דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה יותר חזק ממה? האידיאולוגיות או הכלכלה? 

מאת    [ 30/06/2011 ]

מילים במאמר: 748   [ נצפה 2569 פעמים ]

מה יותר חזק ממה? האידיאולוגיות או הכלכלה? / מאת יואב ברנזון

 

 

קריסת ברית המועצות - קריסת האידיאולוגיה

 

קריסת ברית המועצות היא רק דוגמה אחת מיני רבות לאמת נצחית פשוטה וברורה: אידיאולוגיה אינה יכולה לשרוד כאשר אין לה הצדקה כלכלית וביסוס מעשי בשטח.

 

לברית המועצות הייתה אידיאולוגיה סוציאליסטית וקומוניסטית ברורה. מה שלא היה לה הוא יכולת כלכלית מוכחת ומודלים כלכליים רווחיים. עם הזמן, הכלכלה ברוסיה החלה לקרוס והיא סחפה יחד איתה את האידיאולוגיה הקומוניסטית כולה. וכך למעשה כל השיטה הסוציאליסטית קרסה כמעט לחלוטין. במאבק בין אמריקה לרוסיה לא ניצחה האידיאולוגיה "הנכונה" יותר אלא הכלכלה המשגשגת יותר. הוכח, שהקפיטליזים הוא רווחי יותר וכלכלי יותר מהסוציאליזם, זה הכל. 

 

 

 

האידיאולוגיה משרתת את הכלכלה ולא להיפך

 

אידיאולוגיה היא טכניקה כדי להסביר כלכליות של דברים. אנשים בונים תיאוריות ומחזיקים בחירוף נפש באידיאולוגיות - כל עוד הם מצדיקים באמצעותם את המבנה הכלכלי של החיים שלהם.

 

ברגע שהחיים הכלכליים שלהם מפסיקים להיות "רווחיים" ומתחילים להיות "בהפסדים" - האידיאולוגיה של אנשים נמצאת בסכנה ממשית, וזה רק עניין של זמן עד שהיא תקרוס, כי אידיאולוגיה אינה יכולה לשרוד ללא בסיס וצידוק כלכלי. המשמעות היא שלאנשים איך בעיה להחליף אידאולוגיה או לשנות אידיאולוגיה ברגע שמוכח להם באופן חד-משמעי שהאידיאולוגיה להם אינה משרתת אותם והיא אינה כדאית או "רווחית".  

 

 

 

אם אין קמח - אין תורה

 

בואו ניקח את האידאולוגיה המצליחה ביותר בכל הזמנים - הדת. בתורה כתוב: "אין אין קמח - אין תורה". כלומר, כל התורה לא שווה דבר אם אין מה לאכול, אם אין בסיס לקיום. במילים אחרות, ללא הקמח (הכלכלה), אין תורה (אידיאולוגיה ואמונה).

 

ואם ניקח דוגמה את החיים שלנו, הרי שלכל אדם יש עמדות, אידיאולוגיות ותפיסות עולם רגשיות ו"מושרשות" שהוא כביכול "אינו מוכן" לוותר עליהם. אבל, גם עליהם הוא יוותר אם לא תהיה לו ברירה, אם מצבו הכלכלי יהיה בכי רע, אם הוא יגיע למסקנה שהעמדות הללו אינן משרתות אותו כלל אלא רק פוגעות בו ומזיקות לו ומביאות עליו הפסדים. אנשים יהיו מוכנים להקריב את כל העמדות, כל המוסריות, כל האמונות, כל הערכים וכל האידיאולוגיות שלהם - כאשר הם נלחמים באמת על חייהם, על טיפת האוויר האחרונה שלהם, על ההישרדות הקיומית שלהם, על הבסיס הפרקטי והכלכלי של החיים שלהם. 

   

 

 

פשרה או ויתור על אידיאולוגיה נובע מהבנה של החיים מהצד הכלכלי שלהם

 

זה מאוד קשה להידבר או להתפשר עם אדם שמחזיק בצורה קנאית בעמדות רגשיות ואידיאולוגיות. ובכל זאת, אנשים נאלצים לעשות שינויים בחיים כדי לשרוד, ולצורך כך עליהם לוותר על ערכים ואמונות שהם האמינו בהם בלהט והיום אינם משרתים אותם עוד.

 

פשרה אפשרית רק אם מבינים שהחיים מבוססים קודם כל על שגשוג כלכלי ועל הישרדות קיומית. פשרה אפשרית רק אם הרצון בחיים הוא חזק יותר מכל אידיאולוגיה. פשרה אפשרית רק אם מסוגלים לעשות שיקולים של רווח והפסד. פשרה אפשרית ברגע שמבינים שהאידאולוגיה היפה ביותר תמיד משרתת את הכלכלה ולא להיפך.

 

 

וטיפ לסיום: החיים הם כלכלה. האידיאולוגיות והאמונות הם היופי של החיים, אך הן עומדות ושורדות כל עוד הכלכלה עצמה עובדת ושורדת. ברגע שהמבנה הכלכלי משתנה - משתנים במהירות גם כל האידיאולוגיות הישנות, כי הן אף פעם לא עומדות בזכות עצמן אלא רק בזכות הכלכליות שלהן.

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה.   הוא מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.   יואב ברנזון פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני.   הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל.   הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם.   יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם.   כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-2,112 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.   למידע מורחב על יואב ברנזון ועל עבודתו הענפה לחצו כאן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב