נשימה בריאה בשיטת בוטייקו - לפתרון נחירות והפסקות נשימה בשינה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

נשימה בריאה בשיטת בוטייקו - לפתרון נחירות והפסקות נשימה בשינה 

מאת    [ 01/07/2011 ]
מילים במאמר: 1468   [ נצפה 7784 פעמים ]

סקירת המצב הנפוץ:

נחירות והפרעות נשימה בשינה מתקרבות למגיפה שהולכת ומתרחבת.

60% מאוכלוסיית המבוגרים בישראל נוחרת, כלומר כמעט בכל בית לכל הפחות אדם אחד נוחר. כל קבוצת אנשים שישנה יחדיו בחיק הטבע משועשעת למחרת מהנחירות של המשתתפים, אנשי מילואים מספרים על מישהו שנחר ואי אפשר היה לישון לידו, גיל הנחירות הולך ויורד, יותר ויותר בני נוער נוחרים, וגם ילדים נוחרים.

רק שהתופעה אינה משעשעת, היא רצינית וכשאינה מטופלת השפעותיה עשויות להיות חמורות.

 

בני נוער מתביישים להתארח אצל חבריהם – בגלל הנחירות

אנשים שמחפשים זוגיות – חוששים שיגלו שהם נוחרים, הבושה גדולה, בכל גיל.

סבים וסבתות נדהמים כשנכדיהם מכריזים 'אני לא רוצה לישון אצל סבא – הוא נוחר' ....

ומשרד התחבורה רשאי שלא לחדש רשיון נהיגה על סמך הפרעות נשימה בשינה ! 

 

פרדוקס:

בכל מקום בו מתייחסים לבעיית הנחירות והפרעות הנשימה בשינה – המילה 'נשימה' מופיעה מעצם הגדרת הבעיה והשם שלה.

אבל –

באורח מוזר, כשמדברים על פתרונות אין התייחסות להסדרת הנשימה והחזרתה למהלכה הטבעי.

 

הפרדוקס:

בהתייחסות לבעיה מדברים על נשימה - אבל בהתייחסות לפתרון לא מדברים על הסדרת הנשימה !

 

נשימה בריאה בשיטת בוטייקו היא הגישה היחידה שמטפלת בשורש הבעיה, בשיבוש הנשימתי, ועל כך בהמשך.

 

 

הסבר על הפרעות נשימה בשינה

 

נחירות:

התנאים הבסיסיים ליצירת רעש הנחירות הם חולשה ורפיון שרירים ורקמות בגרון.

הנחירות הן רעש שנוצר בגרון כשאוויר מרטיט את הרקמות החלשות והרפויות האלה.

כמו כל השרירים בגוף גם השרירים בגרון וסביבתו נחלשים עם הגיל וברבות השנים, ורפויים עוד יותר בשינה.

הרעש יכול להיווצר בכל פעם שאוויר עובר על הרקמות האלה: גם בזמן שאיפת אוויר פנימה וגם בזמן נשיפת אוויר החוצה.

 

תנאי נוסף הכרחי להפקת נחירות הוא אורח נשימה שגוי, או דפוס נשימה שגוי.

אנשים מופתעים לגלות שמשהו השתבש בנשימה שלהם, הרי הנשימה אוטומטית, היא תמיד שם – למה  חל שיבוש ?

זוכרים כמה שקטה נשימה של תינוק ?

עכשיו הסתכלו על נשימה של אדם שנוחר והקשיבו לה: היא משתנה, לעיתים רחוקות קלה, לרוב קשה ומאומצת, רועשת וחזקה, האדם הנוחר נושם בעוצמה, ולעיתים נדמה שהנחירות חונקות אותו.

זו עובדה שהנשימה השתנתה במהלך השנים.

 

מתי, למשל, יהיה שיבוש ?

זוכרים את ההרגשה של בטן מלאה ועמוסה אחרי ארוחה גדולה וכבדה ?

זוכרים כמה קשה לנו לנשום במצב הזה - לפעמים קשה לשבת זקוף, מוכרחים להישען, הבטן מפריעה, קשה לנשום, פותחים כפתור במכנסיים, העיקר לשחרר שאפשר יהיה לנשום !

יש קשר בין הכמויות שאנחנו אוכלים – לשינוי הנשימה.

 

עוד גורם לשיבוש:

כשאוכלים משהו חריף באופן קיצוני, יותר ממה שאנחנו רגילים לו – מה קורה עם הנשימה ?

הפה נפתח, ואנחנו שואבים אוויר שירגיע את השריפה בפה, במצב כזה נושמים כמויות אוויר גדולות במיוחד.

 

ועוד:

בספרם "הגוף ותפקודו" של פרופסור עזרה זהר ופרופסור יאיר שפירא מופיעה סיבה נוספת לשינוי הנשימה: "עליית טמפרטורת הגוף מחישה את הנשימה"

זוכרים את כל הפעמים שהיה לכם חם מאוד - או השתזפתם שעות ?

גם זה גורם לשיבוש הנשימה.

 

כולן סיבות שקשורות לאורח החיים שלנו.

 

לנשימה יש מהלך משלה, היא מגיבה ומסתגלת למה שקורה איתנו ביומיום, וכל מנגנוניה שומרים על תפקוד תקין שלה בכל הגוף.

וכך ברבות השנים שיבושים קטנים וזמניים מצטברים לשיבושים גדולים וקבועים, והגוף משמיע בקול את התוצאה של השינוי הזה – נחירות.

 

נחירות שאינן מטופלות מתפתחות בהמשך להפסקות נשימה בשינה, או דום נשימה בשינה (Sleep Apnea).

 

הפסקות נשימה בשינה:

עיקרה של התופעה בעצירה של הנשימה של האדם הישן, בהמשך יש התעוררות (מבלי שהישן הרגיש שהתעורר) הנשימה מתחדשת בשאיפת מצוקה קולנית וחזקה, לאחר מכן יש שוב הירדמות, אחרי כמה זמן שוב עצירת הנשימה, התעוררות, וחוזר חלילה.

עצירת הנשימה יכולה להיות לשניות ספורות ו/או לעשרות שניות.

מספר עצירות הנשימה בשעה יכול להיות מפעמים ספורות ועד עשרות פעמים בשעה.

 

כל זה גורם לשינה משובשת ובלתי מרעננת, עייפות בבוקר, ירידה בזיכרון, ירידה בכושר הריכוז, שינוי במצב הרוח, פגיעה במיקוד ובתפקוד, סכנת הירדמות בנהיגה (סטטיסטית נמצאה מעורבות גבוהה בתאונות דרכים) אי-חידוש רישיון נהיגה, דיכאון, פגיעה בזוגיות,

ורשימה ארוכה של מחלות כרוניות: לחץ דם, צרבות, התקפי לב, סכרת, תסמונת מטבולית, פגיעה בתפקוד המיני, ועוד.

 

כאן נכנסת לתמונה נשימה בריאה בשיטת בוטייקו

זו השיטה היחידה המאפשרת הסדרת הנשימה, בדרך טבעית מתוך הגוף, בתהליך הדרגתי, להחזרתה למצבה השקט והרגוע כפי שהיה לפני שהופיעו בעיות הנשימה בשינה.

 

מאחר והבעיה היא שיבוש נשימתי של דפוס-הנשימה, רק שיפור נשימתי פותר את הבעיה.

לא מקבע, עוקף, או מתעלם – פותר !

 

איך זה יכול להיות – אני הרי ישן ?

שאלה שעולה לרוב:

איך יכול להיות שהנשימה תשתפר בלילה - הרי בשינה זה לא בשליטתנו ?

 

התשובה טמונה בקשר ההדוק ובהשפעות הגומלין של הנשימה והכימיה של הגוף:

השינוי הנשימתי משפיע על הכימיה בגוף, והכימיה – משפיעה על הנשימה שלנו.

יש כאן מעגל שאפשר לפרוץ אותו בזכות העובדה שהנשימה היא גם אוטומטית וגם רצונית.

 

זה קורה בהדרגה ולאורך זמן, והתנאי לשיפור הוא התמדה והשקעה בשינוי הנשימתי.

 

מאיפה זה, ומה זה 'בוטייקו' ?

השיטה חוברה ברוסיה, במאה שעברה, על ידי פרופסור לרפואה בשם בוטייקו, שהתמחה בהבראה נשימתית. השיטה מבוססת על עקרונות פיזיולוגיים מוכרים, ולמרות ששורשיה ברפואה הקונבנציונאלית – כיום היא ברפואה המשלימה.

 

בנוסף להיותה פתרון לנחירות והפסקות נשימה בשינה, נשימה בריאה בשיטת בוטייקו מציעה פתרון למגוון רחב של בעיות בריאות, כגון אסטמה, אף סתום, סינוסיטיס, נזלת כרונית, אבדן קול וצרידויות חוזרות, ועוד.

 

מה התהליך ?

- משתתפים בסדנא של חמישה שיעורים

- מהשיעור הראשון ואילך מתרגלים כל יום תרגילי נשימה מיוחדים לשיטה

- מפתחים מודעות גבוהה לנשימה

- מאפשרים אורח חיים מועיל לשיפור הנשימה

אחרי תקופת התמדה' אינדיבידואלית ולאורך זמן' מופיעים שיפורים בריאותיים.

כשהשיפורים מתייצבים ונעשים קבועים - אין צורך להמשיך בתרגול היומיומי.

 

פרטים נוספים באתר נשימה בריאה:

http://www.nbr.co.il

אורנה אדריאנסן - נשימה בריאה, שיטת בוטייקו   http://www.nbr.co.il

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב