דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מחלת הנשיקה- אבחון ודרכי הטיפול 

מאת    [ 04/07/2011 ]

מילים במאמר: 1533   [ נצפה 17865 פעמים ]

 

מחלת הנשיקה- אבחון וטיפול.

 יותר ויותר אנו שומעים בשנים האחרונות על מחלה בשם "מונו" (מונונוקליאוזיס), מחלת הנשיקה או בשמה הנוסף, EBV.

 מחלת הנשיקה - מה זה בכלל? מדובר בזיהום הנגרם מנגיף (וירוס) הפוגע בעיקר בבלוטות הרוק ובתאי דם לבנים ספציפיים בשם לימפוציטים. 

זהו אחד הוירוסים הנפוצים ביותר בעולם התוקפים בני אדם. בארצות הברית למשל, 95% מהאוכלוסייה בגילאים 35-40 כבר נדבקו בווירוס בעבר.

מחלת הנשיקה- תסמינים:

 טווח הסימפטומים ועוצמתם הוא גדול. החל מהמשך תפקוד רגיל וכלה בהתמוטטות וחוסר יכולת להרים את הגוף מהמיטה.    בתחילתה, עשויים להיות תסמינים כמו: חום גבוה ,יתכן חוסר תיאבון , כאבי שרירים ועצמות וכאבי ראש. בהמשך, אך לחלוטין לא מחייב, עלולים להופיע תסמינים נוספים כמו נפיחות בקשרי הלימפה בדרך כלל הבלוטות שמתחת ללסת ובעורף אך לעתים גם הבלוטות שבמפשעה ובית השחי. אובדן תיאבון, כאבי בטן ופריחה על העור ועייפות קיצונית ,  מכאן שמה הנוסף של המחלה" תסמונת התשישות הכרונית" .  

סימפטומים נדירים יותר כוללים: קשיחות בעורף, רגישות לאור, מעורבות של הלב או מערכת העצבים, כאבים בחזה, קוצר נשימה ושיעול, דימומים מהאף וצהבת.  למעשה, כל הסימנים הללו מעידים בדר"כ על זיהום נגיפי- וירוס. תסמינים אלה מופיעים עקב פעילותה של מערכת החיסון . יש אנשים שלא יחוו יותר מידי קושי, אולי קצת אי נוחות שתעבור במהרה, אולי עייפות קלה. אלא הם אנשים עם מערכות הגנה וחיסון חזקות. 

מחלת הנשיקה- האם זה מידבק? 
את וירוס ה-EBV גילו שלושה חוקרים: אפשטיין, באר ואקונג והוא נקרא על שם שניים מהם.
הכינוי "מחלת הנשיקה" אינו בא לרמוז, כפי שמקובל לחשוב, שמחלה זו מועברת אך ורק על ידי נשיקה. ההידבקות נעשית דרך רוק ולכן, פרט לנשיקה, ניתן להדבק גם משימוש באותו סכו"ם בזמן הארוחה, שתיה מקש משותף, התעטשות, שיעול או כל דרך אחרת בה מועבר רוק מאדם לאדם. אין הוא עובר דרך דם או אוויר.

 הזיהום הנגיפי של מחלת הנשיקה עלול לפגוע בכל אחד ובכל גיל.  אולם לא אצל כל אחד יופיעו הסימפטומים בצורה זהה, אם בכלל.

במקרים רבים אין באדם יודע על קיום הנגיף בגופו וזאת משום שמערכת החיסון ייצרה נוגדנים במהירות שלא נתנו לנגיף לפרוץ ולפגוע בתפקודו השותף של הגוף. ניתן אף לומר שככל שמערכת החיסות שלנו חזקה יותר התסמינים שייתגלו , אם בכלל יהיו חלשים יותר ואורך המחלה יהיה קצר יותר.

בקרב האוכלוסיה שכן נדבקת בנגיף נמצא כי הצעירים בני ה15-25 נוטים לפתח אותה בדרגה גבוה יותר.ייתכן שהסיבה לכך היא נוגדנים שעוד קיימים בגופם של ילדים בינקותם (נוגדנים שעברו בחלב האם). גם אנשים מבוגרים חולים פחות ועובדה זו ניתן לשייך כנראה לעובדת הידבקותו של המבוגר בזמן כלשהו בעברו והימצאות נוגדנים בדמו, הנוגדנים הללו הנוצרים בזמן החשפות לנגיף, נשארים בדם בד"כ לכל החיים.  אפשרות נוספת להסבר ההבדל במשך המחלה אצל אנשים שונים, היא מיקום פגיעת הנגיף שעלול לפגוע בבלוטות הרוק או לפגוע בלימפוציטים הסוג B שמייצרים את הנוגדנים.

תמונת דם החולה

בתמונת דמו של חולה מחלת הנשיקה ניתן למצוא עליה ניכרת במספרם של התאים הלימפוציטים שיעידו ראשית שמדובר ככל הנראה בנגיף, להבדיל מעליה בכמות של תאים בשם נויטרופילים שיעידו שמדובר כנראה בחיידק. כמו כן ניתן יהיה לצפות בפריחה על חזה החולה, טחול מוגדל, שקדים מוגדלים וכמובן עליה ברמת החום.

כיצד מתבצעת אבחנת מחלת הנשיקה? מעבר לסימפטומים עצמם עליהם מדווח החולה, והבדיקה הגופנית שעלולה לגלות רגישות למגע באזור הטחול ו/ או כבד עקב גדילתם, קיימות שתי בדיקות לאבחון המחלה:

האחת היא בדיקה כללית המחפשת בדם נוגדנים כלליים לחלבונים ויראליים. קורה שבדיקה זו יוצאת חיובית אצל צעירים, אפילו שהנגיפים לא נמצאים, לכן מבצעים גם בדיקת סרולוגיה לנוגדנים ספציפיים ל-EBV ו-CMV.

הבדיקה השניה היא ספירת דם פשוטה בה מחפשים סימנים למחלה בצורת לימפוציטים גבוהים וטסיות דם נמוכות.

בדיקת תפקודי כבד

בעת המעקב אצל הרופא יש לבדוק גם את תיפקודי הכבד מכיוון שהוירוס עלול לפגוע בו.

 בבדיקה שנעשתה בזמן מחלה נראו התוצאות הבאות:


    •  תפקודי כבד חריגים המעידים על זיהום נגיפי חריף של מחלת הנשיקה
    ערכי הנורמה במדד תקין  של 
    GPT )  ALT  )  הן :  31  -  0   

            הערכים מצביעים על מחלה פעילה עד מאד עם ערכים גבוהים וחריגים(555)        


    • הערך הנוסף בתפקודי כבד: ערכי הנורמה של   GOT )  AST )  הן : 31 ? 10

           הערכים החריגים ( 327.3 )  מצביעים גם כן על  זיהום נגיפי חריף במחלת הנשיקה.

 אי לכך יש גם להימנע מכל שתית אלכוהול בעת המחלה כדי להימנע מנזק בלתי הפיך לכבד.                                                  זו גם סיבה טובה להימנע מתרופות שאינן דרושות, מכיוון שכידוע מפרק הכבד את הרעלים שבגוף ובכללן אלכוהול או תרופות.        יש גם להימנע ממאמץ גופני ניכר כדי שלא להעלות סיכון לקריעתו של הטחול הגדל ומתנפח במהלך המחלה, עקב פגיעת הנגיף בתאים  לבנים מתאי מערכת החיסון.

מחלת הנשיקה- גישות ודרכי טיפול

למרות שאין כאמור טיפול ייעודי למחלת הנשיקה, הרי שיש בכל זאת מה לעשות. לאמיתו של דבר אפשר וחשוב לסייע למערכת החיסון במלחמתה להגנה על הגוף.

 ראשית, יש בעת המחלה לתת מנוחה לגוף עד כמה שדרוש לו. מוטב לשכב במיטה יום אחד יותר מהדרוש מאשר יום אחד פחות. יש לשתות כמה שיותר נוזלים ובעת המחלה לאכול פחות מזון מוצק ויותר מיצים טבעיים סחוטים טרי, כדי שלא יבוא תיפקוד מערכת העיכול על חשבון תיפקודה של מערכת החיסון.


מהו הטיפול הקונבנציונלי במחלת הנשיקה

 

הטיפול היחיד שקיים על פי ההסתכלות הקונבנציונלית הוא טיפול סימפטומטי, למשל: הורדת החום ומשככי כאב, הקלה על הכאבים בשרירים, לכסניות מציצה לכאבי גרון וכדומה. 

לכן, לרוב נשמע מרופא את המילים: לך הביתה לנוח, אל תתאמץ, תאכל גלידה לכאבי הגרון וקח אקמול להוריד את החום כי אין הרבה מה לעשות. הסיבה שבגללה רושם הרופא את מרשמי התרופות אינה קשורה בעיקרה למצב המחלה אלא למצב החולה ובני משפחתו אשר מצפים לקבל תרופה. בכל מחלה נגיפית, למעט זו הנגרמת מנגיפים אחרים ממשפחת הרפס, כגון הרפס זוסטר שיש לה תרופה יעילה, מוטב שלא להשתמש בתרופות מסוג כלשהו, טבעי או כימי, אלא אם מדובר בטיפול תומך. 
לאנטיביוטיקה אין כאן שום מקום, מאחר והמחלה היא ויראלית ולא חיידקית, ומערכת החיסון מייצרת בעצמה את הנוגדנים. טיפול אנטיביוטי לא רק שאינו מועיל אלא אף עלול לגרום לסיבוכים מיותרים. 

הטפול התומך- נטורופתיה

חשוב לדעת שכל הסימפטומים הם תוצאה של פעילות מערכת החיסון. כל מה שחווים כתסמינים של המחלה הם הדרך שבה הגוף מתמודד עם הווירוס.
בגישה הנטורופתית איננו מעוניינים בהורדת החום ודיכוי הסימפטומים מאחר וישנה הבנה שכך הגוף נלחם בנגיף.
אם נוריד את החום עם אקמול ודומיו או נדכא את שאר הסימפטומים, אנו בעצם מותירים את הגוף חסר כל הגנה כנגד הווירוס. בכך אנו מכשילים אותו במאמציו.
הרעיון הוא חיזוק מערכות ההגנה והחיסון של הגוף כדי שהגוף יוכל להתגבר בכוחות עצמו על המחלה וכמה שיותר מהר. עובדה היא, שרבים בעלי מערכת הגנה חזקה נדבקו אך לא פיתחו תסמינים.

צמחי מרפא                                                                                                                                              קיימים צמחי מרפא רבים התומכים בגוף, מחזקים את מערכת החיסון ומסייעים לו במצבים אלו. צמחים כאלו לדוגמא הם האכינצאה, אוניה דה גאטו, אסטרגלוס, שוש קירח, פטריות הכוח היפניות (מאיטקה, ריישי), קינמון ועוד. חלק מהצמחים בהם נעשה שימוש הם צמחים עם תכונות אנטי-ויראליות עוצמתיות.

אזהרה - אין לעשות שימוש בצמחי מרפא ללא הכוונת מטפל מוסמך. צמחים הם תרופות לכל דבר ושימוש לא נכון בהם עלול לגרום נזק.

תזונה

 בזמן המחלה אין להזניח את נושא התזונה. כל מה שאנו מכניסים לפה קובע במידה רבה את הדרך להחלמה.

בשלב האקוטי (החריף) מלכתחילה אין הרבה חשק לאכול, זהו מנגנון טבעי וחשוב ביותר שקיים אצל רובנו. 
למה אין תיאבון? כאשר הקיבה מלאה, הגוף מפנה משאבי אנרגיה עצומים לעיכול המזון. עיכול הוא אחד המנגנונים המצריכים השקעה של הכי הרבה אנרגיה. דבר זה, בזמן מחלה בייחוד, בא על חשבון תפקוד מלא של מערכת החיסון הנדרשת כאן לעבודה במלוא עוצמתה .

לכן, בשלב ראשוני, הניחו למזון המוצק אך אל תזניחו שתיה. הכנסת הנוזלים חשובה בין אם זה מים, מרק ירקות צח וצלול, מיצים סחוטים טרי (מדוללים במים, כמה שפחות מרוכזים), מיצי ירקות ועוד.
ישנם מזונות מסוימים שרצוי להימנע מהם עד כמה שאפשר ומזונות אותם נרצה לאכול יותר. ישנם אי אלו תבלינים בעלי תכונות רפואיות מובהקות שכיף וכדאי לעשות בהם שימוש.

פשוט המנעו מלהכביד יתרה על הקיבה- כמו שאמרנו הגוף זקוק לאנרגיה שלו לתמיכה במערכת החיסון.

 גוף-נפש  כאשר קיים אלמנט של לחץ נרצה לטפל בו מאחר וידוע שקיום מצב סטרס אינו מועיל ואף מחמיר וגורם למחלות רבות.

המלצות כלליות

לאחר האבחנה וודאו שיש מעקב אחר תפקודי הכבד מאחר והווירוס עלול לראות בו מטרה. הכבד הוא "מחסן" או "בית חרושת" לפירוק הרעלים של הגוף כולל תרופות ואלכוהול. 

לכן, כדי להימנע מנזק בלתי הפיך לכבד, אלכוהול אינו בא בחשבון וזה לא משנה אם זה הסילבסטר או יום הולדת שאתם חוגגים רק פעם בשנה ורואים בכך הזדמנות מיוחדת לשתות - תתאפקו לשנה הבאה.
בדיוק מאותה סיבה רצוי להימנע מתרופות שאין בהן תועלת.

הימנעו ממאמץ פיזי גדול כדי לא להעלות סיכון לקריעת הטחול הגדל בזמן המחלה. השתדלו לנוח, אך הקפידו לאוורר את הבית או לשבת לפחות כמה דקות ביום באוויר הצח.

לסיכום,

ישנן דרכים רבות לעזור לגוף, אין טעם בלסבול. לעיתים קשה למנוע את התפרצות המחלה, בעיקר מאחר וההדבקה מתרחשת הרבה לפני שהתסמינים מופיעים, אם בכלל. לכן, אפילו קיצור זמן המחלה, טיפול בעייפות הבלתי נסבלת יכול לשפר את איכות חייכם באופן משמעותי.

 

בברכת בריאות שלמה,

 

 

©                                                                        שני רביב-נטורופתית N.D  ומטפלת ברפואה סינית C.A


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שני רביב- נטורופתית N.D ומטפלת ברפואה סינית C.A טל:054-6546255. בקרו בדף הפייסבוק לקבלת עדכונים,טיפים ומאמרים חדשים:http://www.facebook.com/RS.NAT




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב