכום הנקוב והתקופה הנדרשת ולא להשתמש בנוסח ערבות סטנדרטי שהבנק מנפיק.

 

 

ציפי ברמן-קרופרו




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב