לאחרונה יצאה הנחייה האוסרת רישום רכב חברה על שם בעל מניות - כפי שהיה נהוג עד כה
הנחייה זו משרתת בעיקר את חברות הליסינג
מאת רו"ח יורם שיפר - זיו שיפר ושות' , רואי חשבון
חברות ותאגידים אחרים המחזיקים בבעלות על כלי רכב, נוהגים לרשום את כלי הרכב על שם בעלי השליטה בהם על מנת שלא להפסיד מערכם כרכב על שם חברה וזאת מתוקף הנחייה מרשות המיסים שאפשרה זאת עד כה.
על פי הנחייה חדשה שיצאה מהיועץ המשפטי של הרשות,רכב שנרכש החל מיום 1.9.2007 יהיה חייב ברישום על שם החברה שהינה הבעלים של ושהרכב רשום בספרי החשבונות שלה שאם לא כן אסור יהיה להכיר בהוצאות הרכב שאינו רשום במשרד הרישוי על שם התאגיד התובע את הוצאות הרכב.
ההוראה באה עקב אמירה של בית המשפט העליון ברע"א 5379/95 סהר חברה ישראלית לביטוח בע"מ נ' בנק דיסקונט בע"מ (פד נ"א(4) 464):
"גם אם אין הרישום קונסטיטוטיבי אין חולק על חשיבותו. הרישום יוצר מאגר מידע בידי רשות, עליו מסתמכים רוכשי רכב כדי לוודא בעלות של המוכר ברכב הנמכר בטרם ירכשוהו. עיקולים ושעבודים נרשמים על הרכב במשרד הרישוי ומתאפשר מעקב אחר חובות של בעלי כלי הרכב והחלפת הבעלות בהם... לפיכך, גם אם אין הרישום בגדר אקט קונסטיטוטיבי אלא דקלרטיבי, חשיבותו רבה ולרשום העברת בעלות ברכב מוקנה מעמד מיוחד שאין להעברתם של מטלטלים אחרים וראוי שהרשויות המוסמכות תיתנה את הדעת לנושא זה המצריך בדיקה והסדר."
משמעות הנחיה זו היא ששום תאגיד לא יוכל לרשום בספריו כלי רכב , והוצאות רכב אם הרכב לא רשום על שמו , יותר מכך , הוא לא יוכל גם לקזז מע"מ גם אם משקל הרכב עולה על 3.5 טון ( שמוכר לצורך מע"מ).
כמובן שמשמעות רישום הרכב על שם חברה יוריד מערכו באופן מיידי על פי הנהוג בשוק המכוניות המשומשות - דבר שנמנע עקב ההוראה הקודמת שהייתה סבירה והגיונית .
למה יוביל הדבר - לעליית הכדאיות של רכישת רכב מליסינג כי תהיה אפליה של רכב על שם חברת ליסינג שמצבו אינו משתנה לעומת רכב של חברה שלא יוכל להיות רשום על שם בעל מניות.
לאור העלייה בכדאיות רכישת רכב על ידי חברות ליסינג יעזור הדבר לרשויות המס לגבות מס גבוה יותר בהתאם למדיניות החדשה להכביד מיסים על רכבי ליסינג.
הרשויות משנות את כללי המשחק בשוק ויוצרים כללים הנוגדים שוק חופשי וכאן , ימצא עצמו האזרח או העסק הקטן שוב נפגע מבלי יכולת להיחלץ מהבעיה ולהפסיד את כספו בעוד, שאין לי שום ספק שעורכי דין זריזים יוציאו חוות דעת כאלו ואחרות שניתן לרשום רכב בנאמנות על שם בעלי המניות ולמכור אותן לכל דורש במחירים של אלפי דולרים לחוות דעת - הוצאה בה הקטנים לא יוכלו לעמוד ושוב רואים אנו קיפוח החלשים בעוד החזקים לא יושפעו כלל ממהלך שכזה.
חברות הליסינג ימכרו יותר , עורכי הדין יתפרנסו היטב , המצב בגדול לא ישתנה ורק אוכלוסיה שלא תוכל לעמוד בהוצאה של חוות דעת ועריכת הסכמי נאמנות על ידי עורכי דין או שההוצאה לא תשתלם להם הואיל והיא תעלה על אובדן ערך הרכב לא תהנה מהאפשרות להמשיך את המצב הקיים.
וכל זאת למה - כי ברשות המיסים החליטו לא להתאמץ ולא למצוא דרך שתאפשר לכולם לנהוג באותה מידה - כך זה בכל תחומי החיים , החזקים מרוויחים מכל מצב והחלשים משלמים את המחיר.
הנחייה זו משרתת בעיקר את חברות הליסינג
מאת רו"ח יורם שיפר - זיו שיפר ושות' , רואי חשבון
חברות ותאגידים אחרים המחזיקים בבעלות על כלי רכב, נוהגים לרשום את כלי הרכב על שם בעלי השליטה בהם על מנת שלא להפסיד מערכם כרכב על שם חברה וזאת מתוקף הנחייה מרשות המיסים שאפשרה זאת עד כה.
על פי הנחייה חדשה שיצאה מהיועץ המשפטי של הרשות,רכב שנרכש החל מיום 1.9.2007 יהיה חייב ברישום על שם החברה שהינה הבעלים של ושהרכב רשום בספרי החשבונות שלה שאם לא כן אסור יהיה להכיר בהוצאות הרכב שאינו רשום במשרד הרישוי על שם התאגיד התובע את הוצאות הרכב.
ההוראה באה עקב אמירה של בית המשפט העליון ברע"א 5379/95 סהר חברה ישראלית לביטוח בע"מ נ' בנק דיסקונט בע"מ (פד נ"א(4) 464):
"גם אם אין הרישום קונסטיטוטיבי אין חולק על חשיבותו. הרישום יוצר מאגר מידע בידי רשות, עליו מסתמכים רוכשי רכב כדי לוודא בעלות של המוכר ברכב הנמכר בטרם ירכשוהו. עיקולים ושעבודים נרשמים על הרכב במשרד הרישוי ומתאפשר מעקב אחר חובות של בעלי כלי הרכב והחלפת הבעלות בהם... לפיכך, גם אם אין הרישום בגדר אקט קונסטיטוטיבי אלא דקלרטיבי, חשיבותו רבה ולרשום העברת בעלות ברכב מוקנה מעמד מיוחד שאין להעברתם של מטלטלים אחרים וראוי שהרשויות המוסמכות תיתנה את הדעת לנושא זה המצריך בדיקה והסדר."
משמעות הנחיה זו היא ששום תאגיד לא יוכל לרשום בספריו כלי רכב , והוצאות רכב אם הרכב לא רשום על שמו , יותר מכך , הוא לא יוכל גם לקזז מע"מ גם אם משקל הרכב עולה על 3.5 טון ( שמוכר לצורך מע"מ).
כמובן שמשמעות רישום הרכב על שם חברה יוריד מערכו באופן מיידי על פי הנהוג בשוק המכוניות המשומשות - דבר שנמנע עקב ההוראה הקודמת שהייתה סבירה והגיונית .
למה יוביל הדבר - לעליית הכדאיות של רכישת רכב מליסינג כי תהיה אפליה של רכב על שם חברת ליסינג שמצבו אינו משתנה לעומת רכב של חברה שלא יוכל להיות רשום על שם בעל מניות.
לאור העלייה בכדאיות רכישת רכב על ידי חברות ליסינג יעזור הדבר לרשויות המס לגבות מס גבוה יותר בהתאם למדיניות החדשה להכביד מיסים על רכבי ליסינג.
הרשויות משנות את כללי המשחק בשוק ויוצרים כללים הנוגדים שוק חופשי וכאן , ימצא עצמו האזרח או העסק הקטן שוב נפגע מבלי יכולת להיחלץ מהבעיה ולהפסיד את כספו בעוד, שאין לי שום ספק שעורכי דין זריזים יוציאו חוות דעת כאלו ואחרות שניתן לרשום רכב בנאמנות על שם בעלי המניות ולמכור אותן לכל דורש במחירים של אלפי דולרים לחוות דעת - הוצאה בה הקטנים לא יוכלו לעמוד ושוב רואים אנו קיפוח החלשים בעוד החזקים לא יושפעו כלל ממהלך שכזה.
חברות הליסינג ימכרו יותר , עורכי הדין יתפרנסו היטב , המצב בגדול לא ישתנה ורק אוכלוסיה שלא תוכל לעמוד בהוצאה של חוות דעת ועריכת הסכמי נאמנות על ידי עורכי דין או שההוצאה לא תשתלם להם הואיל והיא תעלה על אובדן ערך הרכב לא תהנה מהאפשרות להמשיך את המצב הקיים.
וכל זאת למה - כי ברשות המיסים החליטו לא להתאמץ ולא למצוא דרך שתאפשר לכולם לנהוג באותה מידה - כך זה בכל תחומי החיים , החזקים מרוויחים מכל מצב והחלשים משלמים את המחיר.
רואה חשבון יורם שיפר הינו מהבעלים של האתר להנהלת חשבונות באינטרנט
הנהלת חשבונות
פורום הנהלת חשבונות
http://www.ucan2.co.il
הנהלת חשבונות
פורום הנהלת חשבונות
http://www.ucan2.co.il