דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חסכון לילדים דרך קופות גמל 

מאת    [ 07/07/2011 ]

מילים במאמר: 626   [ נצפה 4905 פעמים ]

עד לפני כחמש - שש שנים נחשבו קופות הגמל לדרך המועדפת לחסכון עבור הילדים. עד לשנת 2006, קופות גמל תיפקדו כמכשירי חסכון לתקופה ארוכה. החל משנה זו, עם הרפורמה בחוקי החסכון הנוגעים לקופות הגמל הפך החסכון עבור הילדים באמצעות מכשיר זה לרעיון שלרבים נראה כלא רלוונטי. לא עוד חסכון שאפשר לפתוח על שם הילד לתקופה של 15 שנה, אלא חסכון אותו ניתן לפתוח על שם החוסך בלבד, ולמשוך ממנו כספים רק כאשר החוסך הגיע לגיל פרישה. למרות הקשיים הקיימים בחוק, קופות הגמל ממשיכות להוות פתרון לא רע עבור חסכון לילדים, ולו בשל הטבות המס והפטור ממס רווחי הון מהן הן נהנות.

5 הגבלות על קופות הגמל, ואיך בכל זאת מסתדרים איתן עבור חסכון לילדים

1.      פתיחת חסכון רק על שם החוסך - החל מנת 2006 ניתן לפתוח קופות גמל רק על שם החוסך ולא על שם הילד או הנכד. מגבלה זו מקשה אמנם על חיי החוסכים עבור הילדים, אולם למעשה אפשר לפתוח קופות חסכון על שם ההורה או הסבים גם אם ייעודו האמיתי של החסכון הוא עבור הילד או הנכד.

2.      חסכון קודם בפנסיית קצבה - החל משנת 2008 אפשר למשוך כספים מקופת גמל רק אם קיים חסכון קודם לפנסיה המשמש לקצבה, ובו צבור סכום מספיק לתשלום קצבה מינימאלית עם הפרישה לגמלאות (3850 לחודש, נכון לסוף 2010). משמעות מגבלה זו היא כי החסכון לילדים לא יחליף את הקצבה הפנסיונית המובטחת עבור החוסך. במידה ונחסך סכום כסף המספיק לקצבה המינימאלית, יוכל החוסך למשוך את יתרת הכספים לשימוש ילדיו.

3.      רק בגיל הפרישה - אם עד לשנת 2006 הכספים שנחסכו בקופות הגמל ניתן היה לעשות בהם שימוש  לאחר 15 שנה, היום ניתן למשוך כספים אלו רק כאשר החוסך מגיע לגיל הפרישה. כאשר החוסכים עם הסבים והסבתות של הילדים, מדובר בתקופת זמן שיכולה להתחרות עם זו שהוצעה עד לשנת 2006. אם ההורים חוסכים עבור ילדיהם, עליהם לקחת בחשבון שהכספים יהפכו זמינים רק כאשר הם עצמם יגיעו לגיל הפרישה - קרי כ-30 שנה. אמנם מדובר על חסכון לטווח ארוך בהרבה מזה שהיה קיים עד לשנת 2006, אולם כיום גם בגיל 30 נאבקים הילדים עם הוצאות גדולות ללימודים, דירה או פתיחת עסק. חסכון בקופות הגמל על ידי ההורים אולי לא יפתור את בעיות שכר הלימוד מייד לאחר תום הצבא, אך יעזור מאד בנושאי רכישת דירה, לדוגמה.

4.      הטבות מס על ההפקדות בקופה  - נושא ההטבות מס על ההפקדות בקופתגמל לא עבר רפורמה. גם לפני שנת 2006 ניתן היה לקבל הטבות מס רק על אותם רכיבי שכר שלא בוטחו לפנסיה על ידי המעסיק. אם החוסך לא ניצל את מלוא הזכויות הפנסיוניות שמגיעות לו, הפקדות לקופת הגמל יזכו אותו גם כיום בהטבות מס בעת ההפקדה לקופה.

5.      פטור ממס רווחי הון - כל אפיקי החיסכון האחרים חייבים במס של 20% על ריווחיהן. קופות הגמל הן מכשירי החיסכון היחידים בהם אפשר להנות מפטור על מס רווחי הון ולקבל את מלוא הרווחים שנצברו בקופה ולא רק 80% מהם. כאשר מדובר על חסכון לטווח ארוך, פטור זה מתגלם לסכום משמעותי.

פתיחת קופות גמל המיועדות לחיסכון עבור הילדים דורשת שינוי מחשבתי כיוון ומדובר לחסכון לתקופות זמן ארוכות מהתקופות להן הורגלנו עד לשנת 2006. למרת זאת, עדיין מדובר באפיק חסכון ריווחי וכדאי ביותר הכולל גם יתרון סמוי: כיוון ומדובר בחסכון סגור שאינו נזיל, הפיתוי להשתמש בכספים לפני תום תקופת החסכון יורד באופן ניכר וסיכוי לחסוך סכומים משמעותים שאינם נשחקים על ידי משיכות מוקדמות עולה בצורה משמעותית.

עדי דהן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב